Aktualizacja: Hamilton został zdyskwalifikowany z wyników kwalifikacji. Max Verstappen wystartuje z pierwszego pola do sprintu kwalifikacyjnego przed GP Sao Paulo 2021. Więcej niż z kwalifikacjach działo się po nich w gabinecie sędziów.
Aktualizacja godzina 11:15 sobota 13 listopada
Podczas inspekcji samochodów po kwalifikacjach okazało się, że tylne skrzydło w bolidzie Hamiltona otwiera się bardziej niż regulaminowe 85 mm. Sprawa została zgłoszona do sędziów. Odbyło się przesłuchanie przedstawicieli Mercedesa, ale decyzja zapadnie dopiero w sobotę, bo Mercedes stara się bronić i szukać nowych dowodów. Skrzydło zostało zdemontowane i skonfiskowane na czas dochodzenia przez FIA.
Wypłynął filmik na którym Verstappen po kwalifikacjach dotykał tego skrzydła. Regulamin jasno zabrania dotykania bolidów w Parc Ferme, więc Holender został przez sędziów wezwany na sobotę. Raczej nie grozi mu nic poważnego, ewentualnie jakaś reprymenda.
Sędziowie zbadali więcej skrzydeł po kwalifikacjach, również to u Bottasa i tam nie było problemu. W bolidzie Hamiltona prawdopodobnie ktoś coś źle skręcił i nie sprawdził. Nie robi się takich rzeczy celowo, bo sędziowie regularnie sprawdzają skrzydła (więcej niż raz podczas weekendu), a karą jest dyskwalifikacja. Prawdopodobnie przez błąd mechanika Hamiltonowi grozi surowa kara. Jedyną realną linią obrony Mercedesa jest udowodnienie, że doszło do uszkodzenia skrzydła już gdy bolid był na torze, a w garażu wszystko było w porządku.
Aktualizacja godzina 19:00 sobota 13 listopada
Sędziom podjęcie decyzji zajęło bardzo dużo czasu, ale przygotowali też bardzo obszerne wyjaśnienie. Lewis Hamilton został zdyskwalifikowany z wyników kwalifikacji. Okazuje się, że tylne skrzydło spełniało regulamin podczas pomiaru na środku, ale nie na boku. Przyczyną była jakiegoś typu usterka, nie było to celowe działanie zespołu. To nie są okoliczności łagodzące, więc jedyną karą musiała być dyskwalifikacja. Nie ważne czy to dawało korzyści czy nie: bolid nie spełniał regulaminu technicznego.
Max Verstappen dostał 50 000 euro grzywny za dotykanie samochodów w parku zamkniętym. Sędziowie uczulili na tego typu przypadki i teraz powinni zawsze dawać takie kary, więc nikt nie powinien nic dotykać. Sędziowie obejrzeli nagrania i Verstappen nie mógł dotykając skrzydła czegoś w nim zepsuć, co również było brane pod uwagę.
Podsumowując. Hamilton ruszy do sprintu z ostatniego pola. Będzie się starał nadrobić trochę pozycji, a potem w niedzielę dostanie karę +5 pozycji za nowy silnik. To będzie dla niego trudny weekend. Jeśli Verstappen nie będzie miał negatywnych przygód, to znacząco zwiększy przewagę w klasyfikacji do poziomu, który sportowo nie będzie do nadrobienia. Hamilton myśląc o tytule będzie musiał liczyć np. na awarię o Holendra, bo samymi wynikami sportowymi nic nie zdziała. Zobaczymy jak Hamilton będzie się przedzierał przez stawkę.
Oryginalny artykuł z drobnymi modyfikacjami.
Kwalifikacje na torze Interlagos przebiegały bezproblemowo. Nie było żadnych przerw, ani utrudnień związanych z pogodą (chmury nie przyniosły deszczu). Podczas weekendu ze sprintem kwalifikacyjnym zawodnicy mogą w kwalifikacjach korzystać tylko z miękkich opon, wiec wszyscy stosowali niemal takie same strategie wyjazdów. Kwalifikacje nie odgrywają aż tak dużej roli podczas tych specyficznych weekendów, bo ważniejsze jest tempo na długich przejazdach. Jest także tylko jeden trening na dopracowanie ustawień, więc rośnie szansa, że ktoś z nimi nie trafi.
🏁 Q3 CLASSIFICATION 🏁
A solid session for @LewisHamilton 👊#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/tjcphP00Y9
— Formula 1 (@F1) November 12, 2021
Walka zwycięstwo w kwalifikacjach i prognoza na sprint
Walka o zwycięstwo w tym przypadku to trochę określenie na wyrost, bo Hamilton te kwalifikacje zdominował. Był najszybszy w każdym segmencie i w każdym sektorze. Przewaga ponad 0,4 sekundy na tak krótkim torze jest bardzo duża. Natomiast Verstappen miał swoje problemy i nie przejechał idealnego okrążenia, więc realnie różnica między nimi powinna być mniejsza. Hamilton miał przewagę na prostych, ale także w zakrętach. Naprawdę wszystko ułożyło mu się idealnie w kwalifikacjach. Brytyjczyk dostał w ten weekend nowy silnik spalinowy, a tym samym w niedzielę zostanie przesunięty o pięć pól. Do sobotniego sprintu wystartuje z pierwszej pozycji. Nowy silnik nie jest zmodyfikowany, ale z powodu sporego zużycia jednostek Mercedesa w tym roku, on zyskuje na fakcie posiadania świeżego motoru, co w ten weekend się bardzo przyda.
Verstappen miał na finałowym okrążeniu problemy z tylnym skrzydłem, bo klapa mocno wibrowała. To bardzo przypomina sytuację z Meksyku, ale tam Red Bull miał inne tylne skrzydła. Czyżby również i te z mniejszym dociskiem musieli wzmocnić? Bottas rozczarował, bo stracił bardzo dużo do Hamiltona i ani przez moment nie było widać, aby mógł z nim powalczyć. Perez w czasówce był niewidoczny, ale pod koniec złożył bardzo dobre okrążenie i był czwarty.
W sobotę Verstappen ruszy z pierwszego pola, a obok niego ustawi się Bottas. Każda wpadka w sprincie będzie dla niego podwójnie dotkliwa. Mercedes na pewno chciałby, aby Bottas wyprzedził Verstappena, to wtedy będą mieć kierowcę na Pole Position w niedzielę. To daje szansę na odebranie punktów Holendrowi. Z perspektywy Red Bulla nie oczekuję nadmiernego ryzyka, bo na ich korzyść działa kara dla Hamiltona, który jest na straconej pozycji. Dlatego są wciąż w bardzo dobrej sytuacji. Wydaje się też, że Red Bull bardziej postawił na tempo wyścigowe w ustawieniach.
Przegląd innych, najciekawszych wyników kwalifikacji
Kolejny raz bardzo zaimponował Pierre Gasly. Piąta pozycja, to wynik ponad stan dla AlphaTauri. Francuza regularnie chwalę w tym roku i trudno mi wymyślać już coś nowego. Zdecydowanie marnuje się w tym zespole, więc im szybciej wyrwie się i trafi do lepszej stajni, to tym lepiej dla całej Formuły 1.
Do Q3 w komplecie awansowali kierowcy Ferrari i McLarena, ale to czerwone bolidy były lepsze. Ferrari ma niewielką przewagę i walka z McLarenem zapowiada się bardzo ciekawie. Czołową dziesiątkę uzupełnił Fernando Alonso, który w walce o nią nieznacznie pokonał Estebana Ocona. Alpine jest w Brazylii w niezłej formie, więc możemy oczekiwać z ich strony dobrej reszty weekendu. Alonso zwykle dobrze startuje, więc będzie miał dwie okazje aby zyskiwać pozycje.
Obaj kierowcy Alfy Romeo awansowali do Q2. Oni są najszybsi na prostych (bolid ma niski opór), więc przy dobrej jeździe nie wykluczam, że powalczą o niewielkie punkty. Trudno będzie ich wyprzedzać rywalom. Na końcu stawki tradycyjnie Williams przed Haasem. Latifi pierwszy raz pokonał Russella w czasówce i to jest spore wydarzenie. W Haasie obaj kierowcy mieli przygody, Schumacherowi skasowano najlepszy wynik, a Mazepin bardzo żałował błędu na swoim kółku, więc byłoby lepiej.
Zapowiedź sprintu przed GP Sao Paulo 2021
W sobotę po południu czasu lokalnego (16:30), czyli o 20:30 według czasu obowiązującego w Polsce odbędzie się sprint kwalifikacyjny, którego wyniki zadecydują o kolejności na starcie w niedzielę. Kierowcy pojadą 24 okrążenia (około 100 km) bez konieczności zmiany opon. Całość potrwa niecałe 30 minut, jeśli nie będzie neutralizacji i przerw. Na starcie w bolidach będzie około 30-35 kg paliwa, zamiast 100-110 kg. Samochody będą więc znacznie lżejsze niż zwykle. Kierowcy mogą dowolnie wybierać opony, prawdopodobnie wybiorą te z mieszanki miękkiej lub pośredniej. Opony twarde wydają się być zbyt wolne na tak krótki dystans. Wykorzystanie pośredniej mieszanki gwarantuje bezproblemową jazdę na maksa przez cały czas, ale ona jest wolniejsza i będzie się gorzej spisywać na starcie niż mieszanka miękka. Zespoły powinny skupić się na testowaniu opon na dłuższych przejazdach podczas sobotniego treningu i po nim podejmą decyzje odnośnie doboru na sprint. Według Pirelli pośrednia mieszanka jest wolniejsza o 0,3 sekundy, czyli różnica jest niewielka. Ona powinna być dominująca w sprincie.
Dwa pierwsze sprinty w tym sezonie nie dostarczyły wielu emocji poza startem i początkową fazą zawodów. Potem manewrów wyprzedzania było mało i niewiele się działo. Na torze Interlagos dojazd do pierwszego zakrętu jest bardzo krótki (niecałe 300 metrów), więc nie jest to miejsce gdzie dochodzi do wielu zmian. Natomiast konfiguracja tego i kolejnych zakrętów sprzyja kraksom i walce koło w koło, więc są duże szanse na zaskakujące wydarzenia. To jest coś co może być głównym wydarzeniem sobotniej rywalizacji. W sprincie podstawowa sprawa to unikanie błędów, bo nie będzie czasu na odrobienie utraconych pozycji. Kierowcy pojadą z podobną strategią i bez zmian opon, a to oznacza, że stawka będzie dość zbita (na dystansie 100 km nie zdąży się bardzo rozjechać), a więc wielu zawodników będzie blisko siebie korzystając z DRS, co oznacza że wyprzedzanie nie będzie proste.
Reguły parku zamkniętego obowiązują od kwalifikacji, więc zespoły nie mogą dokonywać większych zmian w samochodach, mimo drugiego treningu w sobotę. Podczas tego treningu powinni robić symulacje długich przejazdów. Ewentualne kary dotyczące przesunięcia na polach startowych dotyczą niedzielnego wyścigu.
Wstępna zapowiedź wyścigu o GP Sao Paulo 2021
Tor Autódromo José Carlos Pace w Sao Paulo, to jeden z najlepiej pasujących Formule 1 obiektów w kalendarzu. Na tym torze było bardzo wiele pamiętnych zawodów, zwykle jest sporo walki i manewrów wyprzedzania. Wyprzedzanie na tym torze należy do stosunkowo łatwych. Są dwa bardzo dobre miejsca do ataku na rywala w strefach DRS, a najlepsze z nich w zakręcie numer jeden. Na starcie nie dochodzi zwykle do wielu zmian pozycji, bo dojazd do zakrętu numer jeden to tylko 280 metrów. Pola startowe są zlokalizowane na nachyleniu, co jest dodatkowym utrudnieniem dla kierowców. Problemem w walce na torze jest kręty drugi sektor. Jeśli kierowca atakujący ma tam trudności, aby utrzymać się blisko rywala, to będzie zbyt daleko na prostych, aby skutecznie wyprzedzić. Pełna charakterystyka tego toru wraz ze schematem jest dostępna pod tym linkiem.
W latach 2015 – 2019 podczas wyścigów F1 na torze w Sao Paulo aż dziewięciokrotnie wyjeżdżał samochód bezpieczeństwa podczas trzech zawodów. Prawdopodobieństwo neutralizacji jest bardzo wysokie, bo jest to tor gdzie łatwo o kolizje.
Piątek ma być najchłodniejszym dniem weekendu, w sobotę ma być około 20 stopni, a w niedzielę około 25 stopni Celsjusza. Nie ma szans na opady deszczu, ale w sobotę może być większe zachmurzenie. Jeśli dodamy do tego późniejszą porę rozgrywania sprintu, to różnica temperatury nawierzchnie między sobotą i niedzielą może być duża, a to wpłynie na formę samochodów i zarządzanie oponami. Możliwe, że różnica temperatury toru między kwalifikacjami, a wyścigiem wyniesie ponad 20 stopni. To będzie bardzo ważne.
Podsumowanie
Wyniki kwalifikacji i forma kierowców nie są w ten weekend aż tak ważne. Podczas Grand Prix ze sprintem ważniejsze jest tempo na dłuższych przejazdach. W Sao Paulo warunki pogodowe ulegną sporej zmianie, wiec układ sił będzie ulegał przetasowaniom. Z Perspektywy walki o mistrzowski tytuł przydałoby się, aby Hamilton nadrobił jakieś punkty za cały weekend, ale to wydaje się być niemożliwe. Wzrost przewagi Verstappena do poziomu ponad 26 punktów zrobi z niego murowanego faworyta.
Znalazłeś/aś błąd, lub literówkę w tym lub w jakimś innym wpisie na blogu? Zaznacz to słowo lub krótki fragment tekstu, wciśnij klawisze Ctrl + Enter, a następnie kliknij przycisk Send w okienku które się pojawi. Wyślesz tym samym zgłoszenie, a ja poprawię swój błąd.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: