Mercedes AMG High Performance Powertrains Limited to spółka zajmująca się projektowaniem oraz produkcją silników Mercedesa na potrzeby Formuły 1. Jest ona niezależna od zespołu F1, dlatego możemy szczegółowo przyjrzeć się jej finansom, które są naprawdę bardzo duże.
Spółka Mercedes AMG High Performance Powertrains Limited z siedzibą w Brixworth w Wielkiej Brytanii zajmuje się w imieniu koncernu Daimler (jedyny właściciel) przygotowaniem silników dla Formuły 1. Szefem tej firmy jest Andy Cowell. Firma jest niezależna od zespołu F1 Mercedesa, ale oczywiście bardzo ściśle z nią współpracuje. Przygotowanie silników na rzecz Formuły 1 to jej główne zadanie, a dodatkowym jest transfer znanej z F1 technologii do samochodów drogowych Daimlera.
W 2016 roku przychody firmy wyniosły 140,4 mln funtów, co jest spadkiem w porównaniu do 151,8 mln funtów w 2015 roku. Firma wypracowała niewielki zysk na poziomie 1,5 mln funtów w porównaniu do zysku na poziomie 8,1 mln funtów w 2015 roku. Przychody Mercedes AMG High Performance Powertrains od kilku lat utrzymują się na stabilnym poziomie powyżej 140 mln funtów rocznie. Co roku spółce udaje się wypracować niewielki zysk. Ta firma ma dwa źródła utrzymania: głównym są pieniądze od koncernu Daimler, a dodatkowym wpływy od klienckich zespołów w Formule 1. Dzięki takim mechanizmom firma co roku notuje minimalne zyski. Po wycofaniu się zespołu Manor z Formuły 1, Mercedes w 2017 roku będzie dostarczał silniki dla trzech zespołów. Spowoduje to spadki wpływów, które będzie musiał zrekompensować koncern Daimler.
Silnikowa fabryka Mercedesa zatrudniała w 2016 roku średnio 571 pracowników, co oznacza wzrost o 21 osób w porównaniu do 2015 roku. Na pensje wydano 42,5 mln funtów, co oznacza że średnie wynagrodzenie wyniosło 75 000 funtów rocznie.
Finanse oraz zatrudnienie w Mercedes AMG High Performance Powertrains Limited powinny w najbliższych latach ulec poprawie. Mercedes-AMG Project One to super-samochód Mercedesa, który będzie napędzany zmodyfikowanym silnikiem z Formuły 1. Wyprodukowane zostanie 275 sztuk tego samochodu, który będzie sprzedawany od 2019 roku. Obecnie silnikowa fabryka Mercedesa przygotowuje na potrzeby F1 oraz na wewnętrzne testy około 60 – 70 silników rocznie. Widać więc, że konieczność przygotowania silników dla drogowego samochodu będzie oznaczać wzrost skali produkcji.
Szczegóły na temat budżetu zespołu F1 Mercedesa w 2016 roku znajdują się w osobnym wpisie – TUTAJ.
Wzrost kosztów spowodowany hybrydowymi silnikami V6 Turbo
Często padają słowa na temat tego, że nowe reguły silnikowe wprowadzone w 2014 roku oznaczały duży wzrost kosztów. Wystarczy spojrzeć na archiwalne dane finansowe Mercedesa, aby mieć twarde potwierdzenie tej tezy. W 2010 roku roczne przychody działu silnikowego Mercedesa wyniosły 81 mln funtów, w 2011 roku było to 122 mln, a w 2012 – 132 mln. Od 2013 roku przychody regularnie przekraczają 140 mln funtów. Najwięcej było to we wspomnianym 2015 roku – 151,8 mln funtów. Mercedes w okresie 2010 – 2013 dostarczał silniki dla trzech, a w latach 2014 – 2016 dla czterech zespołów. Dodanie jednego zespołu klienckiego od 2014 roku wpłynęło na wzrost przychodów, ale nie jest on tak duży jak można by tego oczekiwać. Mówi się, że około 20 mln funtów rocznie kosztuje zakup silników (a przynajmniej tak było na początku obowiązywania nowych reguł). Daimler od 2014 roku mógł obniżyć swoje wydatki na silniki dla F1 dzięki wpływom od dodatkowego klienta.
Artykułów na temat wyników finansowych różnych zespołów F1 oraz zagadnień związanych z ich finansami znajdziecie pod tagiem Budżet.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: