Formuła 1 nie traci popularności w Singapurze. Jedenastą edycję nocnego wyścigu na torze Marina Bay Street Circuit oglądało więcej kibiców niż rok wcześniej. Tylko raz na tym torze zanotowano większą frekwencję.
Organizatorzy GP Singapuru 2018 poinformowali, że na torze przez trzy dni pojawiło się 263 000 kibiców (Źródło). To drugi najlepszy wynik w historii, bo tylko pierwszy wyścig F1 na tym torze oglądało więcej kibiców z trybun. Szczegółowe porównanie frekwencji na wyścigach w Singapurze znajduje się w tabeli poniżej. Tegoroczna frekwencja wzrosła bardzo nieznacznie, bo tylko o 2 600 osób w porównaniu do sezonu 2017. Spodziewałem się większego wzrostu, bo z kalendarza F1 zniknął wyścig w pobliskiej Malezji, który według zapewnień promotora GP Singapuru był dla nich konkurencją.
Tylko w 2008 roku podczas pierwszego wyścigu F1 w Singapurze sprzedano więcej biletów – komplet. W pozostałych latach frekwencja jest bardzo stabilna i przekracza 80 000 osób na samym wyścigu. Wyjątkiem był sezon 2016, gdy frekwencja mocno spadła przez zmianę terminu wyścigu w pobliskiej Malezji – część kibiców pojechała na tor Sepang, a nie do Singapuru.
Organizatorzy są zadowoleni, bo na Formułę 1 przylatuje dużo turystów z regionu Azji Południowo-Wschodniej oraz z innych krajów. W Singapurze zawsze jest m.in. dużo kibiców z Australii i Nowej Zelandii. W tym roku na torze pojawiły się nowe miejsca dla najbogatszych kibiców w Paddock Clubie. Bardzo dobrze zawsze idzie sprzedaż najdroższych biletów.
Frekwencja na GP Singapuru w latach 2008 – 2018
Sezon | Niedziela | Weekend |
---|---|---|
2008 | 100 000 | |
2009 | 80 000 | 240 000 |
2010 | 81 350 | 244 000 |
2011 | 82 500 | 247 500 |
2012 | 84 317 | 252 951 |
2013 | 87 509 | 262 527 |
2014 | 84 454 | 253 362 |
2015 | 86 970 | 260 912 |
2016 | 73 000 | 219 000 |
2017 | 86 800 | 260 400 |
2018 | 87 667 | 263 000 |
W okresie od 10 do 17 września na Twitterze pojawiło się 1,1 mln wiadomości z hashtagiem #SingaporeGP. Rok wcześniej w analogicznym okresie czasu było to 0,97 mln, a dwa lata temu 0,81 mln. Co ciekawe restauracje czy sklepy zlokalizowane wokół toru nie odnoszą korzyści na wyścigu F1. W czasie weekendu wyścigowego ich obroty wyraźnie rosną, ale za to spadają w dniach poprzedzających. W tym czasie są zamykane niektóre drogi co utrudnia lokalnym mieszkańców podróżowanie, a tym samym dostęp do tych punktów usługowych.
Formuła 1 zadebiutowała w Singapurze w 2008 roku. Wyścig od samego początku jest sukcesem i na pewno pozostanie w kalendarzu F1 do 2021 roku włącznie. W przypadku Singapuru nie chodzi tylko o to, że na torze jest wysoka frekwencja, a kibice przylatują z wielu krajów. Ten wyścig stał się miejscem gdzie pojawia się wielu biznesowych gości i omawiane są nowe kontrakty sponsorskie, a kierowcy mają dużo obowiązków promocyjnych. Z tego powodu stał się azjatyckim odpowiednikiem GP Monaco.
Informacje o liczbie kibiców na wcześniejszych pojedynczych wyścigach Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Kibice. Polecam podsumowanie wyników frekwencji na wszystkich torach Formuły 1 w całym sezonie 2017, które znajduje się pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: