George Russell wygrał rozgrywane w zmiennych warunkach pogodowych kwalifikacje na torze Silverstone. Walka o Pole Position była wewnętrzną rozgrywką między trzema Brytyjczykami. Zapraszam na analizę kwalifikacji przed GP Wielkiej Brytanii 2024.
Kwalifikacje na Silverstone zostały rozegrane w zmiennych warunkach pogodowych. Na początku Q1 kierowcy wyjechali na oponach przejściowych, ale w drugiej połowie tego segmentu zmienili na slicki i na nich jeździli już do końca. Lekki deszcz padał pod koniec Q1, ale nie spowodował konieczności powrotu do przejściowych opon. W Q1 mieliśmy kilkuminutową czerwoną flagę, gdy Sergio Perez zakopał się w żwirze.
Wyniki kwalifikacji do GP Wielkiej Brytanii 2024
Pozycja | Kierowca | Zespół | Q1 | Q2 | Q3 |
1 | George Russell | Mercedes | 1:30.106 | 1:26.723 | 1:25.819 |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:29.547 | 1:26.770 | 1:25.990 |
3 | Lando Norris | McLaren | 1:31.596 | 1:26.559 | 1:26.030 |
4 | Max Verstappen | Red Bull | 1:31.342 | 1:26.796 | 1:26.203 |
5 | Oscar Piastri | McLaren | 1:30.895 | 1:26.733 | 1:26.237 |
6 | Nico Hulkenberg | Haas | 1:31.929 | 1:26.847 | 1:26.338 |
7 | Carlos Sainz | Ferrari | 1:30.557 | 1:26.843 | 1:26.509 |
8 | Lance Stroll | Aston Martin | 1:31.410 | 1:26.938 | 1:26.585 |
9 | Alexander Albon | Williams | 1:31.135 | 1:26.933 | 1:26.640 |
10 | Fernando Alonso | Aston Martin | 1:31.264 | 1:26.730 | 1:26.917 |
11 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:30.496 | 1:27.097 | |
12 | Logan Sargeant | Williams | 1:31.608 | 1:27.175 | |
13 | Yuki Tsunoda | RB | 1:30.994 | 1:27.269 | |
14 | Zhou Guanyu | Kick Sauber | 1:31.190 | 1:27.867 | |
15 | Daniel Ricciardo | RB | 1:31.291 | 1:27.949 | |
16 | Valtteri Bottas | Kick Sauber | 1:32.431 | ||
17 | Kevin Magnussen | Haas | 1:32.905 | ||
18 | Esteban Ocon | Alpine | 1:34.557 | ||
19 | Sergio Perez | Red Bull | 1:38.348 | ||
20 | Pierre Gasly | Alpine | 1:39.804 |
Walka o Pole Position i prognoza na wyścig dla czołówki
To były świetne kwalifikacje, zawsze jak są zmienne warunki i kierowcy wyjeżdżają na więcej okrążeń, to wiele się dzieje. Na Silverstone mieliśmy emocje do końca każdego segmentu z bardzo ciekawymi finałowymi wynikami. Walka o Pole position była wewnętrzną rywalizacją trzech Brytyjczyków. Po pierwszych przejazdach prowadził Russell mając 0,006 sekundy przewagi nad Norrisem, a trzeci był Hamilton ze stratą 0,172 sekundy. Na finałowych przejazdach jako pierwszy linię mety minął Hamilton wychodząc na prowadzenie z 0,034 sekundy przewagi nad Russellem. Norris nie skończył swojego okrążenia, jechał na nim nieco wolniej niż na poprzednim i zrezygnował z próby. Jako ostatni linię mety minął Russell przebijając wynik Hamiltona o 0,171 sekundy. To była bardzo emocjonująca walka, nikt z powodu nie w pełni wyschniętego toru nie złożył swojego optymalnego okrążenia, kierowcy walczyli we wszystkich zakrętach.
Na czele znaleźli się dwaj kierowcy Mercedesa, co jest ich wielkim sukcesem patrząc na tegoroczne wyniki. Mercedes regularnie poprawia bolid, było wiadomo, że układ toru Silverstone im pasuje, a dodatkowo było zimno, a wtedy ich bolid najlepiej działa. Dzięki temu zdominowali kwalifikacje i po raz pierwszy od końcówki 2021 roku ich kierowcy zajęli dwa pierwsze miejsca w czasówce. Lando Norris miał większy potencjał niż trzecie miejsce, moim zdaniem on tutaj jest największym przegranym. Warunki na torze były najlepsze pod koniec Q3, a on swojego okrążenia nie poprawił. Również piąty Piastri nie poprawił się na finałowym kółku. Być może źle przygotowali opony do finałowych kółek itp. Patrząc na przebieg całych kwalifikacji to potencjał obu tych zespołów z mojej perspektywy wydawał się taki sam.
Czwarte miejsce zajął Max Verstappen, który w Q1 wyjechał szeroko na żwir i uszkodził podłogę (nowa specyfikacja). Mechanicy starali się mu ją naprawić, ale na pewno bolid nie funkcjonował optymalnie. Dlatego czwarta pozycja z uszkodzonym bolidem to bardzo dobry wynik. Red Bull ma drugi egzemplarz tej podłogi, więc w razie takiej potrzeby wymienią mu ją na wyścig. Verstappen powinien być w grze o Pole Position, moim zdaniem o wszystkim zadecydowały te problemy techniczne, do których sam doprowadził. W niedzielę mając w pełni sprawy bolid będzie w grze o najwyższe pozycje.
Nie warto dokładnie analizować tempa podczas piątkowych długich przejazdów, bo w niedzielę ma padać deszcz, prognozowane są nawet burze. Deszcz ma się skończyć mniej więcej w porze zakończenia wyścigu, więc kierowców czeka jazda na mokrym torze. Piątkowe długie przejazdy na slickach sugerowały bardzo podobne tempo McLarenów i Verstappena, Mercedes był tuż za nimi. Przy zmiennych warunkach pogodowych, wiele się może zdarzyć, przewagę będą mieli ci, którzy lepiej rozgrzewają opony i będą mieć optymalną strategię. Deszczowe wyścigi na Silverstone najczęściej dostarczają mnóstwo emocji i różnych ważnych wydarzeń.
Przeglądowe omówienie pozostałych wybranych zawodników i zespołów
Kwalifikacje dostarczyły wielu niespodzianek, układ sił był wyraźnie inny niż w poprzednie weekendy. Bardzo możliwe, że niektóre zespoły poszły z ustawieniami pod deszcz montując większe tylne skrzydła niż powinni.
Bardzo pozytywnie spisał się Nico Hulkenberg zajmując szóste miejsce. Haas ma na Silverstone mocno poprawiony bolid i Hulk to wykorzystał, bo Magnussen szybko odpadł w chaotycznym Q1. Wynik Niemca jest najlepszy dla Haasa w tym roku, jest szansa na spore punkty w niedzielę, bo dobrze się czuje w tych warunkach.
Bardzo rozczarowało Ferrari, które wróciło ze specyfikacją bolidu do tej z GP Emilii-Romanii i wycofali poprawki wprowadzone dwa tygodnie temu w Hiszpanii. Bolid prowadzi się lepiej, jest pewniejszy i bez podskakiwania, ale wycofanie poprawek musiało odbić się na tempie, bo rywale przez minione dwa miesiące się poprawili. Sainz był siódmy, a Leclerc w ogóle nie wszedł do Q3. Na ten moment Ferrari nie ma co liczyć na rywalizację z trzema czołowymi zespołami, pozostanie im walka w drugiej lidze w wyścigu, chyba że pozytywnie zaskoczą.
Aston Martin w komplecie awansował do Q3, co biorąc pod uwagę ostatnie wyniki na pewno jest pozytywną wiadomością. Stroll pokonał Alonso, który miał słabą końcówkę Q3 z powodu bliskiej jazdy za rywalami. Problemem Astona Martina pozostaje bardzo duża strata do czołówki, a wokół nich blisko jest kilka innych zespołów, szansa na punkty i to podwójne jest, największa od wielu tygodni.
Bardzo pozytywnie spisał się cały Williams, który nie miał żadnych poprawek na Silverstone, ale potrafili dobrze wykorzystać swój potencjał. Albon awansował do Q3, a Sargeant był 12., czyli to są dla nich świetne wyniki. Jeżeli w niedzielę będzie mokro, to Williams powinien być w grze o punkty.
W ekipie RB lepszy był Tsunoda, bo Ricciardo miał pecha na swoim finałowym kółku w Q2 był przyblokowany. Formę tej ekipy najlepiej określić słowem przeciętna. Niby się trochę poprawili, ale wciąż błądzą po wprowadzeniu pakietu poprawek, który nie zadziałał. Wrócili częściowo do starych części, ale niewiele to pomogło.
Na uwagę zasługuje wynik Zhou Guanyu, który po raz pierwszy w tym sezonie pokonał Bottasa w kwalifikacjach. Ekipa Kick Sauber była nieco lepsza niż zwykle, deszczowe warunki im chyba pasują. Wciąż jest jednak daleko, aby myśleć o punktach w niedzielę.
Alpine wróciło do swojego poziomu sprzed kilku tygodni. Gasly w ogóle nie walczył o czas, bo i tak z powodu wymiany silnika ruszy z końca stawki. Ocon miał problemy z przejechaniem optymalnego kółka, był przyblokowany i odpadł w Q1. Nie wróżę im punktów w niedzielę.
Całkowicie kwalifikacje zawalił Sergio Perez. Teraz przed nim niezwykle trudne zadanie na niedzielę, bo presja ciąży na nim ogromna, a on na deszczu najczęściej nie spisuje się najlepiej. Potrzebuje dobrego wyścigu i wejścia do czołówki, bo inaczej plotki o możliwym zwolnieniu się nasilą.
Zapowiedź wyścigu o GP Wielkiej Brytanii 2024
Tor Silverstone, to jeden z najszybszych obiektów w kalendarzu Formuły 1. Średnia prędkość rekordowego okrążenia w kwalifikacjach w 2020 roku wyniosła 251,5 km/h. Proste na Silverstone są stosunkowo krótkie (najdłuższa ma około 850 metrów), ale zwykle prowadzą na nie szybkie zakręty, więc realna długość jazdy z pełną prędkością jest większa. Niecałe 80% dystansu okrążenia w kwalifikacjach pokonuje się z gazem w podłodze, jest to jedna z najwyższych wartości w kalendarzu. Kierowcy we współczesnych bolidach F1 wiele zakrętów pokonują z pełną prędkością, bez odjęcia gazu. Układ toru dla bolidów F1 jest świetny poza brakiem różnic poziomów, bo tor został wytyczony na płaskim obszarze byłego lotniska. Nie jest to tor gdzie wyprzedzanie jest łatwe, bo jest tylko jedno miejsce wymagające bardzo mocnego hamowania. Dodatkowo nitka toru jest bardzo płynna i szybka. Zaletą tego układu jest fakt, że wyprzedzania nie są przypisane tylko do stref DRS, bo da się walczyć i skutecznie atakować również w innych miejscach. Od 2022 roku i wprowadzenia bolidów opartych o efekt przyziemny sytuacja się poprawiła, bo zdecydowanie łatwiej jest utrzymać się za rywalem w szybkich łukach. Na starcie do wyścigów F1 często dochodzi do wielu zmian pozycji oraz kolizji, bo kierowcy dwa pierwsze zakręty przejeżdżają tylko z lekkim odjęciem gazu, a mocne hamowanie jest dopiero w zakręcie numer trzy, który można pokonać różnymi liniami jazdy. Pełną charakterystykę Silverstone Circuit wraz z blogowym schematem można sprawdzić tutaj.
Pirelli zawsze przywozi najtwardsze mieszanki opon oraz narzuca najwyższe ciśnienia, bo Silverstone jest jednym z najbardziej wymagających dla opon torów w kalendarzu. Piątkowe treningu sugerowały, że kierowcy skłaniają się bardziej ku strategii z wykorzystaniem opon miękkich i pośrednich. Twarda mieszanka jest wytrzymała, ale nieco wolniejsza. W niedzielę będzie wyraźnie chłodniej niż w piątek, co również wpłynie na zachowanie się opon. Gdyby wyścig był rozgrywany na w pełni suchym torze, to kierowcy będą jechali ze strategią jednego pit stopu. Według Pirelli najszybsza strategia to miękkie – pośrednie, a nieco wolniejsza miękkie – twarde. W tym wypadku jedyny pit stop byłby wcześniejszy. Większe możliwości strategiczne daje start na pośrednich oponach, bo można pojechać na nich dłużej i w zależności od sytuacji i degradacji wybrać na drugi stint opony miękkie lub twarde.
Według prognozy pogody w niedzielę ma być równie chłodno co w sobotę, a przelotne opady deszczu są prognozowane od rana do około 18:00 (wyścig rusza o 15:00 czasu lokalnego i 16:00 w Polsce). Możliwe są również burze. Wiele się może zdarzyć w F1, mogą to być warunki zmienne jak w kwalifikacjach, albo spadnie ulewa w trakcie burzy i rywalizacja będzie opóźniona. Są małe szanse na cały wyścig na suchym torze. Cztery z pięciu ostatnich wyścigów były na Silverstone przerywane wyjazdami samochodu bezpieczeństwa. W tym roku powiększyli pułapki żwirowe, co jeszcze bardziej utrudnia kierowcom zadanie.
Podsumowanie
Wynik i przebieg kwalifikacji były bardzo ciekawe. Mamy kierowców z trzech zespołów bardzo blisko siebie. Jeśli faktycznie w trakcie wyścigu będzie mokro, to walka o zwycięstwo moim zdaniem jest otwarta w gronie 4-5 zawodników. Silverstone w ostatnich latach zapewnia dobre widowiska z wieloma wyprzedzaniami i bezpośrednią walką, oby to było w tym roku kontynuowane.
Znalazłeś/aś błąd lub literówkę w tym, albo w jakimś innym wpisie na blogu? Zaznacz to słowo lub krótki fragment tekstu. Jeżeli czytasz na telefonie, to dotknij zaznaczonego tekstu, a jeśli na komputerze, to wciśnij klawisze Ctrl + Enter. W oknie, które się pojawi kliknij wyślij. Prześlesz tym samym anonimowe zgłoszenie, a ja poprawię swój błąd.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: