Koncern Audi potwierdził, że od 2026 roku będą współpracować w Formule 1 z zespołem Sauber w którym zakupią pakiet udziałów. Sauber stanie się fabrycznym zespołem Audi w F1.
Audi potwierdziło to o czym mówiło się w świecie Formuły 1 od wielu tygodni: Sauber stanie się ich fabrycznym zespołem. Audi kupi udziały w Sauberze i od 2026 roku będzie mieć własny zespół, do którego będą produkować silniki. Audi będzie rozwijało jednostki napędowe dla F1 w swojej fabryce w mieście Neuburg w Niemczech, a fabryka zespołu F1 pozostanie bez zmian w Hinwil w Szwajcarii. Audi będzie funkcjonować w podobny sposób jak obecnie Renault, które ma fabrykę silnikową we Francji i fabrykę zespołu F1 w Wielkiej Brytanii. W sposobie funkcjonowania samego Saubera nic się nie zmieni, w fabryce w Hinwil będą projektowane i budowane bolidy, a także tam będzie centrum zarządzania sportowego. Audi wybrało Sauber, bo już wcześniej z nimi współpracowali np. regularnie wynajmowali tunel aerodynamiczny w Hinwil do opracowywania samochodów do serii WEC i DTM.
Audi przejmie pakiet udziałów w Sauberze
Audi w swoim komunikacie wspomniało, że zakupią pakiet akcji w Sauberze, ale nie podali żadnych szczegółów. Możemy założyć, że będzie to wyglądało tak jak od wielu miesięcy donosiły niemieckie media. Audi docelowo ma posiadać 75% udziałów w Sauberze za które zapłacą 450 mln euro. Pozostałe 25% udziałów pozostawi sobie obecny właściciel Finn Rausing. Audi ma kupować po 25% akcji w latach 2023, 2024 i 2025 płacąc za każdy pakiet po 150 mln euro. W ten sposób zespół zostanie wyceniony na 600 mln euro. Być może układ będzie inny i w 2023 roku kupią 50%, a później jeszcze 25%, ale to nie ma większego znaczenia.
Przypominam, że Finn Rausing to miliarder ze Szwecji, który w 2016 roku kupił zespół Sauber, gdy jego zawodnikiem był Marcus Ericsson. Sauber był dosłownie na granicy bankructwa, a Rausing kupił go poprzez spółkę Longbow Finance i przez kilka lat bardzo chronił swoją prywatność w F1. Rausing rzadko pojawia się na torach i nie wypowiada się publicznie w temacie F1. Zrobił wyjątek w komunikacie związanym z Audi. Rausing zainwestował potężne pieniądze w Saubera w ostatnich latach, a sprzedaż udziałów za 450 mln euro powinna pozwolić mu nie tylko odzyskać wszystkie zainwestowane pieniądze, ale jeszcze na tym zarobić. Z medialnych plotek wynika, że Rausing wkręcił się w F1 po zakupie zespołu, prawdopodobnie dlatego zostawi sobie 25% udziałów, bo nie chce się w pełni wycofać.
Jak będzie funkcjonował i nazywał się Sauber w latach 2023 – 2025?
Sauber ma na kolejny sezon umowę sponsorską z Alfą Romeo i tak ten zespół będzie się dalej nazywał. Alfa Romeo już ogłosiła, że po sezonie 2023 kończy współpracę z Sauberem. Na ten moment nie wiadomo czy PKN Orlen pozostanie związany z zespołem w 2023 roku, bo nic nie było ogłoszone. Osobiście mogę powiedzieć, że jeśli w poprzednich latach słyszałem z wyprzedzeniem, że są prowadzone rozmowy, tak w tym roku nic takiego nie wiem. Nie wiem jakie plany ma Orlen, ale wydaje mi się, że skuszą się jeszcze na jeden rok obecności w F1.
Zespół w swoim komunikacie dotyczącym Audi poinformował, że do końca 2025 roku będzie korzystał z dotychczasowego silnika. Celowo nie podali nazwy, ale chodzi oczywiście o Ferrari. Mało prawdopodobne aby w latach 2024 – 2025 w nazwie zespołu było Audi, gdy dostawcą silnika będzie Ferrari. Audi prawdopodobnie wejdzie do nazwy od 2026 roku i zespół będzie się nazywał wtedy po prostu Audi lub Audi-Sauber. W latach 2024 – 2025 prawdopodobnie zespół powróci do nazwy Sauber, chyba że znajdą nowego sponsora tytularnego.
Szczegóły na temat prac Audi nad silnikiem na sezon 2026 dla F1
Audi pracuje nad jednostką napędową dla Formuły 1 od marca 2022 roku. W prace zaangażowanych jest 120 inżynierów. Do końca roku ich liczba wzrośnie do 200, a docelowo Audi chce mieć 300 pracowników, tak informowano kilka tygodni temu. W komunikacie na temat współpracy z Sauberem Audi podało, że mają ponad 120 pracowników, a prace są zaawansowane. Trwają także prace związane z rozbudową i odpowiednim wyposażeniem fabryki w mieście Neuburg w Niemczech. Audi chce, aby fabryka była w pełni wyposażona i rozbudowana z docelową liczba pracowników w 2023 roku. W 2025 roku planują pierwsze testy silnika na torze w bolidzie. Oczywiście silniki będą głównie testowane w fabryce na specjalnych hamowniach. Audi wiele miesięcy temu zamówiło nowoczesne hamownie od austriackiej firmy AVL, na których będzie można testować silniki razem ze skrzynią biegów, a nawet całe podwozie bolidu. Audi ma samodzielnie rozwijać silnik spalinowy oraz komponenty elektryczne.
Podsumowanie
Decyzja Audi jest logiczna, a przejęcie Saubera to dobra wiadomość dla wszystkich stron. Formuła 1 zyska kolejny fabryczny zespół z pełnym zapleczem, co powinno pozytywnie wpłynąć na rywalizację od 2026 roku. W 2023 roku spodziewam się, że zespół nazywający się jeszcze Alfa Romeo będzie funkcjonował bez zmian. W kolejnych dwóch latach Audi powinno już wprowadzać zmiany, szykując się na sezon 2026. Sauber powinien zwiększyć zatrudnienie, możliwe są inwestycje w fabryce. Nie będę zaskoczony jeśli zmienią szefa zespołu, Audi powinno mieć na tym stanowisku swojego człowieka.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: