McLaren mocno rozszerzył swoją największą umowę sponsorską z British American Tobacco. Koncerny tytoniowe zyskują na znaczeniu w Formule 1.
Reklamy koncernów tytoniowych we współczesnej F1
Stali czytelnicy bloga na pewno wiedzą, że dokładnie śledzę zaangażowanie koncernów tytoniowych w F1, która z pewnych powodów jest bardzo ciekawa. Dzisiejszy komunikat British American Tobacco sugeruje, że taki sposób na promocję produktów i rozwiązań przynosi wymierne korzyści. Sponsoring związany z koncernami tytoniowymi jest kontrowersyjny, bo w większości krajów świata zakazane są reklamy wyrobów tytoniowych. Na początku XXI wieku kilku producentów papierosów pompowało do budżetów zespołów F1 kwoty liczone w setkach milionów dolarów rocznie. Od 2006 roku po wprowadzeniu zakazu reklamy papierosów, te firmy całkowicie zniknęły z Formuły 1 z jednym wyjątkiem. Tym wyjątkiem jest Philip Morris, który nieprzerwanie wspiera Ferrari, ale przez lata robiono to bez wykorzystywania żadnych logotypów.
Sytuacja zmieniła się pod koniec sezonu 2018, gdy Philip Morris rozpoczął akcję promocyjną “Mission Winnow”, której logotypy znalazły się na bolidach Ferrari. W trakcie sezonu 2019 Ferrari w czasie kilku wyścigów musiało zrezygnować z tych logotypów oraz z obecności “Mission Winnow” w nazwie zespołu (to sponsor tytularny) z uwagi na ściślejsze regulacje prawne na lokalnych rynkach. Pod koniec sezonu znowu ta akcja powróciła na stałe i wygląda na to, że w 2020 roku będzie podobnie.
Bardzo podobnie zachował się koncern British American Tobacco, który podpisał przed sezonem 2019 umowę z McLarenem. Wymyślili własną akcję promocyjną „A Better Tomorrow”. W tym przypadku jest inaczej, bo BAT promuje konkretne produkty powiązane z tytoniem.
Oba koncerny tytoniowe mimo kontrowersji i problemów jakie pojawiają się w kilku krajach są zadowolone z tego, jakie korzyści odnoszą poprzez obecność w F1. Zobaczymy czy to ściągnie do tego sportu jeszcze jakąś firmę z tej branży. Koncerny tytoniowe nie mają praktycznie żadnych szerszych możliwości promocji, a teraz pojawiła się taka w Formule 1.
British American Tobacco rozszerza umowę z McLarenem
Koncern British American Tobacco po udanym pierwszym sezonie współpracy znacząco rozszerzy umowę z McLarenem na kolejny rok. Nie podano informacji na temat długości umowy, jednak komunikat prasowy wspomina o tym, że na początku 2019 roku zawarto wieloletnie porozumienie, które teraz zostało rozszerzone. Możemy wnioskować, że to są co najmniej dwa lata.
British American Tobacco jest obecny na bolidach McLarena w 2019 roku poprzez logotypy akcji „A Better Tomorrow”, a także swoich marek Lyft, Vuse oraz Vype. W sezonie 2019 korzystali z różnych marek w zależności od kraju, gdzie odbywał się wyścig. Okazjonalnie stosowali większe logotypy na bocznych sidepodach. W krajach gdzie regulacje prawne są ściślejsze ich logotypy znikały, a McLaren w to miejsce dawał innych sponsorów. Według nieoficjalnych informacji umowa w 2019 roku była warta 20 mln funtów i to był zdecydowanie największy sponsor zespołu.
Umowa British American Tobacco z McLaren Racing została znacząco rozszerzona i przedłużona – Komunikat. Jak wynika z zapowiedzi w 2020 roku na bolidach pojawi się więcej logotypów. BAT został głównym sponsorem zespołu (wyżej jest tylko sponsor tytularny, którego zespół nie ma). W kolejnym sezonie logotypy produktów BAT pojawią się dodatkowo na stałe na sidepodach, wewnątrz systemu Halo oraz na przednim skrzydle. BAT będzie także promował się na bolidach zespołu w serii IndyCar przez cały sezon 2020. Koncern będzie wciąż korzystał z promocji kilku swoich marek, które w zależności od potrzeb będą pojawiać się na samochodzie podczas różnych wyścigów. Do grona promowanych marek dołączy VELO. BAT ma wciąż współpracować z McLaren Applied Technologies w temacie rozwoju technologii do wykorzystania w nowych produktach koncernu
Zak Brown powiedział dodatkowo dziennikarzom na torze, że ta umowa będzie miała wpływ na malowanie bolidów w 2020 roku. Szef McLarena powiedział, że to będzie wyjątkowe malowanie. Wciąż głównym kolorem na samochodach zespołu pozostanie pomarańczowy (odcień papaya), ale wpływ różnych marek koncernu BAT ma być zauważalny w malowaniu. Trudno powiedzieć co to oznacza, bo te różne marki koncernu BAT mają różne kolorystyki logotypów.
British American Tobacco będzie można nieoficjalnie nazywać sponsorem tytularnym. Będą mieć wiele logotypów plus wpływ na malowanie, a to oznacza znaczące wydatki. Sponsor tytularny tak naprawdę ma jeszcze tylko swój człon w pełnej nazwie zespołu.
McLaren zyskuje sponsorów
McLaren w tygodniu poprzedzającym GP Abu Zabi 2019 ogłosił cztery nowe umowy sponsorskie. Przedłużyli i rozszerzyli umowę z dotychczasowym sponsorem FxPro, którego logotypy za rok mają być widoczne na przednim skrzydle oraz wokół kokpitu. Podpisali nową, dużą umowę z firmą Automation Anywhere. Jej logotypy sadząc z komunikatu prasowego zastąpią Petrobrasa, który odszedł z zespołu trzy tygodnie temu. Ta firma debiutuje na bolidach w Abu Zabi. Dodatkowo Automation Anywhere ma świadczyć wsparcie techniczne. Podpisali jeszcze małą umowę z firmą TUMI, która produkuje walizki. Reklam na bolidzie nie będzie, ale powstaną produkty sygnowane logotypem McLarena.
McLaren stał się zdecydowanym liderem w F1 jeśli chodzi o pozyskiwanie nowych sponsorów w ostatnich dwóch latach. Sytuacja tego zespołu całkowicie się pod tym względem odmieniła co bardzo pozytywnie wpłynie na budżet w kolejnych latach.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: