Spółki kontrolujące działalność Red Bulla w Formule 1 zanotowały w 2023 roku dynamiczne wzrosty przychodów, a cały biznes się mocno rozrósł. Z powodu utworzenia nowych działów coraz trudniej wyciągnąć dane dotyczące samego zespołu Red Bull Racing.
W jaki sposób Red Bull aktualnie funkcjonuje w Formule 1?
Sposób funkcjonowania Red Bulla w Formule 1 jest dość specyficzny, bo odbywał się od 2023 roku poprzez sześć spółek, do których danych miałem dostęp (być może jest ich więcej). W przypadku większości zespołów jest to jedna lub dwie spółki, jeśli prowadzą prace inżynieryjne dla zewnętrznych partnerów. Cztery spółki zajmują się zespołem F1 i różnymi pracami inżynierskimi i wspomagającymi Red Bulla, a dwie spółki prowadzą ich program silnikowy. Sytuację ich programu silnikowego omówię szczegółowo wkrótce w osobnym artykule, w tym skupiam się na zespole F1 i pozostałej działalności, co jest ze sobą mocno związane.
Główną spółką kontrolującą działalność Red Bulla w Formule jest powstała w 2005 roku Red Bull Technology, która zajmuje się projektowaniem oraz budową samochodów F1. Jej działalnością poboczną są różnego typu prace inżynieryjne niezwiązane z F1, na rzecz zewnętrznych partnerów lub samodzielnie. Stąd powołanie w 2022 roku spółki Red Bull Advanced Technologies, która się tym zajmuje. Red Bull dawniej np. współpracował z Aston Martinem przy supersamochodzie Valkyrie, a obecnie projektuje własny supersamochód Red Bull RB17 oparty o efekt przypowierzchniowy. W 2022 roku powstała również spółka Red Bull Advanced Services, która ma świadczyć usługi na rzecz innych spółek Red Bulla, w 2023 roku jej skala działalności była już znacząca. Spółką, której zadaniem jest bezpośrednie zarządzanie zespołem F1 jest Red Bull Racing Limited, działająca od 1995 roku, czyli dziesięć lat przed przejęciem przez Red Bulla. Przypominam, że Red Bull przejął ekipę Jaguar, która wcześniej przejęła zespół Stewart. Red Bull Racing Limited posiada licencję na starty w F1. Wszystkie cztery wymienione spółki są zarejestrowane w Wielkiej Brytanii i mają swoje siedziby w sąsiednich budynkach w Milton Keynes w Wielkiej Brytanii, więc są zobowiązane co roku publikować raporty finansowe, na podstawie których powstało to opracowanie.
Spółka Red Bull Racing Limited w 100% należy do Red Bull Technology, a Red Bull Technology w całości należy do koncernu Red Bull GmbH. Dwie niedawno założone spółki w 100% należą bezpośrednio do koncernu Red Bull GmbH. W dalszej części tego artykułu podam podstawowe informacje finansowe dotyczące dwóch głównych spółek oraz ogólnie omówię dwie nowe.
Wydatki i budżet Red Bull Racing Limited dotyczą tylko bezpośredniej działalności związanej z Formułą 1, bo ta spółka zajmuje się zarządzaniem zespołem. Jednak faktyczne koszty programu F1 są nieco większe i zawierają się także w części dodatkowych środków, którymi dysponuje Red Bull Technology, ale tutaj nie jesteśmy w stanie ustalić ile faktycznie to jest. Red Bull Technology wykonuje również pewne usługi na rzecz drugiego zespołu Red Bulla (nazywał się AlphaTauri w 2023 roku) i prowadzi usługi inżynierskie zupełnie niezwiązane z F1. Dlatego na podstawie opublikowanych danych nie da się w 100% określić tego ile dokładnie środków zostało przeznaczonych na zespół Red Bull w F1. Utworzenie dwóch dodatkowych spółek jeszcze bardziej to utrudniło, bo pewne zadania zostały do nich przesunięte, w raportach finansowych nie jest klarownie określane, jakie konkretnie są prowadzone działania i ile konkretnie pieniędzy pochłania program F1.
Red Bull ma jeszcze zespół AlphaTauri (w 2024 roku RB), który działa we Włoszech i w Wielkiej Brytanii, a dane finansowe są składane do włoskiego urzędu. AlphaTauri mocno kooperuje z Red Bull Technology, kupuje od tej spółki komponenty i wynajmuje tunel aerodynamiczny. Pod koniec 2024 roku brytyjska siedziba tej ekipy będzie w kampusie Red Bulla w Milton Keynes, aktualnie szykują się do przeprowadzki.
Omówienie wyników finansowych Red Bull Technology w 2023 roku
Przychody spółki Red Bull Technology w 2023 roku wyniosły rekordowe 446,2 mln funtów, co oznacza poprawę o 60,5 mln w porównaniu do 385,7 mln w 2022 roku. Firma niemal w równym stopniu zwiększyła bezpośrednie koszty prowadzonej działalności do 356 mln funtów w 2023 roku w porównaniu do 300,2 mln funtów w 2022 roku. W komentarzu podają, że wysoka niezawodność bolidu RB19 i niewielka liczba kraks pozwoliła im ograniczyć koszty i strategicznie planować wprowadzanie pakietów poprawek, dzięki temu koszty związane z bolidami utrzymali poniżej obowiązującego limitu. Za wzrost kosztów w 2023 roku mają w większości odpowiadać wypłaty premii dla pracowników i kierowców za sukcesy na torze osiągnięte w 2023 roku. Nieoficjalnie podaje się, że Verstappen dostaje 1 mln $ za zwycięstwo w wyścigu od Red Bulla, a w 2023 roku miał ich mnóstwo, premie dostali także zwykli pracownicy. Ta sprawa mnie ciekawi, bo Red Bull miał równie duże sukcesy sportowe w 2022 roku i już wtedy wypłacili podobne premie, może jest to księgowane w kolejnym roku? Spółka po uwzględnieniu wszystkich opłat i podatków zarobiła na czysto 11,0 mln funtów, czyli o 1,7 mln mniej niż w 2022 roku. Red Bull Technology pod względem wypracowywanego zysku ma stabilne wyniki od lat. Kolejny rok z rzędu mocno wzrosły wydatki na badania i rozwój do 131,7 mln funtów. W 2022 roku było to 115,7 mln a w 2021 roku 101 mln funtów.
Doszło do bardzo dużej zmiany w wymianie z powiązanymi spółkami. W 2023 roku dla Red Bull Technology kwoty płatne do powiązanych podmiotów wyniosły aż 124,8 mln funtów, a w 2022 roku było to tylko 29,6 mln funtów. Od wielu lat ta wartość stopniowo spadała, a teraz urosła ponad czterokrotnie. Są to pieniądze dotyczące koncernu z Austrii, bo wymiana handlowa z innymi zależnymi spółkami była minimalna. W odwrotną stronę Red Bull Technology otrzymało 7,9 mln funtów od spółki-matki (koncernu Red Bull). Ten wzrost wymiany musi być powiązany z powstaniem kilku innych spółek funkcjonujących w ramach projektu Red Bulla w F1, które należą bezpośrednio do koncernu. Prawdopodobnie koncern jest pośrednikiem w ich kooperacji. Zespół F1 Red Bulla powinien być aktualnie samowystarczalny biorąc pod uwagę jego wpływy od sponsorów i Liberty Media.
Średnia liczba pracowników w grupie Red Bull Technology w 2023 roku wyniosła 787 osób, czyli wzrosła z poziomu 736 osób w 2022 rok. Pracowników jest jednak o ponad 150 mniej niż w 2020 roku, bo przeszli do innych spółek. Wśród pracowników w 2023 roku był następujący podział: 184 projektantów, 404 osób w dziale wyścigowym i produkcji oraz 199 w administracji. Łączne wydatki na pensje w grupie wyniosły 97,0 mln funtów, a w 2022 roku było to 104,9 mln funtów. Wydali mniej na pensje mimo wzrostu zatrudnienia tzn. nowi ludzie muszą zarabiać mniej. Najlepiej zarabiający dyrektor (Christian Horner) otrzymał 8,9 mln funtów, czyli o 0,9 mln funtów więcej niż rok temu.
Omówienie wyników finansowych spółki Red Bull Racing w 2023 roku
Spółka Red Bull Racing zajmuje się typowo zarządzaniem zespołem F1, więc wszystkie finanse z nią związane powinny być z tym w pełni związane. W 2023 roku ta spółka odnotowała przychody w wysokości 307,4 mln funtów, czyli o 29,4 mln funtów więcej niż w 2022 roku – 278 mln funtów. Bezpośrednie koszty prowadzonej działalności wzrosły bardziej, bo o 34,7 mln funtów do 287,8 mln w 2023 roku z 253,1 mln w 2022 roku. Po uwzględnieniu wszystkich opłat i podatków spółka zarobiła na czysto 1,3 mln funtów czyli nieco mniej niż w 2022 roku – 2,0 mln funtów zysku.
W komentarzu do wyników czytamy, że zespół odniósł w 2023 roku największe w swojej historii sukcesy. Udało im się pozyskać siedmiu nowych sponsorów, pięciu z nich pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Przedłużyli również umowy z czterema ważnymi partnerami, dwie z tych umów przedłużono na ponad cztery lata. Koncern Red Bull kontynuował swoje wsparcie dotyczące modernizacji i rozwoju zaplecza na kampusie w Milton Keynes. Koszty w 2023 roku wzrosły głównie z powodu konieczności wypłacenia premii za sukcesy pracownikom i kierowcom.
Zatrudnienie w tej spółce utrzymało się na tym samym poziomie – 50 pracowników. Spółka od wielu lat ma między 50 a 60 pracowników. Na pensje pracowników przeznaczyli 24,7 mln funtów, czyli znacznie więcej niż 19,3 mln funtów w 2022 roku – efekt premii. Christian Horner zarobił 7,0 mln funtów, ta kwota powinna się wliczyć do podanych wyżej jego zarobków w głównej spółce.
Wszystkie dane finansowe czy związane z zatrudnieniem tej spółki powinny zawierać się w danych na główną spółkę Technology, którą omówiłem wyżej. Red Bull stosuje taki podział, aby móc rozdzielić dane dotyczące typowo zespołu F1 i pozostałej działalności, ale jak udało mi się dowiedzieć jakiś czas temu, realny budżet zespołu F1 jest większy niż wynika to z wyników finansowych spółki Red Bull Racing.
Skrótowe omówienie dwóch nowych spółek
Utworzona w maju 2022 roku spółka Red Bull Advanced Services, której zadaniem jest świadczenie usług dla pozostałych spółek Red Bulla funkcjonujących na kampusie w Milton Keynes w 2023 roku wypracowała 37,5 mln funtów przychodów, a w niepełnym 2022 roku było to 3,6 mln – wzrost ponad 10-krotny. Firma zanotowała minimalny zysk w wysokości 86 tysięcy funtów. Spółka w 2023 roku zatrudniała średnio 173 osoby, a rok wcześniej było ich tylko 31. Wydatki na pensje wyniosły 35,3 mln funtów, a rok wcześniej 3,5 mln – wzrost 10-krotny. Nie podają czym konkretnie się zajmują, ale to mogą być np. usługi marketingowe albo informatyczne lub coś zupełnie innego.
Zajmująca się różnymi projektami inżynierskimi spółka Advanced Technologies zanotowała w 2023 roku 10,6 mln funtów przychodów i minimalną stratę w wysokości 35 000 funtów. Rok wcześniej mieli odpowiednio 6,8 mln funtów przychodów i 0,4 mln funtów zysku. Spółka zatrudniała średnio 99 osób, a rok wcześniej było ich 70. Wydatki na pensje w 2023 roku wyniosły 10,675 mln funtów, czyli więcej niż przychody. Ta spółka w kolejnych latach będzie się dynamicznie rozwijać, bo ona odpowiada za projekt supersamochodu RB17, który został w tym roku zaprojektowany. Ma powstać 50 sztuk po 5 mln funtów każdy, a produkcja ruszy w 2025 toku. W 2023 roku ta spółka poza pracami na RB17 zajmowała się również m. in. łodziami podwodnymi, motocyklami wyścigowymi, wyczynowymi rowerami i łodziami sportowymi.
Perspektywy finansowe dla Red Bulla na 2024 rok i kolejne
Zespół Red Bull w 2023 roku otrzymał maksymalną premię od Liberty Media, a także miał bardzo dużo hojnych sponsorów. Z Formuły 1 trudno będzie im wygenerować więcej pieniędzy. Jeżeli nie zdobędą mistrzowskiego tytułu w 2024 roku, to ich sponsorzy nie wypłacą im własnych bonusów, a Liberty Media w 2025 roku zmniejszy wysokość premii, może być więc w najbliższym czasie lekki spadek wyników finansowych. To jednak nie jest dla nich wielki problemem, bo sytuacja zespołu jest bardzo dobra i niezagrożona. Bardzo rozrastają się ich dodatkowe działalności, wymuszają to również na nich planowane od 2026 roku zmiany w F1 (pełne pensje pracowników będą zaliczane do limitu budżetowego), więc będą coraz bardziej rozrastać się w działy niezwiązane z ekipą F1. W 2025 roku zacznie być np. produkować supersamochód Red Bull RB17. W bliskiej przyszłości planują budowę nowego tunelu aerodynamicznego na swoim kampusie, wiec będą mocno inwestować w zaplecze.
Trudno określić ile pieniędzy koncern Red Bull przeznaczył na swój główny zespół F1 i powiązane z nim inwestycje, bo z powodu powstania dodatkowych spółek jest to utrudnione. Koncern w bardzo dużej skali finansuje za to program silnikowy co omówię wkrótce.
Informacje o innych wynikach finansowych zespołów różnych Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Budżet. Tam też znajdziecie zbiorcze porównania oraz felietony dotyczące budżetów w F1. Omówiłem już ekipy Mercedes, Alpine, Haas, McLarena i Williams za 2023 rok. Wkrótce zajmę się Astonem Martinem i działem silnikowym Red Bulla.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: