Zespół Alfa Romeo F1 Team ORLEN zorganizował dzień filmowy na kilka dni przed właściwą prezentacją na sezon 2022. Ich nowy bolid C42 jeździł po torze Fiorano w specjalnym, tymczasowym malowaniu. Samochód ma kilka unikalnych rozwiązań technicznych.
Zespół z Hinwil w ostatnich latach kilkukrotnie stosował przed sezonem tymczasowe malowanie: kamuflaż. Podobnie postąpili w 2022 roku. Oficjalna prezentacja odbędzie się w niedzielę 27 lutego na torze pod Barceloną. Wtedy mają zaplanowany drugi dzień filmowy, a przed jego początkiem ujawnią bolid C42 w docelowym malowaniu na sezon 2022. Wcześniej ten samochód będzie wykorzystywany podczas trzech dni testowych, więc jego kształty i rozwiązania techniczne będą doskonale znane. Fakt wykorzystania kamuflażu i organizacja pierwszego dnia filmowego bez zapowiedzi sugerują, że w ich samochodzie są ciekawe rozwiązania techniczne.
Bottas za kierownicą Alfy Romeo C42 w dniu filmowym na torze Fiorano
Stajnia Alfa Romeo bez żadnej wcześniejszej zapowiedzi wykorzystała swój pierwszy (dozwolone są dwa) dzień filmowy na torze Fiorano 15 lutego 2022 roku. Za kierownicą bolidu Alfa Romeo C42 zasiadł jedynie Valtteri Bottas, który mógł pokonać maksymalnie 100 km. Warunki pogodowe nie były sprzyjające, bo nawierzchnia była mokra. Zespół rankiem tego samego dnia opublikował nagranie dźwiękowe z odpalenia nowego silnika. Nie opublikowali jednak żadnych zdjęć, ani nagrań z dnia filmowego. Ograniczyli się jedynie do krótkiej informacji tekstowej, że takie przejazdy nowym bolidem się odbyły, za kierownicą siedział Bottas, a kierownictwo zespołu i Guanyu Zhou śledzili je z garażu. Wokół toru zebrali się kibice, którzy robili zdjęcia i nagrywali filmy, a tym samym sprawili, że świat F1 dowiedział się o tym dniu filmowym. Alfie Romeo nie udało się utrzymać go w tajemnicy.
Tymczasowe malowanie i zmiany wśród sponsorów
Bolid Alfa Romeo C42 jest oklejony specjalnym wzorem będącym kamuflażem. Robili tak już w poprzednich latach, a tego typu praktyka jest często stosowana w przypadku nowych samochodów drogowych i sportowych, które są testowane na torach przed oficjalną premierą. Taki wzór na poszyciu pomaga ukryć dokładne krzywizny aerodynamiczne. Docelowe malowanie na sezon 2022 poznamy 27 lutego podczas oficjalnej prezentacji.
Zespół utrzymał swoich dwóch głównych sponsorów: Alfa Romeo i PKN Orlen, a pełna nazwa przed startem sezonu 2022 została zmodyfikowana na Alfa Romeo F1 Team ORLEN. Wśród ogólnej liczby sponsorów i partnerów technicznych doszło do wielu zmian. Zespół utracił wsparcie kilku firm w tym Carrera, Built for Athletes, Floyd i Livinguard. W to miejsce uda im się pozyskać znacznie więcej partnerów. W tym momencie ogłosili już kontrakty z markami: WEB EYEWEAR, Modere i DRF Bets. Na samochodzie podczas dnia filmowego były również logotypy firm: Floki Inu, Camozzi i AMX, którzy nie zostali jeszcze ogłoszeni. To prawdopodobnie nie koniec, bo brakuje istotnych firm z Chin, a angaż Guanyu Zhou miał oznaczać pozyskanie sponsorów z tego kraju.
Galeria zdjęć – Alfa Romeo C42 podczas dnia filmowego na torze Fiorano
Przegląd ciekawych rozwiązań technicznych w Alfie Romeo C42
Bolid C42 podczas dnia filmowego wydawał się najbardziej zaawansowany z dotychczas pokazanych. Zespoły na pewno odsłaniają wstępne wersje swoich samochodów, a podczas testów będą się one zmieniać wraz z instalacją przygotowanych poprawek. U Alfy Romeo może być inaczej, bo na dniu filmowych bolid był już bardzo szczegółowy.
Przednie skrzydło jest bardziej rozbudowane wśród dotychczas pokazanych. Radzę zwrócić uwagę na zdjęciach na dolny płat tego skrzydła, który jest pofalowany. W środkowej części tuż przed nosem dzięki temu pojawia się spory otwór. Czegoś takiego nikt do tej pory nie miał. Sam nos jest bardzo krótki i płaski. Płaty przedniego skrzydła bardzo opadają w stronę bocznych krawędzi – to również tegoroczna nowość. W 2021 roku wiele zespołów miało taki układ płatów skrzydła, aby kierować powietrze na zewnątrz kół. W tym roku do tej pory nikt tego nie stosował na taką skalę (Williams znacznie mniej ekstremalnie). Alfa była jednym z pionierów tego rozwiązania w latach 2019 – 2021. Dodatkowo płaty przedniego skrzydła w C42 są dość płaskie. Ogółem całe przednie skrzydło to unikalny projekt wśród dotychczas pokazanych.
Alfa Romeo ma bardzo duże boczne wloty powietrza, które bardzo przypominają rozwiązanie Williamsa. Pozostałe stajnie boczne wloty mają znacznie mniejsze. Górny wlot jest podzielony na dwie części, to jest rozwiązanie stosowane przez Alfę (Saubera) kilka lat temu. Sidepody są bardzo podniesione do góry i tworzą między podłogą tunel sporych rozmiarów. Jest to rozwiązanie równie ekstremalne jak w Astonie Martinie, ale nieco inaczej zrobione. Sama podłoga na całej długości jest mocno pofalowana, pojawia się także boczny pionowy element (skrzydełko) na jej krawędzi. Bezpośrednio pod wlotami powietrza w podłodze widać wybrzuszenie spowodowane strukturą zderzeniową.
Tył samochodu nie wydaje się być bardzo zmniejszony. Wydłużone sidepody tego nie umożliwiły, ale za to płetwa rekina jest wyraźnie widoczna. Tylne skrzydło jest duże, z obniżonym dolnym płatem. To wygląda na wersję z dużym dociskiem. Tylne zawieszenie jest typu pushrod, czyli podobnie jak w McLarenie. Alfa w tym roku przestała kupować zewnętrzną obudowę skrzyni biegów i tylne zawieszenie od Ferrari, bo chcieli zrobić tutaj coś po swojemu.
Ogółem bardzo podoba mi się ten samochód, bo ma kilka unikalnych rozwiązań. Na testach zobaczymy jak z formą na tle rywali.
Alfa Romeo C42 na Fiorano – nagrania wideo
https://www.youtube.com/watch?v=Gv35rHX_sgo
Dni filmowe w Formule 1
Każdy zespół F1 może w trakcie roku kalendarzowego wykonać dwa dni filmowe. Zespoły zwykle wykonują oba przed pierwszym wyścigiem sezonu lub zostawiają sobie jeden na później. Każdy stara się obowiązkowo jeden z nich wykorzystać jeszcze przed pierwszymi testami. Podczas dnia filmowego można przejechać maksymalnie 100 kilometrów wykorzystując specjalne, demonstracyjne opony Pirelli typu slick lub zwykłe opony deszczowe. Tutaj chodzi o nagranie materiałów promocyjnych oraz sprawdzenie czy wszystko w samochodzie działa. Nikt nie walczy o czas okrążeń.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2022 znajduje się w specjalnym podsumowaniu pod tym linkiem.