Charles Leclerc po raz czwarty z rzędu wygrał kwalifikacje na torze w Baku. Kierowca Ferrari miał dużą przewagę nad drugim Oscarem Piastrim i ma realne szanse, aby po raz pierwszy wygrać wyścig na tym torze w F1. Zapraszam na analizę kwalifikacji przed GP Azerbejdżanu 2024.
Kwalifikacje, biorąc pod uwagę specyfikę toru w Baku, były niezwykle spokojne. Nie mieliśmy żadnej czerwonej flagi, ani poważnej kraksy. Kilku kierowców lekko ocierało się o bariery, a żółte flagi pojawiały się na chwilę i mało zawodników przez nie ucierpiało. Wcześniej podczas treningów było kilka kraks i dłuższych przerw, ale w kwalifikacjach kierowcy jeździli bardziej pewnie.
Wyniki kwalifikacji do GP Azerbejdżanu 2024
Poz | Kierowca | Zespół | Q1 | Q2 | Q3 |
1 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:42.775 | 1:42.056 | 1:41.365 |
2 | Oscar Piastri | McLaren | 1:43.033 | 1:42.598 | 1:41.686 |
3 | Carlos Sainz | Ferrari | 1:43.357 | 1:42.503 | 1:41.805 |
4 | Sergio Perez | Red Bull | 1:43.213 | 1:42.263 | 1:41.813 |
5 | George Russell | Mercedes | 1:43.139 | 1:42.329 | 1:41.874 |
6 | Max Verstappen | Red Bull | 1:43.097 | 1:42.042 | 1:42.023 |
7 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:43.089 | 1:42.765 | 1:42.289 |
8 | Fernando Alonso | Aston Martin | 1:43.472 | 1:42.426 | 1:42.369 |
9 | Franco Colapinto | Williams | 1:43.138 | 1:42.473 | 1:42.530 |
10 | Alexander Albon | Williams | 1:42.899 | 1:42.840 | 1:42.859 |
11 | Oliver Bearman | Haas | 1:43.471 | 1:42.968 | |
12 | Yuki Tsunoda | RB | 1:43.337 | 1:43.035 | |
DSQ | Pierre Gasly | Alpine | 1:43.088 | 1:43.179 | |
14 | Nico Hulkenberg | Haas | 1:43.101 | 1:43.191 | |
15 | Lance Stroll | Aston Martin | 1:43.370 | 1:43.404 | |
16 | Daniel Ricciardo | RB | 1:43.547 | ||
17 | Lando Norris | McLaren | 1:43.609 | ||
18 | Valtteri Bottas | Kick Sauber | 1:43.618 | ||
19 | Zhou Guanyu | Kick Sauber | 1:44.246 | ||
20 | Esteban Ocon | Alpine | 1:44.504 |
Walka o Pole Position i prognoza na wyścig dla czołówki
Charles Leclerc jest specjalistą od kwalifikacji w Baku i potwierdził to również w 2024 roku. Wygrał z przewagą ponad 0,3 sekundy nad drugim kierowcą, co biorąc pod uwagę obecny układ sił, jest znakomitym wynikiem. Trzecie miejsce Carlosa Sainza, który nie lubi tego toru (z zespołowymi partnerami zawsze przegrywa w kwalifikacjach, wynik to 0:8) sugeruje, że Ferrari jest najszybsze w ten weekend. Nie jest to zaskoczeniem, bo ich tegoroczny bolid lubi wolne zakręty pod kątem 90 stopni, a po poprawkach wprowadzonych na Monzy zniknęło dobijanie podłogi i mogą jeździć szybko na prostych. Ferrari ogółem wygląda na faworytów do zwycięstwa w niedzielnym wyścigu, będą chcieli nadrobić sporo punktów do rywali w klasyfikacji generalnej.
Drugie miejsce Oscara Piastriego z przewagą ponad 0,1 sekundy nad Sainzem, moim zdaniem zasługuje na równie duże pochwały co występ Leclerca. Nie spodziewałem się, że Piastri będzie tak wysoko, jego tempo w Q2 tego nie zwiastowało. Pojechał bardzo dobrze oba przejazdy w Q3 i ruszy do wyścigu z drugiego pola. W niedzielę wiele zależy od tempa na długim przejeździe i degradacji opon. McLaren zwykle pod tym względem jest bardzo dobry, więc Piastri powinien być w grze o zwycięstwo, a podium wydaje się być obowiązkiem. Będzie walczył za cały zespół McLaren z Ferrari o pozycję w klasyfikacji generalnej.
Kierowcy Red Bulla zajęli czwarte i szóste miejsce, ale te wyniki są dla mnie rozczarowujące, bo stać ich było na więcej, ale nie pokazali tego w Q3. Sergio Perez potwierdził, że w Baku spisuje się najlepiej, bo po raz pierwszy w tym sezonie pokonał Verstappena. Meksykanin z jakiegoś powodu lubi ten tor i moim zdaniem w wyścigu ma realną szansę walki o podium. Pytanie tylko jak rozegra to zespół, w sytuacji gdy Verstappen potrzebuje punktów w klasyfikacji generalnej. Holender źle pojechał w Q3. Jeżeli popatrzymy na kierowców z czołówki, to oni zyskali bardzo dużo czasu między Q2 a Q3, a Holender prawie nic. Gdy spojrzymy na najlepsze czasy z sektorów z kwalifikacji i je dodamy, to Perez w takim zestawieniu jest trzeci a Verstappen czwarty. Widać, że był potencjał na lepsze wyniki, ale kierowcy go nie wykorzystali. Red Bull po treningach zmienił ustawienia bolidów, bo nie tracili dużo w trzecim sektorze tak jak w treningach, widocznie zmniejszyli docisk.
Mercedes pozostaje zagadką i nierównym zespołem. W Baku zrezygnowali z problematycznej podłogi, bolid miał być szybszy i bardziej przewidywalny, ale wyniki były w kwalifikacjach słabe. Russell był piąty a Hamilton siódmy z bardzo dużymi stratami do lidera. Forma tej ekipy pozostaje nierówna, ale nie można ich skreślać przed niedzielą. Są najlepsi z czołówki w trzecim sektorze, bo bolid ma mniej docisku. Mercedes może zaskoczyć i dobrze spisywać się z oponami, a wtedy na długiej prostej sobie z konkurencją kierowcy poradzą. Z drugiej strony mogą po prostu dojechać na takich pozycjach jak wystartują, bo rywale im uciekną lepszym tempem wyścigowym. Aktualizacja: Hamilton ruszy z alei serwisowej po wymianie silnika na nadprogramowy i zmianie ustawień.
Jeżeli wyścig w niedzielę będzie czysty, to kierowcy pojadą na jeden pit stop ze strategią pośrednie – twarde opony. W czołówce ktoś może zaryzykować odwrotną jazdę w tym niemal na pewno Norris (o nim dalej). Tempo na symulacjach długich przejazdów w piątek sugerowało, że Ferrari, McLaren i Red Bull są bardzo blisko siebie. Mercedes (tylko Hamilton jechał) miał najlepszą symulację, ale korzystali z twardych opon, które są lepsze na wyścig. Dlatego wiele będzie zależało od pozycji na torze i jazdy w czystym powietrzu. W czołówce może to być procesyjny wyścig z przewidywalną strategią lub chaos, jeśli dojdzie do neutralizacji w ciekawym momencie wyścigu
Przeglądowe omówienie pozostałych wybranych zawodników i zespołów
Fernando Alonso zajął ósme miejsce po bardzo dobrym występie. Jego zsumowane czasy sektorów były nawet lepsze od Hamiltona. Jego tempo w Q3 było zaskakująco dobre, bo wcześniej nie było widać takiego potencjału. Lance Stroll zajął dopiero 15. miejsce. Szansa na punkty w niedzielę dla Alonso jest spora.
Wielkim wygranym kwalifikacji jest Williams, który po raz pierwszy w tym roku miał obu kierowców w Q3. Colapinto pojechał znakomicie i w debiucie pokonał Albona, ale oczywiście tutaj był zewnętrzny powód który zadecydował o ich pojedynku. Mechanicy popełnili ogromny błąd i wypuścili Albona w Q3 na tor z chłodnicą założoną do silnika. Zapomnieli jej wyjąć w boksach przed wyjazdem, dlatego Tajlandczyk nie mógł zrobić drugiego pomiarowego kółka. Pozycje wyjściowe mają bardzo dobre, podobnie jak tempo, moim zdaniem powalczą o punkty dwoma bolidami.
Warto pochwalić za występ w kwalifikacjach Olivera Bearmana, który pokonał Nico Hulkenberga. Tradycyjnie w Baku dobrze w kwalifikacjach pojechał Yuki Tsunoda, który wyraźnie pokonał Ricciardo. Najwolniejsi tradycyjnie byli kierowcy ekipy Kick Sauber (Zhou ma dodatkową karę za dwa elementy silnika), nie widać tego w tabeli, bo problemy (uderzenie w barierę) uniemożliwiły Oconowi poprawę czasu. Gasly natomiast pojechał lepiej, ale FIA wychwyciła przekroczenie limitu przepływu paliwa, więc Francuz został zdyskwalifikowany i ruszy z końca stawki. Aktualizacja: Ocon ruszy z alei serwisowej po wymianie silnika na nadprogramowy.
Lando Norris odpadł w Q1 w wyniku błędu i pecha. Po dwóch sektorach miał bardzo dobry czas, ale popełnił błąd w zakręcie prowadzącym na główną prostą. Mimo tego faktu udałoby mu się awansować dalej, ale później natrafił na żółte flagi i musiał zwolnić, więc odpadł szybko z rywalizacji. To mocno komplikuje jego sytuację, spodziewam się, że w niedzielę zastosuje odwrotną strategię, ale trudno powiedzieć czy będzie w stanie się szybko przebijać, bo wadą tegorocznego bolidu McLarena jest jazda w brudnym powietrzu za innymi bolidami.
Zapowiedź wyścigu o GP Azerbejdżanu 2024
Tor uliczny w Baku jest unikalny w skali całego kalendarza Formuły 1. Potocznie mówi się o nim, że jest to połączenie charakterystyk obiektów Monako i Monza, bo Baku City Circuit to niezwykle szybki uliczny tor. Między zakrętami 16 i 1 kierowcy jadą z gazem w podłodze przez ponad dwa kilometry – jest to najdłuższy taki odcinek w kalendarzu. Jednocześnie jest to obiekt momentami kręty, szczególnie podjazd przy zamku jest bardzo ciasny. Taki układ toru sprawia, że zespoły muszą stosować pakiety aerodynamiczne ze średnim dociskiem (podobne jak na torze Spa-Francorchamps), aby notować wysokie prędkości maksymalne i jednocześnie dobrze radzić sobie w zakrętach. Pełną charakterystykę Baku City Circuit wraz z blogowym schematem można sprawdzić pod tym linkiem.
W tym roku wydłużono strefę DRS, wiec wyprzedzanie powinno być łatwiejsze. Mimo bardzo długiej prostej wyprzedzanie nie jest aż tak łatwe, jeśli rywal potrafi uciec w krętej sekcji toru. Dojazd do pierwszego zakrętu jest bardzo krótki, więc na starcie zwykle nie ma wielu zmian pozycji, jest za to spore ryzyko kraks. Wprowadzenie nowych bolidów w 2022 roku utrudniło trochę manewry wyprzedzania, bo w tych regulacjach efekt strugi aerodynamicznej przy jeździe blisko rywala jest mniejszy, a w Baku jest to główny czynnik pozwalający wyprzedzać na głównej prostej. W reakcji na tę sytuację w 2024 roku wydłużona główną strefę DRS o 100 metrów.
Pirelli do Baku tradycyjnie przywozi trzy najbardziej miękkie mieszanki opon. Jest to obiekt uliczny, ze słabą przyczepnością i niewielkim zużyciem, więc nie może być innej decyzji. Pod względem strategii sytuacja jest prosta, bo kierowcy celują w jazdę na jeden pit stop. Na twardej mieszance da się przejechać praktycznie cały dystans bez poważnych oznak zużycia. Pirelli podaje, że najlepiej wystartować na pośrednich i zmienić na twardych między 13. a 20. okrążeniem. Jeżeli ktoś ruszy na twardych to może zrobić 33-38 przed zmianą na pośrednie. Poprzednie lata uczą nas, że na twardych da się tu jechać praktycznie cały dystans, więc moment zjazdu będzie bardziej dowolny. Dwa pit stopy są w grze tylko w razie neutralizacji. Dlatego niemal cała stawka zostawiła sobie po dwa komplety twardych opon, żeby w razie czego móc z nich skorzystać. Wyjątkiem jest Mercedes, który ma za to dwa komplety pośrednich, ale jeden z nich lekko zużyty. Istnieje szansa, że opony będą wymagały większego zarządzania i być może lepsza będzie strategia dwóch pit stopów, bo asfalt w tym roku jest mniej przyczepny i śliski, a to może doprowadzić do grainingu opon.
W niedzielę spodziewana jest podobna pogoda jak w sobotę, czyli ciepło, a temperatura asfaltu w okolicy 40 stopni Celsjusza. Trzy z pięciu poprzednich wyścigów F1 w latach 2018 – 2023 było przerywanych wyjazdem samochodu bezpieczeństwa. Z uwagi na liczne bariery i wysokie prędkości, prawdopodobieństwo neutralizacji spowodowanej kraksą jest wysokie. W Baku jest to wydarzenie zupełnie zmieniające obraz wyścigu, bo do restartu dochodzi na bardzo długiej prostej. Wszyscy kierowcy jadą blisko siebie i bardzo łatwo o wyprzedzenie lub kolejne kraksy.
Podsumowanie
Wyścigi w Baku są procesyjne, gdy nie ma neutralizacji a stawka się rozjeżdża, bo trudno utrzymać się długo blisko rywala w krętej sekcji toru. Wystarczy, że pojawi się neutralizacja albo czerwona flaga i wyścig staje się niezwykle ciekawy. Były tutaj bardzo nudne wyścigi, a także zawody dramatyczne pełne niespodzianek. W czystym wyścigu faworytem jest Leclerc, a zagrozić może mu jedynie Piastri. Jeżeli pojawi się SC, to sprawa robi się szeroko otwarta.
Znalazłeś/aś błąd lub literówkę w tym, albo w jakimś innym wpisie na blogu? Zaznacz to słowo lub krótki fragment tekstu. Jeżeli czytasz na telefonie, to dotknij zaznaczonego tekstu, a jeśli na komputerze, to wciśnij klawisze Ctrl + Enter, następnie w oknie, które się pojawi, kliknij wyślij. Prześlesz tym samym anonimowe zgłoszenie, a ja poprawię swój błąd.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: