Zespół Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team poinformował, że Andrea Kimi Antonelli będzie ich kierowcą w 2025 roku. Szczegółowa sylwetka młodego włoskiego kierowcy, który kilka dni wcześniej skończył 18 lat.
Andrea Kimi Antonelli kierowcą Mercedesa od 2025 roku
Najsłabiej utrzymywany sekret w Formule 1 został wreszcie oficjalnie potwierdzony w trakcie weekendu o GP Włoch 2024. Andrea Kimi Antonelli będzie kierowcą Mercedesa w 2025. Włoch zastąpi odchodzącego do Ferrari Lewisa Hamiltona i będzie partnerem George’a Russella. Mercedes w ten sposób będzie miał w swoim składzie dwóch wychowanków, a także po raz pierwszy od powrotu do F1 jako zespół fabryczny w ich składzie nie będzie mistrza świata. Mercedes jest zespołem, który bardzo rzadko zmienia kierowców. W latach 2010 – 2025 w ich składzie było / będzie łącznie tylko sześciu kierowców: Michael Schumacher, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, George Russell oraz Andrea Kimi Antonelli. To dobrze wróży dla Włocha, który ma szansę spędzić w tej ekipie wiele lat.
W długim komunikacie prasowym Mercedesa nigdzie nie pada informacja o długości umowy. Wspominają jedynie o sezonie 2025, gdzie będzie u nich jeździł Andrea Kimi Antonelli. To oznacza, że on ma gwarantowane starty w F1 tylko w sezonie 2025. Jeszcze przez wiele lat będzie pod kontraktem „juniorskim”, więc Mercedes jeśli będzie zadowolony to będą przedłużali regularnie jego umowę. Tak robią wszystkie zespoły ze swoimi juniorami. Początkowo Antonelli dostanie niską pensję, bo zespół w ten sposób „odzyska” zainwestowane w niego pieniądze.
Komunikat prawdopodobnie został opóźniony o jeden dzień, bo w piątek Antonelli rozbił bolid podczas swojego pierwszego treningu F1 w karierze. Pracownicy fabryki dostali popołudniu e-maile na temat zatrudnienia Włocha na 2025 rok. Zawsze takie informacje pracownicy dostają o 30 minut – godzinę wcześniej niż jest to upubliczniane. Tym razem było inaczej, a to sugeruje że oficjalne ogłoszenie zostało opóźnione.
Unikalna sytuacja z kierowcami w Mercedesie
W Mercedes będzie bardzo ciekawa dynamika personalna wśród kierowców przez kolejny rok. George Russell będzie liderem, będzie musiał przynajmniej początkowo (zależy to od tego jak zadebiutuje Antonelli) wziąć na siebie ciężar zapewniania dobrych wyników. Wyjdzie z cienia Lewisa Hamiltona i będzie musiał temu podołać, bo inaczej pojawi się spora krytyka. Andrea Kimi Antonelli jako bardzo młody wychowanek dostanie duży kredyt zaufania jeśli będą pojawiały się błędy, a forma będzie słabsza. Jeśli Antonelli od razu będzie jeździł w czołówce to ekspresowo stanie się gwiazdą F1. Ci kierowcy muszą ze sobą rywalizować, bo nie będą mogli być pewni przyszłości. Mercedes otwarcie stara się o angaż Maxa Verstappena, a wtedy Russell lub Antonelli będą mu musieli zrobić miejsce. We wszystkich topowych zespołach F1 minimum jeden kierowca ma kontrakt obejmujący sezon 2026 z wyjątkiem Mercedesa. Dlatego ci kierowcy nie mogą być pewni jazdy w Mercedesie w 2026 roku, jeśli faktycznie uda się ściągnąć Verstappena.
Mercedes podejmuje spore ryzyko
Mercedes decydując się na Antonellego podjął spore ryzyko. Włoch mógłby jeszcze przez rok jeździć w Formule 2 i odbywać więcej testów i treningów w bolidach F1 aby być lepiej przygotowanym do debiutu. Wydaje się jednak, że w jego przypadku uważają, że jest już gotowy, a w sezonie 2025 będzie mógł się spokojnie uczyć całej Formuły 1. Mercedes mocno liczy na zmianę regulacji technicznych w 2026 roku, dlatego nie powinno być wielkiego ciśnienia i presji na Antonellim w debiutanckim sezonie. Z drugiej strony, jeśli przyszłoroczny bolid Mercedesa będzie zdolny do walki o mistrzostwo świata, to może się okazać, że z bardziej doświadczonym drugim kierowcą te szanse byłyby większe.
Debiuty młodych kierowców bezpośrednio w największych zespołach F1 zdarzają się rzadko. Najczęściej młodzi kierowcy dostają jeden lub dwa sezony w ekipie z drugiej połowy stawki na początek, a dopiero później awansują do czołówki. Debiut od razu w topowej ekipie oznacza znacznie większą presję na wyniki i krytykę kibiców w razie błędów, a młodzi kierowcy zawsze błędy popełniają. Dobrym przykładem jest tutaj McLaren, który w XXI wieku wprowadził czterech debiutantów ze swojej akademii od razu do swojego zespołu. Lewis Hamilton i Lando Norris spisali się bardzo dobrze, a Kevin Magnussen i Stoffel Vandoorne zawiedli. Vandoorne był wielką gwiazdą serii juniorskich, wróżono mu wielką karierę w F1, a po dwóch sezonach McLaren z niego zrezygnował i żaden inny zespół F1 go nie chciał. Mercedes podejmuje spore ryzyko i nie da się teraz powiedzieć czy to będzie sukces czy błąd. Będziemy mądrzejsi za rok, albo dwa lata. Nie będzie można skreślać Antonellego jeśli słabo zacznie sezon 2025, debiutantom trzeba dać czas.
Czwarty kierowca z akademii Mercedesa, który trafi do Formuły 1
Andrea Kimi Antonelli będzie czwartym kierowcą z akademii rozwojowej Mercedesa (utworzona w 2014 roku), który trafi do Formuły 1. Przed nim do F1 trafili Esteban Ocon, Pascal Wehrlein i George Russell. Antonelli będzie pierwszym zawodnikiem, który trafi bezpośrednio do głównego zespołu. Mercedes ma bardzo dobre statystyki jeśli chodzi o procent kierowców z akademii, którzy trafiają do F1. Aktualnie się to zmienia, bo ich akademia jest znacznie szersza, wspierają więcej zawodników niż dawniej. W tym roku ich rezerwowym zawodnikiem jest Frederik Vesti – kolejny junior spełniający wymogi do debiutu w F1, ale uznali że jest zbyt słaby aby starać się o miejsce w zespołach F1.
Kim jest Andrea Kimi Antonelli? Sylwetka i dotychczasowa kariera Antonellego
Andrea Kimi Antonelli w ostatnich dniach skończył 18 lat, ale w świecie sportów motorowych jest o nim głośno od co najmniej dwóch lat, a pierwsze informacje sugerujące, że jest to ktoś wyjątkowy pojawiły się sześć lat temu.
Mercedes podpisał umowę z Antonellim jak ten miał zaledwie 12 lat, bo już od czasów kartingu było widać, że jest to duży talent. Wtedy również Ferrari było nim poważnie zainteresowane, ale Włoch był jeszcze zbyt młody, aby dołączyć do ich programu. Mercedes był zdeterminowany, bo kilka lat wcześniej starali się o Maxa Verstappena, ale Red Bull dał mu lepsze warunki. Specjalnie wspominam Holendra, bo Antonelli jest uważany za największy talent na drodze do F1 właśnie od czasów Verstappena. Ojcem Antonellego jest Marco, znany kierowca sportowy we Włoszech. Mercedes wspiera jego zespół AKM Motorsport, dostarczając im samochody sportowe odkąd podpisali umowę z Andreą.
Andrea Kimi Antonelli ma za sobą bardzo bogatą karierę w kartingu, gdzie odnosił wiele sukcesów, wygrał praktycznie wszystko co mógł. Dopiero w drugiej połowie 2021 roku zaczął starty w bolidach jednomiejscowych. Pierwszy wyścig przejechał tuż po swoich 15. urodzinach. W 2022 roku został mistrzem w dwóch najsilniej obsadzonych seriach Formuły 4: włoskiej i niemieckiej. W obu miał sporą przewagę w klasyfikacji generalnej. W 2023 roku rywalizował o szczebel wyżej w Formula Regional European Championship oraz w jej bliskowschodnim odpowiedniku Formula Regional Middle East Championship. Został mistrzem obu tych serii. Antonelli w dwa lata został mistrzem czterech serii juniorskich, w trzech z nich w swoich debiutanckich sezonach. Takich wyników nie osiągał żaden młody kierowca w ostatnich kilkunastu latach.
Antonelli w 2024 roku startuje w Formule 2. Mercedes zaryzykował i pominął w jego przypadku Formułę 3. Włoch trafił do najlepszego w poprzednich sezonach zespołu Prema, ale ten w 2024 roku zawodzi. Do F2 w tym roku wprowadzono nowe bolidy, co całkowicie zmieniło układ sił, stawka zespołów zrobiła się bardziej wyrównana i chaotyczna. W 2024 roku jest rekordowa liczba różnych zwycięzców, przez dłuższą część roku nie było wyraźnego faworyta. Antonelli spisuje się w F2 nierówno, miał trochę pecha a także popełniał błędy. Poprawił jednak wyniki w ostatnim czasie, wygrał dwa wyścigi i aktualnie (po 20 z 28 zaplanowanych wyścigów) zajmuje siódme miejsce w klasyfikacji generalnej. Notuje znacznie lepsze rezultaty niż zespołowy partner Oliver Bearman, który podpisał już kontrakt na sezon 2025 z Haasem w F1, ale trzeba przyznać, że Bearman miał więcej pechowych sytuacji w tym roku.
Możliwe pozostałe ruchy na rynku transferowym na sezon 2025 w F1
Zatrudnienie Antonellego sprawia, że pozostały oficjalnie dwa wolne miejsca w zespołach F1 na sezon 2025: jedno w ekipie RB oraz jedno w Sauberze / Audi. Z miejscem w ekipie RB wiąże się również sytuacja w zespole Red Bull. Regularnie co kilka tygodni pojawiają się nowe plotki podsycające spekulacje. Na ten moment umowy z Red Bullem na 2025 rok mają Max Verstappen i Sergio Perez, a Yuki Tsunoda ma umowę z ekipą RB. Daniel Ricciardo walczy o kontrakt, a Helmut Marko rozpowiada w wywiadach, że Liam Lawson będzie u nich jeździł w 2025 roku. Christian Horner sugerował, że opcją jest też wypożyczenie Nowozelandczyka. Według wiarygodnych plotek umowa Lawsona jest tak skonstruowana, że jeśli we wrześniu nie podpisze umowy na starty w F1 w 2025 roku z jednym z zespołów Red Bulla, to będzie mógł bezkarnie odejść z ich programu. Na ten moment moim zdaniem wiele wskazuje na to, że miejsce w obozie Red Bulla straci Sergio Perez lub Daniel Ricciardo, a Red Bull swoją decyzję podejmie na początku „jesiennej” przerwy wakacyjnej, która zacznie się po GP Singapuru i potrwa cztery tygodnie. Na papierze każdy zawodnik z trójki Perez, Ricciardo i Lawson byłby bardzo dobrym kandydatem dla ekipy Sauber / Audi.
Od 1 sierpnia nowym szefem ekipy Sauber / Audi jest Mattia Binotto i wszelkie rozważania dotyczące kierowców są prowadzone od nowa. Trudno powiedzieć jaka będzie decyzja i kogo zatrudnią w roli partnera Nico Hulkenberga. Binotto może postawić na kogoś z obozu Red Bulla, może zaoferować roczną umowę dla Bottasa lub Zhou (stare kierownictwo ich skreśliło) lub postawić na młodego kierowcę. Zaskakujący udział Roberta Szwarcmana w treningu w Holandii był podobno testem dla Rosjanina z Izraelskim paszportem pod kątem sezonu 2025. Młodych kierowców gotowych do jazdy w F1 jest wielu, więc Binotto ma w czym wybierać, jeśli na to postawi. Poważnie mówi się o Gabrielu Bortoleto.
Artykuł, w którym znajdziecie pełne składy zespołów F1 na sezon 2025 wraz z długościami kontraktów poszczególnych zawodników można znaleźć klikając w ten link.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: