Aston Martin jest pierwszym zespołem F1, którego nowy samochód wyjechał na tor podczas dnia filmowego w 2022 roku. Sebastian Vettel i Lance Stroll jeździli bolidem AMR22 po torze Silverstone, a zespół podzielił się sporą ilością materiałów.
Bezpośrednio przez prezentacjami było sporo plotek odnośnie kłopotów Astona Martina z nowym bolidem. Zespół jakby im na przekór jako pierwszy zorganizował prezentację (szczegóły) na której pokazał gotowy samochód, a także jako pierwszy zorganizował dzień filmowy. Osiągi AMR22 to wciąż zagadka, dopiero pierwsza tura testów pozwoli nam coś na ten temat powiedzieć. Samochód ma ciekawe rozwiązania, które mogą okazać się bardzo skuteczne, ale również zupełnie nietrafione. Na pewno jednak plotki o tym, że mają problem z przygotowaniem samochodu są nieprawdziwe, bo ich konstrukcja była na torze dwa tygodnie przed testami, gdy wiele zespołów jeszcze jest w trakcie składania swoich maszyn.
Każdy zespół może w trakcie roku kalendarzowego wykonać dwa dni filmowe. Zespoły zwykle wykonują oba przed pierwszym wyścigiem sezonu lub zostawiają sobie jeden na później. Każdy stara się obowiązkowo jeden z nich wykorzystać najlepiej jeszcze przed pierwszymi testami. Podczas dnia filmowego można przejechać maksymalnie 100 kilometrów wykorzystując specjalne, demonstracyjne opony Pirelli typu slick lub zwykłe opony deszczowe. Tutaj chodzi o nagranie materiałów promocyjnych oraz sprawdzenie czy wszystko w samochodzie działa. Nikt nie walczy o czas okrążeń. Aston Martin pojawił się na torze Silverstone, czyli dosłownie kilkaset metrów od swojej fabryki dzień po prezentacji. Rano tor był wilgotny, więc jeździli na oponach deszczowych, a potem na slickach. Jeździli po krótkiej nitce toru, aby móc zrobić więcej okrążeń.
Galeria zdjęć – Aston Martin AMR22 podczas dnia filmowego na Silverstone
Źródło: Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team
Zmodyfikowane malowanie, które Aston Martin przygotował na 2022 rok moim zdaniem na torze spisuje się znakomicie. W słońcu zielony kolor jest jaśniejszy niż rok temu. Zespół nie mówił nic o tym, że zmienili odcień, ale pewna modyfikacja musiała być. Zapowiadali taki ruch zresztą rok temu. Samochód jest wyraźnie jaśniejszy, więc będzie go można łatwiej rozpoznać z daleka. Dodatkowo elementy jaśniejszego, zielonego (limonkowego) koloru bardzo dobrze pasują do wzoru malowania, a także ułatwiają rozpoznanie samochodu z daleka.
Lance Stroll ponownie korzysta z kasku, którego kolorystyka zlewa się z samochodem, co moim zdaniem bardzo dobrze wygląda. Sebastian Vettel wrócił do swoich tradycyjnych barw, czyli biały kask z flagą Niemiec na środku. Vettel pozostaje związany z firmą BWT, więc niewykluczone, że okazjonalnie będzie miał różowe kaski. Kierowcy Astona Martina mają zupełnie różną kolorystykę kasków, więc łatwo będzie ich odróżnić.
Filmowe podsumowanie pierwszych jazd po torze bolidu AMR22
Trzy istotne kwestie dotyczące budowy bolidu AMR22
W związku z tym, że bolid AMR22 pojawił się na torze, to mogliśmy zobaczyć go w pełnej okazałości. Chciałbym zwrócić uwagę na trzy rzeczy, które są widoczne na zdjęciach. Przednie skrzydło jest bardzo uniesione do góry, a dodatkowo jego dolny płat pod nosem jest tak wyprofilowany, aby był jeszcze wyżej w stosunku do asfaltu. To jest coś, co powinno być w 2022 roku standardem, a jednocześnie czymś odwrotnym niż w latach poprzednich. Samochody w 2022 roku mają większość docisku generować pod podłogą, więc aby to było możliwe, to trzeba skierować tam jak najwięcej powietrza. Z tego względu przednie skrzydła muszą być uniesione. Powinno to pomóc w jeździe po krawężnikach, bo trudniej będzie zawadzić boczną końcówką skrzydła.
Druga sprawa, to ekstremalnie wyprofilowane sekcje boczne (sidepody) tego samochodu. Zespół celowo tak upchał całe chłodzenie, aby powstała spora przestrzeń między podłogą, a pokrywą silnika. Jak widzieliśmy na prezentacji McLarena i Haasa, to tamte stajnie tego nie zrobiły. Nie da się stwierdzić w tym momencie, które z rozwiązań jest lepsze. Fakt jest taki, że ewentualna zmiana koncepcji i skopiowanie rozwiązań konkurencji w trakcie sezonu, to będzie bardzo czasochłonne i kosztowne zadanie. Na całej długości tak wyprofilowanej pokrywy silnika są długie nacięcia, aby pomagać w chłodzeniu. Podczas dnia filmowego część z nich była zasłonięta specjalnymi panelami, więc przy niskich temperaturach nie były one potrzebne. Zespół ma tutaj spore możliwości, aby je w razie potrzeby otwierać lub zamykać.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2022 znajduje się w specjalnym podsumowaniu pod tym linkiem.