Drobne zmiany regulaminu technicznego zatwierdzone w trakcie minionego roku oznaczają, że po raz pierwszy w historii minimalna waga bolidów F1 wyniesie 800 kg, a w specyficznych sytuacjach będzie to nawet 805 kg.
Bolidy F1 będą musiały ważyć minimum 800 kg w 2025 roku
Bolidy F1 w trakcie weekendu wyścigowego są wielokrotnie ważone przez pracowników FIA. Jeżeli w trakcie takiego pomiaru okaże się, że bolid jest zbyt lekki, to karą za to jest dyskwalifikacja z danej sesji. W latach 2022 – 2024 minimalna waga bolidów F1 wynosiła 798 kg, ale od 2025 roku ta wartość wzrośnie o 2 kg i osiągnie równe 800 kg. Powód tej decyzji jest prozaiczny, nie dotyczy bezpośrednio konstrukcji samochodu i został zatwierdzony podczas lipcowego posiedzenia F1. Podniesiono z 80 kg do 82 kg minimalną wagę kierowcy wraz z fotelem, kaskiem i kombinezonem (wlicza się do ogólnej minimalnej wagi bolidu). Zmiana została wprowadzona w trosce o dobre samopoczucie i zdrowie kierowców. Wcześniej identyczną zmianę dotyczącą kierowcy zatwierdzono w regulaminie technicznym na 2026 rok.
W specyficznych warunkach bolidy w 2025 roku będą musiały ważyć 805 kg
Nowością w sezonie 2025 F1 będzie wprowadzenie urządzenia do chłodzenia kierowcy, które będzie wykorzystywane podczas ekstremalnych warunków pogodowych. Wymyślono je z powodu wyścigu o GP Kataru 2023, który rozgrywano w prawdziwym upale i wielu kierowców po wyścigu było bardzo osłabionych. Nie opisałem jeszcze tego systemu na blogu, ale zachęcam do obejrzenia jego wideo-analizy na kanale Echa Padoku na YouTube. Od 2025 roku jeśli prognozowana temperatura podczas sprintu lub wyścigu ma przekroczyć 30,5 stopnia Celsjusza, to dyrektor wyścigu będzie mógł podjąć decyzję o wykorzystaniu dodatkowego urządzenia do chłodzenia kierowcy. Spodziewam się, że nie zawsze będzie podejmował taką decyzję, bo czym innym jest temperatura powyżej 30,5 stopnia Celsjusza w klimacie suchym a czym innym w klimacie wilgotnym. Wracając do tematu tego artykułu. Założono, że urządzenia chłodzące ważą 5 kg, więc w trakcie takich sesji minimalna waga bolidu będzie wynosiła 805 kg.
Systematyczny wzrost wagi minimalnej bolidów F1 w ostatnich latach
Tak prezentuje się wzrost wagi minimalnej bolidów F1 od 2009 roku. Dwanaście razy dochodziło do podwyższenia jej wartości od 2009 roku. Przez te lata były próby obniżania wagi, ale bardzo ograniczone. Większość tych zmian była uzasadniona zmianami regulaminowymi, wprowadzeniem nowego typu silnika, poszerzeniem bolidów, nowych opon, polepszenie bezpieczeństwa itd. Były też takie, że waga wzrastała z powodu jakiejś drobnej zmiany regulaminowej (tak jak na sezon 2025), co nie było konieczne, bo zespoły byłyby w stanie zmniejszyć balast i utrzymać wagę bez zmian.
2009 rok – 605 kg
2010 rok – 620 kg
2011 rok – 640 kg
2012 rok – 640 kg
2013 rok – 642 kg
2014 rok – 691 kg
2015 rok – 702 kg
2016 rok – 702 kg
2017 rok – 722 kg
2018 rok – 733 kg
2019 rok – 743 kg
2020 rok – 746 kg
2021 rok – 752 kg
2022 rok – 798 kg
2023 rok – 798 kg
2024 rok – 798 kg
2025 rok – 800 kg
Od 2026 roku bolidy F1 będą lżejsze
Długo oczekiwane odchudzenie bolidów będzie w 2026 roku, ale nie w tak dużej skali jak oczekiwano. Mimo wprowadzenia nowych, cięższych silników aktualny regulamin techniczny na 2026 rok zakłada 724 kg – masa bolidu i kierowcy plus masa kół (około 46 kg). Łącznie będzie to około 770 kg. Jest to podane w taki sposób, bo Pirelli jeszcze pracuje nad nowymi oponami. Jeżeli ich docelowa specyfikacja będzie ważyła więcej, to podwyższy to ogólną wagę. Jak widać na ten moment spodziewane jest odchudzenie bolidów tylko o 30 kg, mimo że samochody będą krótsze i węższe. Wzrośnie za to waga całego silnika, ale też FIA nie chce nakładać na początek regulacji wyśrubowanego limitu. Po wprowadzeniu nowych bolidów w 2022 roku, niektóre ważyły na początku ponad 20 kg powyżej wagi minimalnej, co bardzo wpływało na układ sił. Mam nadzieję, że założona wartość na 2026 rok nie zostanie podwyższona, a potem od 2027 roku będzie stopniowo zmniejszana. Od 2026 roku bolidy będą zużywać mniej paliwa, więc ich waga na starcie wyścigu będzie znacznie niższa niż w poprzednich latach.
Polecam mój tekst z 2022 roku, gdzie omówiłem głównej składniki wagi bolidów F1, tekst jest cały czas aktualny.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: