GP Hiszpanii 2017 – analiza kwalifikacji

Karol296

13 maja 2017

  • f1lip1002

  • kris79

    brembo 2016 podało

    top speed 335 km/h
    D speed 213 km/h
    Braking space 103 m
    Braking power 2446 kw

    brembo 2017

    top speed 324 km/h
    D speed 173 km/h
    Braking space 50 m
    Braking power 2401 kw

    to pokazuje ile mocniej hamuja obecne bolidy energii jest tyle samo mimo mniejszej predkości i któtszego hamowania
    z drugiej strony po kwalifikacjach doskonale widzać na tym torze . pirelli co roku przywozi przewaznie te same miezanki na każdy tor i ten czas z q3 jest słabszy niż z testów a bolidy spokojnie pół sekundy a moze nawet sekunde przyspieszyły od testów na których widac było raikkonen odpuszczał w pewnych partiach

    te bolidy sa szybsze niż pokazuja czasy okr twarde opony tor na na którym powinno być conajmniej 6 sekund lepszy czas od zeszłorocznego .
    wiec wcale mnie nie zdziwi jak pirelli zrobi mieszanki miekksze na przyszły sezon bo kierowcy sie wypowiadaja ze mozna na każdym torze jeździć na ultramiekkiej co nie powinno mieć miejsca . i jeździć bez pitstopów. a zawsze mozna zrobić mieksza mieszanke

    szybkość bolidów przy tym rozmiarze opon teraz jeszcze bardziej zależy od opon i do ugrania jest kilka sekund tylko na samych gumach na ultra to mogło by byc i 1.16 które i tak sa mega wytrzymałe

    • Warunki pogodowe wczoraj były gorsze niż na testach – silny wiatr, co mocno utrudniło jazdę kierowcom. Poza tym były opony o dwa stopnie twardsze.

      • kris79

        mieszanki dobrane jak przed rokiem. tylko twardośc wzrosła o czym otwarcie mowi pirelli . ta twardość spowolniła te bolidy . zeby szybszy bolid miał gorszy czas.
        postawić obok bolid z testów to mercedes byłby pewnie za redbullem teraz.
        w tym szybkim zakrecie na testach gdzie było chłodno w sumie jeszcze przed sezonem były norma raikkonen w tym szybkim zakrecie nie odejmował wogóle a teraz wszyscy odejmowali. ultra z testów to powinen być obecny soft i jeszcze by jechali na 1 pitstop a ciągłe zwiekszanie docisku bedzie tylko zmiejszać uślizgi i degradacje opon

        a porusze jedna kwestie o której chyba nikt nie powiedział

        dłuższy samochód w poślizgu zawsze łatwiej ma kierowca opanować w dłuższym ma wiecej czasu na reakcje krótszy jest bardziej nerwowy a z tym startowaniem ferrari mercedesy jakoś lepiej startuja mimo ze to ferrari jest krótsze a powinno być odwrotnie coś te sprzęgło lepiej sie spisuje w mercedesach

        • Ile razy mam pisać w komentarzach: opony w 2017 to zupełnie inne konstrukcje w 100% niż w 2016 roku. To że mają takie same nazwy nic nie oznacza.

          Pirelli wygrało opony jakie wybrało, powinni dać super miękkie na ten wyscig, a nie twarde, bo twarde są tutaj bezużyteczne.

          W kwalifikacjach czas okrążenia był o 5,5 sekundy lepszy niż w 2015 roku czyli z naddatkiem wykonali postawiony przed nowymi samochodami cel.

    • bartoszcze

      Przy mniejszej mocy hamowania skrócenie drogi hamowania o połowę? Co na to matematyka?

      • kris79

        tez mnie to dziwi tak podaje brembo.
        przecież moc hamowania to przeciwieństwo mocy przyspieszania

  • wer

    Nikt nie zwrócił uwagi na fakt, że Rysiek dostał wyraźne klapsy od Maxa.
    Widzę po ostatnich wypowiedziach RIC rosnącą frustrację.
    Mówił np., że cyt.: „Max byłby lepszym kierowcą, gdyby słuchał starszych kolegów…”
    On zdaje sobie sprawę z tego, że trafił na kogoś, kogo może nie pokonać w zespołowej rywalizacji.
    To jest b. prawdopodobne, a wtedy znajdzie się w b. dla siebie niekorzystnej sytuacji w zespole.
    Zobaczymy jak potoczy się to dalej, ale jest duże prawdopodobieństwo, że Daniel odejdzie z RBR po tym sezonie.

    • To jest bardzo prawdopodobny scenariusz.

  • f1 fan

    Ferrari jest szybsze od Merca w S1 i S2, a Merc jest dużo szybszy w S3. Wynika to z tego, że Ferrari jeździ z mniejszym dociskiem od Merca w ten weekend.Oba zespoły poszły różnymi drogami ale daje to.prawie ten sam efekt.

    • Na pomiarach prędkości idealnie to widać. Ferrari ma większe prędkości. Mercedes prawdopodobnie ma więcej docisku aby odpowiednio zadbać o opony.

  • PR82

    Na analizie widać że Ham już w 1 i 2 sektorze był za Vettelem (od 1 zakretu juz patrząc po analizę wjazdu w zakręt 6) , więc w cale Ham nie wygrałby gdyby nie BŁĄD bo on błędu dużego nie popełnił w 3S, przed dojazdem do pomiaru przed drugim DRS vettel jest z przodu o kilka metrów !! a przy dojeździe do końca prostej DRS wydaje się spokojnie że to nie metr dwa, ale dobrych KILKA METRÓW (może kilkanaście) różnicy , i tu Vettel popełnił 1 błąd ale i tak był SPORO przed Lewisem,
    Świetnie widać że w przedostatnim zakrecie w którym Vet popełnia największy błąd ale jest sporo przed Lewisem (jeśli kilka tysięcznych to kilkanaście cm, to tu było kilka dziesiątych (~0.2)., ale jak wyjeźdza zakrętu i dojezdza te kilka metrów dalej do ostatniego zakrętu wchodzą w niego identycznie prawie jak Lewis i tu stracił całą przewagę ,

    Mimo że lewis popełnił drobne błedy to Vettel był szybszy ale jego bład kosztował najwięcej czasu.
    Dlatego tak na prawdę Vettel to przegrał a nie Lewis wygrał (vettel popełnił błedy które najwiecej go kosztowały , lewis popełnił drobne )
    Z video nie ma co się kłócić.

    • wer

      Porównujesz 2-gi przejazd VET w Q3 z 1-szym HAM, a nie jego DRUGIM.
      To nie jest prawdziwe i rzetelne porównanie.

      • Po dwóch sektorach swoich ostatnich okrążeń Vettel był około 0,2 sekundy z przodu. Potem Vettel stracił około 0,5 sekundy w trzecim sektorze i przegrał z Hamiltonem o 0,051 sekundy. Hamilton także pojechał słabiej trzeci sektor, ale było to okrążenie lepsze od najszybszego Vettela. Więc oba te okrążenia dawały Hamiltonowi PP. Vettel nie stracił w trzecim sektorze 0,5 sekundy na swoim błędzie, bo czas jaki tam miał Hamilton był nieosiągalny dla nikogo. Jednak na pewno ten bład kosztował Vettel minimum 0,2 sekundy, więc byłby na PP bez niego.

        • wer

          Porównujesz 2-gi przejazd VET z 1-szym HAM, czy 2-gi przejazd VET z 2-gim HAM ?
          No nie możesz upraszczać, bo w drugiej próbie, po 2-óch sektorach HAM miał 0,25 s. lepszy czas niż niż w pierwszej próbie.
          Nic nie byłoby „na pewno”, poza tym, co jest.
          Skąd wiesz, ile kosztował czasu drugi przejazd HAM w 3 sektorze ?
          Może „na pewno” byłoby, gdyby nie coś tam 1:18,7 – 8…?
          Byłoby, ale nie ma, tak w przypadku HAM, jak VET.

          • Porównuję drugie przejazdy obu z nich.
            Hamilton stracił 0,3 sekundy w trzecim sektorze na swoim drugim kółku. Więc gdyby złożył idealne okrążenie tzn dwa sektory z drugiego przejazdu i trzeci z pierwszego to miałby około 0,25 sekundy przewagi nad Vettelem. Vettel nigdy nie przejechał idealnego trzeciego sektora, więc nie wiemy na ile do końca go stać. Moim zdaniem gdyby obaj przejechali idealne kółka to Hamilton byłby lepszy.

          • stasek44

            To tabela złożona z najlepszych sektorów. Pamiętam, że komentatorzy podniecali się przeszło 0,4s przewagi Vettela po drugim sektorze. (2 przejazd)

          • W stosunku do czasu PP osiągniętego przez Hamiltona na jego pierwszym przejeździe, na drugim przejeździe Hamilton po dwóch sektorach jechał o 0,235 szybciej, a Vettel o 0,436.

          • stasek44

            Racja, mój błąd.

          • PR82

            „Skąd wiesz, ile kosztował czasu drugi przejazd HAM w 3 sektorze ?”
            żartujesz prawda?
            … po czasach sektorów ?

  • gtr82

    Pogdybac teraz mozna sobie co do startu .
    Rosberg już wyprzedził tu Hamiltona rok temu , a co z tego wyszło dalej wiadomo , Vettel miewa jeszcze lepsze starty niż miał Rosberg, za to Bottas jest rakietą w startach bardzo czesto , a u Lewisa to loteria , choć ostatnie starty ma bardziej udane niż zrąbane … Może się okazać że wyjadą z zakrętu 1-2 w ustawieniu jak w Bahrainie , Bot-Vet-Ham 😉 Kimmi możliwe że zepsuje i Max go łyknie za to Alonso się jeszcze może popisać i łyknąć RB’la Daniela , choć to nic nie da , bo na kolejnych kółkach na prostej raczej będzie musiał skapitulować. Oby nudy nie było takiej że Ham bedzie 1 za to Botas wskoczy na 2 i bedzie blokował i opóźniał Vet i dojadą w takiej kolejności bo pitstop nic nie zmieni , ewentualnie Vet podetnie Bot ale Ham już nie złapie .
    Więc niech bedzie walka i niech pokażą że wyprzedzać można tylko że trzeba sie troche spiąć . A

    • f1fan

      Hamilton dobrze startuje w tym roku. Z Ferrari nie jest tak różowo.

    • wer

      Widzę, że „rozpracowałeś” jutrzejszy wyścig od startu do … tak mniej więcej pierwszego stopu.
      Mnie to jakoś nie wychodzi, a tyle lat się staram..
      Zazdroszczę Ci, jak to robisz ?

      • gtr82

        1 zdanie : „Pogdybac teraz mozna sobie co do startu”
        to nie analiza tylko „zabawa” 🙂
        w końcu nie rozmawiamy tu jako „eksperci” , choć może komus się tak wydaje , ale ja sie nei uważam za takiego .

  • KTM66

    to że trudniej jest wyprzedzać bo trudniej utrzymac się za przeciwnikiem powoduje to że nie mozna wyprzedzać? Nie , po prostu jest to TRUDNIEJSZE , i co lepszy kierowca będzie musiał być czujny i bez błędów przez 2-3 okrążenia , a jeśli ten przed nim popełni błąd np na wejściu na długa prosta to … może taka końcówka jak z Soczi tyle że tym razem niech dojdzie do walki

    • wer

      Starając się utrzymać za, niszczysz opony.
      Co to znaczy „TRUDNIEJSZE” ?
      Po prostu nie wiesz, co mówisz i co piszesz.
      Nie rozumiesz tych zależności, że nie wystarczy CHCIEĆ SIĘ UTRZYMAĆ”.
      NISZCZYSZ OPONY w tzw. „brudnym powietrzu”, za parę kółek nie masz na czym jechać, spierniczyłeś swoją strategię, a po pit lądujesz w kozim zadku i nie masz co marzyć o walce o własne cele.
      To nie gra komputerowa.

    • jadąc tuż za rywalem zakłócasz aerodynamikę samochodu to prowadzi to większego ryzyka uślizgów opon, co zwiększa degradację i je przegrzewa. prowadzi to także do przegrzewania się samochodu, który nie jest dostatecznie chłodzony.

      • KTM66

        tyle tylko że tu moga być takie różnice iż Ferrari radzi sobie z tymi elementami lepiej niż Mercedes , tak można to chyba zanalizować po kilku wyścigach – kto umiał utrzymać sie długo za rywalami … niech tylko vettel nauczy sie ostatniej szykany 🙂

        • Mercedes w jeździe za rywalem miał problemy już w 2016 roku. tak robią samochód, że w takiej sytuacji traci część właściwościowi.

  • stasek44

    Tak jak już wcześniej pisałem – liczba poprawek w bolidzie Mercedesa nie wynika z tego (prawdopodobnie), że wszystkie te elementy nie spełniały swoich założeń, a z tego że przy wprowadzaniu jednej poprawki trzeba wprowadzić inne jej towarzyszące, tak aby zachować kompatybilność z innymi elementami, bo gdyby tego nie zrobiono mogłoby się okazać, że dane modyfikacje bardziej szkodzą. Dlatego nie rozumiem upatrywania wzrostu tempa w wyścigu/kwalifikacjach proporcjonalnie do liczby wprowadzonych poprawek.

    • wer

      Z tego co piszą, Mercedes wrócił w sobotę do starej wersji skrzyni biegów.
      W piątek używali nowo skonstruowanej, lżejszej o 6 kg.
      W drugim przejeździe w Q3 Lewis zgubił ćwierć sekundy w 3 sektorze, bo tyle nadrobił po 2 sektorze, w porównaniu do pierwszego przejazdu. Mówił potem, że nie popełnił błędu, a strata była wynikiem podmuchów wiatru.
      VET stracił wg. Autora w 3 sektorze 0,5 s. No to musiał się „postarać”, bo ja nie widziałem, żeby odwinął jakiegoś grubego babola.
      Może bardziej mu podwiało niż Lewisowi…?
      W sumie miło patrzeć, jak HAM konkuruje z VET, bo póki co widzę, że darzą się szacunkiem i sympatią.
      Nie można jednak zapominać o BOT, który może się zaburzyć tę „idyllę” 😉
      RAI raczej nie. W SF stawiają na VET, podobnie jak Niemce na HAM.

      • f1 fan

        Skrzynia biegów musi wytrzymać 6 wyścigow. Więc z nowej Mercedes będzie mógł skorzystać dopiero w Kanadzie.Teraz tylko testowali.

      • stasek44

        Nie chcę pisać, że na pewno, ale wydaje mi się że mylisz się z tą skrzynią biegów. O 6kg to odchudzili cały bolid, a nie samą skrzynię. Więc nawet jeżeli korzystają ze starej-ciężkiej wersji to nie jest ona sama w sobie cięższa o 6kg. Niemniej jednak fajnie by było gdyby ktoś to potwierdził.

        Karol?

        • Skrzynia biegów jest podobno wyraźnie odchudzona, ale nie mogą z niej skorzystać jeszcze w soboty i niedziele, bo stara musi przejechać 6 weekendów (soboty i niedziele). Z tego co czytałem to odchudzenie wielu rzeczy w samochodzie dało 6 kg i mają wagę 728 kg. Odchudzenie skrzyni biegów da kolejne zyski i będą mogli używać balast. Ale to tylko plotki, bo nikt nie podaje takich szczegółów.

          • kris79

            to ze mercedes był za cieżki to każdy tak moze powiedzieć. jest gdzieś podane ze wazy powyzej minimum ?
            bo to az wydaje sie niemozliwe zeby bolidy po tak dużym zwiekszeniu masy na ten rok jeszcze nie posiadały balastu z zeszłego roku.
            bo sobie tak licze w 2014 miały go. opony zwiekszyli o 1 kg a mase podniesli o 11 kg i tak było do 2016
            potem zwiekszyli o kolejne 26 kg a kiedyś ktoś powiedział ze w 2016 bolid mogły miec mase minimalna miejsza niż w 2014 bo bo mimo ze nieco chłodnice urosły to cały bolid i tak jest lżejszy
            a z tego co słucham co piszecie to nagle mercedes wogóle balastu nie ma to nawet nie maja mozliwości zmiany rozkładu masy
            ja uwazam ze ferrari jest poprostu o 6 kg lżejsze o d nich i tyle
            jesli sie myle pokażcie mi oficjalne masy bolidów bo tu by musiało przybyć kilkadziesiat kg miedzy 2014 a 2017
            i sam karol napisałeś pamietam ze mogli by zmiejszyć to mase bo w tym czasie podniesli a we wszystkich jednostkach masa spadła w f1 4 lata to wiecznosc ciagle słychac było przez ten okres ze coś lżejszego zrobili a te całe limity wagi cześci to wprowadzono bo topowe ekipy zchodziły ponizej tej granicy i tym chcieli zatrzymać nieco ten wyścig zbrojeń

          • Sam Niki lauda mówił o tym, że mają za ciężki bolid, wszystkie liczące się serwisy o tym pisały. Pisałem o tym wcześniej dlaczego tak jest.

            Nikt nie poda dokładnie tego jaką mają masę i ile balastu.

          • kris79

            dla przykładu ferrari wazy 680 kg a mercedes 686 kg i bedac w mercedesie powiem jest bolid za cieżki o 6 kg.
            no tak na logike mało prawdopodobne zeby znikł ballast .
            najbardziej zenujace jest podnoszenie masy ze wzgledów na kierowce hamilton wazy tyle samo co wazłył 10 lat temu i róznice miedzy kierowcami zawsze beda dopóki fia w koncu nie wprowadzi minimalna mase z kierowcy z siedzeniem
            moze z ta nowa władza coś z tym zrobia bo już za brak halo wszyscy fani im Dziekuja.

            a lauda to kiedyś mowił ze ich silnik ma 580 KM + ers nie mozna brać wszystkiego dosłownie i zakładać ze te za cieżko to juz odrazu ze oznacza powyzej minimum

          • Wymyślasz teraz dane. Większość stawki miało od 2014 roku problemy z wagą minimalną, ale ludzie ciągle się upierają, że mają mnóstwo balastu w samochodach. Force india zaczęło sezon z ponad 10 kilogramami nadwagi.