Alpine pozyskało nowych inwestorów, którzy za 200 mln euro kupili 24% udziałów w zespole F1. Jednocześnie koncern Renault ogłosił zmodyfikowany plan rozwoju marki Alpine do 2030 roku dotyczący drogowych samochodów sportowych.
Koncern Renault znany jest z ogłaszania nowych planów zarówno dla motoryzacji drogowej jak i zespołu F1. Aktualnie dla całego koncernu jak i marki Alpine obowiązuje ogłoszony w listopadzie 2022 roku plan „Revolution”, który opisałem szeroko na blogu. Przy okazji ogłoszenia tego planu wspomniano, że marka Alpine ma się dynamicznie rozwijać, produkować więcej modeli sportowych samochodów i skupić się na elektrycznych napędach. Po siedmiu miesiącach zdradzili konkrety i cele dla marki Alpine aż do 2030 roku. Jednocześnie Renault potwierdziło swoje zaangażowanie w F1 i po wielu miesiącach poszukiwań znaleźli dobrych inwestorów, którym sprzedali 24% udziałów w samym zespole F1. Szczegóły obu tych kwestii zostały opublikowane w komunikatach prasowych, a następnie zostaną przedstawione w trakcie konferencji prasowej w Enstone.
Nowi inwestorzy zespołu Alpine w Formule 1
Renault w listopadzie 2022 roku otworzyło drzwi dla nowych inwestorów zakładając w swoim planie, że są „otwarci na spieniężenie (wysokiej) wyceny finansowej aktywów zespołu F1”. Po kilku miesiącach poszukiwań znaleźli grupę inwestorów, którzy za 24% udziałów w samym zespole F1 z siedzibą w Enstone zapłacili 200 milionów euro. To oznacza, że zespół F1 jest aktualnie warty około 830 mln euro / 900 mln $. Transakcja obejmuje jedynie spółkę zarządzającą zespołem F1. Osobnym podmiotem jest fabryka silnikowa w Viry we Francji, tam Renault ma 100% udziałów, a jej utrzymanie jest bardzo kosztowne.
Konsorcjum trzech amerykańskich firm inwestycyjnych Otro Capital, RedBird Capital Partners i Maximum Effort Investments zakupiło 24% akcji w zespole. Głównym podmiotem jest Otro Capital, kupili największą część. RedBird i Maximum Effort są ich partnerami w tej transakcji. Nie podano szczegółowego podziału między nimi. Wszystkie te firmy są bardzo znane z inwestycji w sport. RedBird jest właścicielem m.in. klubu piłkarskiego AC Milan, a także inwestorem w innej firmie, do której należy Liverpool FC i Boston Red Sox z ligi MLB. Maximum Effort Investments to firma, której właścicielami są znani aktorzy Ryan Reynolds i Rob McElhenney, a dołączył do nich inny znany aktor Michael B. Jordan. W świecie sportu są znani z tego, że kupili angielski klub piłkarski Wrexham AFC i od tego czasu wokół klubu dzieje się sporo pozytywnych rzeczy. Możemy być pewni, że szczególnie Ryan Reynolds będzie pojawiał się na torach F1 i robił „show”, co dla Alpine będzie oznaczać bardzo duży pozytywny rozgłos w mediach. Otro Capital to klasyczna firma inwestycyjna, a jej przedstawiciel Alec Scheiner dołączy do zarządu zespołu Alpine.
Alpine liczy, że dzięki nowym inwestorom zyskają w następujących dziedzinach: media, sponsoring, sprzedaż biletów, goście VIP, zarządzanie prawami komercyjnymi, sprzedaż licencji i merchandisingu. Pieniądze pozyskane ze sprzedaży udziałów mają być zainwestowane w rozwój zespołu. Prawda jest taka, że od 2016 roku gdy Renault przejęło będącego na skraju bankructwa Lotusa regularnie modernizują obie fabryki, ale wciąż pod względem zaplecza nie dogonili trzech czołowych zespołów. Dodatkowo teraz pełną parą są już prowadzone prace nad kolejnym silnikiem dla F1, co jest bardzo kosztowne. Dlatego taki zastrzyk gotówki był bardzo potrzebny.
Szczegóły rozwoju marki Alpine do 2030 roku
Koncern Renault podał sporo szczegółów na temat planów dla marki Alpine w kontekście rynku motoryzacyjnego. Ekspertem na ten temat nie jestem, ale wyłapałem z komunikatu sporo ciekawych kwestii. Pominąłem kwestie zapowiedzianych modeli.
Alpine ma dynamicznie rozwijać się w kolejnych latach o 40% rocznie (pod względem przychodów). Celem jest osiągnięcie 8 miliardów euro przychodów w 2030 roku (w tym 1 miliard z Chin). W 2026 roku firma ma wygenerować 2 miliardy euro przychodów i zrównoważyć budżet, a w kolejnych latach przynosić zyski. Od 2026 roku wszystkie modele mają mieć elektryczne napędy, a w 2030 roku cała firma ma osiągnąć zerowy ślad węglowy.
W 2022 roku Alpine zanotowało rekordowe wyniki finansowe, poprawiły się o 33% w stosunku do 2021 roku. Model A110 był najlepiej sprzedającym się sportowym samochodem we Francji i był w TOP5 w Europie. Zainteresowanie rośnie dalej w 2023 roku, prognozują sprzedaż 4 200 sztuk samochodów. Alpine wchodzi powoli na rynek w USA po zawarciu umowy z AutoNation i RedBird. Alpine ma obecnie 2 000 pracowników, 140 punktów sprzedaży i pięć fabryk.
Do 2030 roku ma zadebiutować siedem nowych modeli samochodów Alpine z różnych segmentów. Wszystkie samochody od 2026 roku będą mieć elektryczne napędy, opracowują nową platformę. Pracują także nad napędem wodorowym i innymi innowacjami. Planują stopniową ekspansję, bo obecnie zdecydowana większość samochodów sprzedawana jest w Europie. Szczególnie liczą na USA i Azję, tam ich samochody mają wejść do sprzedaży w 2027 roku. Alpine ma stać się globalną marką samochodów sportowych oferującą auta ze wszystkich ważnych segmentów.
Promocja na świecie będzie oparta o dwa programy sportowe w Formule oraz w serii WEC, gdzie w 2024 roku zadebiutuje ich hypercar.
Podsumowanie
Wycena zespołu Alpine na 900 mln $ jest wysoka, ale to jeszcze nie koniec wzrostów. Mercedes był niedawno nieoficjalnie wyceniany na ponad miliard dolarów. Wartość zespołów F1 będzie rosła, bo sytuacja finansowa całego sportu jest bardzo dobra, limity budżetowe sprawiły, że zespoły przynoszą zyski. Dla Alpine nowi, pewni inwestorzy są bardzo ważni, bo francuska ekipa odstaje finansowo od liderów F1. Potrzebują dalszych inwestycji, aby móc walczyć regularnie o wyższe pozycje.
Plany rozwoju marki motoryzacyjnej są bardzo optymistyczne, trudno będzie je wykonać. Widać jakie problemy w ostatnich latach mają np. obecne w F1 McLaren i Aston Martin. Rynek samochodów sportowych jest trudny. Z perspektywy F1 kluczowy jest fakt, że Renault potwierdziło zaangażowanie, które będzie bardzo ważne dla marki Alpine, więc przez minimum kilka lat nic w zespole F1 nie powinno się zmienić i będzie dalej nazywał się Alpine.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: