Zespół Mercedes w 2021 roku zwiększył przychody, a dzięki wprowadzeniu limitu budżetowego zmniejszył wydatki, co przełożyło się na największy zysk w historii: ponad 68 mln funtów. Mercedes stał się samowystarczalnym zespołem, który startuje w F1 i jeszcze na tym zarabia.
Spółka Mercedes-Benz Grand Prix Ltd, której głównym zadaniem jest prowadzenie zespołu F1 opublikowała swój raport finansowy za 2021 roku. W tym tekście zajmuję się tylko wynikami tej spółki. Przypominam, że dział silnikowy Mercedesa jest osobną spółką, której wyniki za 2021 rok omówiłem wcześniej na blogu, możecie przeczytać podsumowanie pod tym linkiem. Spółka silnikowa ma osobny, wysoki budżet i jest w pełni finansowana przez koncern Mercedes.
Mercedes od wielu lat dysponuje ogromnym budżetem w Formule 1. Przez pierwsze lata funkcjonowania po przejęciu zespołu Brawn GP mieli umiarkowane możliwości finansowe. Od momentu gdy wygrali mistrzowskie tytuły w 2014 roku, sytuacja zupełnie się zmieniła. Zaczęli otrzymywać bardzo wysokie premie od Formuły 1, pozyskali nowych sponsorów, a ich budżet stał się najwyższym lub prawie najwyższym w F1 (jedynie Ferrari im dorównuje). Nawet w 2020 roku, gdy pandemia koronawirusa mocno odbiła się na finansach całej Formuły 1, to Mercedes utrzymał budżet na bardzo wysokim poziomie. Co ważne od kilku lat regularnie przynosili zyski na poziomie kilku – kilkunastu milionów funtów. Przy tak ogromnym budżecie wyzwaniem były planowane limity wydatków. Mercedes zaczął przygotowania do ich wprowadzenia od 2019 roku, gdy otworzyli dział inżynieryjny Mercedes-Benz Applied Science, który pozyskuje coraz więcej klientów niezwiązanych z F1. Pracuje w nim wielu pracowników do tej pory zajmujących się F1. Mercedes chciał jak najbardziej ograniczyć zwolnienia pracowników, stąd taki ruch. Wprowadzenie tego działu sprawia, że analiza wyników finansowych spółki jest trudniejsza. Dawniej zajmowała się ona tylko F1, a teraz również działem Applied, bo nigdzie nie podają szczegółów na temat podziału pracowników czy budżetu.
Omówienie wyników finansowych zespołu Mercedes w Formule 1 w 2021 roku
Zespół Formuły 1 Mercedesa w 2021 roku zanotował 383,3 mln funtów przychodów, co jest rekordowym wynikiem w historii tej spółki. Dla porównania w 2020 roku było to 355,3 mln funtów, a w 2019 roku – 363,8 mln funtów. Sezon 2021 był dłuższy od 2020, co przełożyło się na wyższe wpływy od sponsorów, a premie od Liberty Media wróciły na bardzo wysoki poziom. Zespół w 2021 roku wypracował czysty zysk w wysokości 68,8 mln funtów, co jest zdecydowanie rekordową kwotą. W 2020 roku zysk wyniósł 13,6 mln funtów.
Ograniczenia wydatków związane z wprowadzeniem limitu budżetowego doprowadziły do spadku bezpośrednich koszty prowadzenia działalności do 297,4 mln funtów z 324,9 mln funtów w 2020 roku. Warto dodać, że rok wcześniej sezon był krótszy, a przez wiele tygodni fabryka była zamknięta z powodu przerwy wymuszonej koronawirusem. Dlatego realna skala konieczności ograniczenia wydatków była jeszcze większa.
Kluczową informacją z raportu jest fakt, że koncern Mercedes przestał dokładać do niego pieniądze. Wysokość tej kwoty zawsze była tajemnicą, czasami Toto Wolff spytany przez dziennikarzy mówił o 30-40 mln funtów rocznie. W raporcie finansowym jest ona ukryta w zestawieniu dotyczącym sprzedaży do powiązanych podmiotów. W 2021 roku Mercedes F1 kupił produkty lub usługi od innych spółek należących do Mercedesa za 28 mln funtów, a sprzedał produkty lub usługi za 18 mln funtów. To oznacza, że spółka zarządzająca zespołem F1 ma ujemny bilans handlowy z innymi spółkami koncernu tzn. więcej im płaci niż sama otrzymuje. Rok wcześniej bilans był odwrotny i wynosił około 30 mln funtów.
W 2021 roku średnia liczba pracowników wyniosła 1 004 osoby, a więc spadła o 59 osób w porównaniu do 2020 roku. To pierwszy spadek zatrudnienia w Mercedesie od wielu lat i efekt konieczności dostosowania się do limitu wydatków. Wśród pracowników 831 osób to inżynierowie, projektanci oraz pracownicy produkcji, a 173 osób pracuje w administracji. Co istotne zatrudnienie w administracji zwiększyło się (wiele wydatków z tym związanych nie wlicza się do limitu), a spadek dotknął tylko pracowników zajmujących się pracami inżynierskimi. Mercedes na pensje pracowników swojej spółki wydał w 2021 roku 109 mln funtów, czyli o 2,6 mln więcej niż rok wcześniej. Pracowników jest mniej, ale są przeciętnie lepiej wynagradzani.
Muszę doprecyzować, że podana wyżej liczba dotyczy średniej liczby pracowników w całym roku. W F1 jest wielu pracowników kontraktowych, więc w pewnych okresach w fabryce pracuje ich więcej. Limity budżetowe sprawiły, że w dużych zespołach jak Mercedes, część pracowników została odsunięta od ciągłych prac związanych z F1. To znaczy, że taki pracownik przez część swojego czasu zajmuje się oficjalnie innymi rzeczami (po to zrobili dział Applied Science), a przez część przy projektach związanych z F1.
Z raportu dowiadujemy się, że łączne wynagrodzenie w 2021 roku najwyżej opłacanego dyrektora wyniosło 6,9 mln funtów i w stosunku do poprzedniego roku tylko nieznacznie się zmniejszyło. Tym dyrektorem jest Toto Wolff. W zarządzie firmy jest sześć osób, ale łączne wydatki na ich pensje są równe zarobkom najwyżej opłacanego dyrektora. Jak czytamy w komentarzu pozostali członkowie zarządu są bezpośrednio zatrudnieni i wynagradzani w innych spółkach koncernu. Jako ciekawostkę dodam fakt, że Toto Wolff posiada 33,3% udziałów w zespole F1 poprzez swoją spółkę zarejestrowaną na wyspie Guernsey, która ma bardzo korzystny system finansowy. Nie jest to klasyczny raj podatkowy, ale Wolff płaci tam na pewno tylko symboliczne podatki. Niestety z tego powodu nie można poznać szczegółów na temat jej finansów.
Dodatkowe ciekawostki z raportu Mercedesa za 2021 rok
W sezonie 2021 odbyły się 22 wyścigi, Mercedes wygrał dziewięć z nich i zaliczył łącznie 28 miejsc na podium. Bolidy zespołu przejechały 2377 z 2594 okrążeń wyścigów, pięć razy ich kierowcy nie dojechali do mety. Zespół ustanowił nowy rekord F1 wygrywając po raz ósmy z rzędu tytuł mistrzowski wśród konstruktorów. Dla Mercedesa wizerunkowo bardzo ważna jest niezawodność, dlatego często chwalą się, że ich bolidy F1 przejeżdżają większość dystansów wyścigów.
Mercedes podał w komentarzu raportu, że w 2021 roku przez 23,6 % czasu antenowego w przekazie telewizyjnym z F1 były pokazywane samochody ich zespołu. To przekłada się na ogromny ekwiwalent reklamowy w wysokości 6,464 miliarda dolarów dla marki Mercedes oraz sponsorów. W 2020 roku bolidy Mercedesa były pokazywane krócej, bo przez 19,2 % czasu antenowego, co w połączeniu z krótszym sezonem przełożyło się na mniejsze ekwiwalent – 5,783 miliarda $. Wartość z 2021 roku jest rekordowa w ich historii.
Wartość marki Mercedes-Benz w latach 2013 – 2021 wzrosła z poziomu 31,9 mld $ do 50,9 mld $. Udział w Formule 1 ma mieć ważny wpływ na ten wzrost.
Mercedes prognozuje, że w kolejnych latach spółka zarządzająca zespołem F1 pozostanie zyskowna, stąd dokonali pewnych ruchów związanych z podatkami, które dodatkowo zwiększyły zysk w 2021 roku.
25 stycznia 2022 roku doszło do formalnej zmiany właścicieli. Od tego momentu koncern Mercedes, Toto Wolff oraz firma INEOS mają po 33,3% udziałów.
Podsumowanie
Mercedes jest przykładem zespołu, w którym limit budżetowy natychmiast doprowadził do znacznej poprawy finansów. Udziałowcy nie muszą dokładać własnych pieniędzy na utrzymanie zespołu, a wpływy od sponsorów i Liberty Media są tak duże, że udaje się wypracowywać znaczny budżet. W 2022 roku sytuacja finansowa powinna być równie dobra, ale w 2023 roku może nieco się pogorszyć, bo otrzymają niższe premie od Liberty Media z powodu spadku na trzecie miejsce w klasyfikacji konstruktorów.
Więcej artykułów na temat wyników finansowych różnych zespołów F1 oraz zagadnień związanych z ich finansami znajdziecie pod tagiem Budżet.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: