Zespół Alpine F1 Team przyniósł bardzo wysoki zysk w 2021 roku. W wynikach finansowych widać pozytywny efekt wprowadzenia limitów budżetowych do Formuły 1, a także znaczny wzrost przychodów.
Informacje w tym tekście dotyczą jedynie zespołu F1 z siedzibą w Enstone w Wielkiej Brytanii, który w 2021 roku działał pod nazwą Alpine Racing Limited. Osobną firmą jest ich fabryka silnikowa w Viry-Chatillon we Francji, która ma własny budżet. Od 2021 roku zespół F1 należący do koncernu Renault zmienił nazwę na Alpine, co pociągnęło za sobą zmianę we wszystkich formalnych dokumentach, ale sposób funkcjonowania nie uległ zmianie. Zmiana nazwy była spowodowana tym, że Renault postanowiło promować swoją markę produkującą sportowe samochody w Formule 1. Zdecydowana większość akcji w ten firmie posiadał w 2021 roku koncern Renault. W lutym 2022 roku ogłosili zakup niewielkiego pakietu, który miała firma Genii Capital, od tego momentu Renault posiada 100% udziałów w spółce kontrolującej zespół Alpine F1 Team. Firma Genii Capital pozostała jako mały sponsor.
Koncern Renault zainwestował bardzo duże pieniądze w ten projekt odkąd przejęli będący na skraju bankructwa zespół Lotus pod koniec 2015 roku. Co roku budżet zespołu ulegał zwiększeniu, zatrudniano więcej pracowników oraz inwestowano w modernizację fabryki. Wyjątkiem był tylko 2020 rok, gdy z powodu skrócenia kalendarza przychody zespołu F1 były niższe. Renault także zmodernizowało i rozwinęło fabrykę silnikową. Jednocześnie wyniki sportowe nigdy nie były w pełni zadowalające. Zespół miał po kilkuletniej odbudowie walczyć o mistrzowski tytuł, ale do tego nie doszło. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat z zespołu odeszło lub zostało zwolnionych wielu kluczowych pracowników. Alpine bardzo mocno liczyło na zmianę reguł technicznych od 2022 roku, ale to praktycznie nie zmieniło ich sytuacji sportowej i pozycji w układzie sił.
Omówienie wyników finansowych zespołu Alpine w 2021 roku
Alpine w 2021 roku odnotowało rekordowe przychody w wysokości 201,5 mln funtów, co oznacza bardzo dużą poprawę w stosunku do 156,2 mln funtów w 2020 roku. Zeszłoroczne przychody z powodu skróconego kalendarza były niższe niż zwykle, ale dlatego podaję bardziej reprezentatywne dane z 2019 roku – 177,8 mln funtów. Alpine w komentarzu do wyników wspomina, że wzrost przychodów był nadzwyczaj duży i wyniósł 29%. Są to najlepsze wyniki od przejęcia zespołu w 2015 roku. Na przychody składają się głównie wpływy od sponsorów i premie od Liberty Media.
Koszty podstawowej działalności wyniosły 145,2 mln funtów, czyli spadły o 3,1 mln funtów w porównaniu do 148,3 mln funtów w 2020 roku. Przypominam, że sezon 2020 był skrócony, fabryki zespołów przez dłuższy czas były zamknięte, a zespoły ograniczały wydatki na utrzymanie zespołów. Renault w 2019 roku wydało 153,9 mln, więc oni również ograniczyli wydatki. W danych finansowych widać, że w 2021 roku koszty spadły w porównaniu do 2020 roku i to jest bezpośredni efekt wprowadzonych limitów budżetowych, Alpine wspomina o tym w komentarzu do wyników. Ograniczenie kosztów dzięki wprowadzeniu limitu miało przyczynić się do poprawy wyników operacyjnych o 359%.
Po uwzględnieniu wydatków administracyjnych i podatków zespół zanotował 29 mln funtów zysku. Jest to zdecydowanie najlepszy wynik dla tego zespołu, który od momentu przejęcia przez Renault tylko raz wypracował niewielki zysk, w pozostałych latach były straty. Dla porównania w 2019 roku strata wyniosła 2,5 mln funtów, a w 2020 roku było aż 12,4 mln funtów straty. Tak dobry wynik finansowy to bezpośredni efekt limitu budżetowego. Zespół Alpine zanotował znacznie większe wpływy od sponsorów i Liberty Media, ale wydatki zostały utrzymane na podobnym poziomie. Dla dobrze zarządzanych zespołów F1, tak powinny wyglądać najbliższe lata.
Z raportu możemy się również dowiedzieć, że sprzedaż do powiązanych podmiotów wyniosła 60,6 mln funtów, co jest niewielkim spadkiem z 63,9 mln funtów w 2020 roku. W ramach tej kwoty znajdują się wpłaty od koncernu Renault na utrzymanie zespołu F1. Nie da się jednak konkretnie powiedzieć jaki procent to bezpośrednie finansowanie zespołu przez koncern, a ile to sprzedaż usług do innych firm należących do koncernu, podatki i opłaty administracyjne. Biorąc pod uwagę, że Alpine nie miało naprawdę dużych sponsorów, to moim zdaniem minimum połowa tej kwoty, to środki przeznaczone przez centralę z Paryża na utrzymanie zespołu F1. Zespół zanotował także 17,5 mln funtów ze sprzedaży do powiązanych podmiotów w którym sprawują kontrolę, współ-kontrolę. Prawdopodobnie chodzi tutaj o powiązania z fabryką silnikową. Zespół F1 kupuje od niej silniki, ale możliwe że jest to tak rozwiązane, że dostają je w ramach reklamy, bo w końcu silniki nazywają się Renault, a zespół Alpine. W 2020 roku wpływy w tej kategorii wyniosły niecałe 2 mln funtów, więc coś się zmieniło w 2021 roku. Pokrywa się to ze zmianą nazwy zespołu.
Alpine ponownie zwiększyło zatrudnienie. W 2021 roku średnioroczna liczba pracowników zespołu F1 wyniosła 820 osób, rok wcześniej było to 778, a w 2019 roku 743 osoby. Wśród pracowników w 2021 roku był następujący podział: 383 inżynierów, 263 na produkcji i 174 w administracji. Od momentu przejęcia zespołu przez Renault liczba pracowników wzrosła o ponad 350 osób. W 2021 roku łączne wydatki na pensje wyniosły 59,9 mln funtów, czyli wzrosły o 5,7 mln. Najwyżej opłacany dyrektor zarobił 1,8 mln funtów (0,671 mln funtów w 2020 roku). Ta pensja nie wlicza się do podanej wcześniej sumy. Nie pada żadne nazwisko, ale to musiał być Laurent Rossi. W poprzednim roku głównym dyrektorem był Cyril Abiteboul. Jak widać nowy szef zarabia trzy razy więcej niż stary.
Bardzo dobre prognozy dla finansów zespołu Alpine na kolejne lata
Alpine jest jednym z największych beneficjentów wprowadzenia nowego systemu podziału premii od Liberty Media od 2021. Obliczyłem szacunkową wysokość tych premii za 2021 rok pod tym linkiem, kwoty są tam podane w dolarach. W kolejnych latach pula pieniędzy do podziału będzie większa, a Alpine ma szansę na lepsze miejsce w klasyfikacji za sezon 2022, co będzie oznaczało kilka dodatkowych milionów. W 2022 roku zespół pozyskał sponsora tytularnego BWT, co również przełoży się na wyższe wpływy. Pod względem finansowym kolejne lata dla Alpine zapowiadają się bardzo dobrze. Zespół powinien przynosić zyski i spłacać długi, a koncern Renault będzie mógł zmniejszać swoje wydatki na jego utrzymanie. Od 2023 roku powinni znacząco spaść wydatki na pensje kierowców, bo Fernando Alonso miał jedną z najwyższych pensji w F1, a jego następca (kimkolwiek będzie) dostanie znacznie mniej.
Po wprowadzeniu limitów budżetowych Alpine powinno być w stanie rywalizować z najlepszymi zespołami, już nie mogą tłumaczyć się słabszym budżetem. Nie stało się tak w 2022 roku i nie widać perspektyw aby włączyli się szybko do walki o wygrane w wyścigach. Finansowo wszystko wygląda dobrze, ale sportowo nic się realnie nie zmienia.
Informacje o innych wynikach finansowych zespołów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Budżet. Tam też znajdziecie zbiorcze porównania oraz felietony dotyczące budżetów w F1.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: