94-letni Bernie Ecclestone sprzedaje wielką kolekcję historycznych bolidów F1, która prawdopodobnie jest najdroższa. Były szef Formuły 1 wystawił na sprzedaż 69 zabytkowych bolidów, niektóre z nich są prawdziwymi unikatami.
Ecclestone zdradził prozaiczne powody sprzedaży swojej kolekcji w rozmowie ze swoim znajomym dziennikarzem Rogerem Benoit ze szwajcarskiej gazety Blick (Benoit pracuje w zawodzie blisko 60 lat, nic dziwnego, że się dobrze znają). Ecclestone po prostu postanowił uporządkować swój majątek, który zostawi w spadku rodzinie. Jego kolekcja historycznych samochodów i bolidów F1 jest bardzo duża i kosztowna w utrzymaniu, kłopotem byłaby późniejsza sprzedaż przez jego żonę i dzieci, którzy się na tym nie znają. Trzyma wszystkie swoje zabytkowe samochody w Biggin Hill w pobliżu Londynu (tam swoją siedzibę ma F1, która przeniosła się tam za jego rządów), ale nie wszystkie wystawił na sprzedaż. Kilka bolidów zostawił swojemu synowi. Ace Ecclestone ma dopiero cztery lata, więc minie wiele lat zanim będzie to mógł docenić.
Bernie Ecclestone sprzedaje wielką kolekcję historycznych bolidów F1
Wystawiona na sprzedaż kolekcja liczy 69 historycznych bolidów Formuły 1. W tym gronie jest np. 15 różnych modeli Ferrari. Bernie Ecclestone kolekcjonował je przez ponad 50 lat, kupował najlepsze i najciekawsze egzemplarze. Nie były one nigdzie wystawiane ani oferowane wcześniej na sprzedaż. Na świecie ma nie być równie dużej kolekcji zabytkowych bolidów F1. Z krótkiego opisu wynika, że zbierał te samochody przez 50 lat. Na zdjęciach nie wszystkie są dobrze widoczne, ale wydaje mi się, że zdecydowana większość to bolidy z lat 50., 60. i 70. XX wieku. Są również takie jeszcze sprzed powstania Formuły 1. Z XXI wieku nie widać wielu, wyróżnia się jedynie Ferrari F2002 z 2002 roku. Dlatego ta kolekcja jest tak cenna, bo są w niej stare bolidy, zachowane w bardzo dobrym stanie, których wyprodukowano po kilka sztuk. To unikaty na rynku.
Krótki film pokazujący kolekcję Ecclestone’a
Lista wybranych bolidów, które są w tej kolekcji
1931 Bugatti Type 54S
1949 Ferrari Thin Wall Special
1949 Maserati 4CLT/48
1951 Ferrari 375 F1
1957 Ferrari Dino 246 F1
1975 Ferrari 312 T
1978 Brabham BT46B 'Fan Car’
Maserati 250F
Brabham BT44B
Brabham BT45C
2002 Ferrari F2002
Mark II BRM
Vanwall VW10
Sprzedażą zajmuje się specjalistyczna firma prowadząca handel luksusowymi, sportowymi samochodami Tom Hartley Jnr. Firma nazywa się tak jak jej właściciel. Tom Hartley Jnr powiedział, że w tej kolekcji są egzemplarze warte ponad 10 mln funtów, a wartość całej kolekcji to setki milionów. Widziałem sugestię, że spodziewana cena minimalna za całość to 300 mln funtów, ale spodziewają się 500 mln funtów lub więcej. Prawdopodobnie znajdzie się jeden kupiec na całą kolekcję. Ecclestone sugerował, że może to być ktoś z Bliskiego Wschodu. Ja mam tylko nadzieję, że cała kolekcja nie trafi ponownie do jakiegoś hangaru lub garażu, tylko będzie udostępniona do oglądania.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: