Budżet działu silnikowego Mercedesa bardzo wyraźnie wzrósł w 2017 roku z uwagi na poszerzenie działalności o produkcję na rzecz nowego samochodu drogowego.
Mercedes jest obecny w Formule 1 poprzez dwa niezależne podmioty. Mercedes AMG High Performance Powertrains Limited z siedzibą w Brixworth zajmuje się opracowaniem i produkcją silników. Jedynym właścicielem tej spółki jest koncern Daimler AG. Zespół Formuły 1 funkcjonuje jako Mercedes-Benz Grand Prix LTD z siedzibą w Brackley. Głównym udziałowcem tej spółki jest Daimler AG, ale akcje posiadają także Toto Wolff oraz Niki Lauda. Obie spółki są prawnie niezależne, ale oczywiście ścisłe ze sobą współpracują. Szefem działu silnikowego jest Andy Cowell.
Poniższy tekst dotyczy finansów spółki Mercedes AMG High Performance Powertrains Limited, którą będę dalej nazywał skrótowo działem silnikowym Mercedesa. Ta spółka nie czerpie korzyści finansowych od sponsorów czy za uczestnictwo w F1 w ramach premii od FOM. Spółka jest w całości finansowana przez koncern Daimler AG. Czerpie także wpływy od zespołów F1, które kupują od nich jednostki napędowe.
Dział silnikowy Mercedesa zajmuje się głównie opracowaniem i produkcją jednostek napędowych dla Formuły 1, a dodatkowym zadaniem jest transfer znanej z F1 technologii do samochodów drogowych Daimlera. W 2017 firma bardzo mocno się rozrosła, bo rozpoczęli prace związane z dostosowaniem oraz produkcją jednostek napędowych dla drogowego samochodu Mercedes AMG Project One. W tym samochodzie, którego premiera jest zaplanowana na 2019 rok zostanie zainstalowany zmodyfikowany silnik z F1 w specyfikacji z 2017 roku. Powstanie 275 sztuk tego samochodu, a to oznacza bardzo zwiększoną produkcję jednostek napędowych w Brixworth (dla porównania typowy zespół F1 potrzebuje rocznie kilkanaście sztuk). W 2018 roku działalność została poszerzona o pomoc w projekcie startów Mercedesa w Formule E, ale ten fakt nie ma wpływu na omawiane wyniki finansowe w 2017 roku.
Budżet działu silnikowego Mercedesa w 2017 roku
Przychody działu silnikowego Mercedesa w 2017 roku wyniosły 192 mln funtów, co jest bardzo dużym wzrostem w porównaniu do 140,4 mln funtów w 2016 roku. Skala wzrostu działalności tej firmy jest bardzo szybka, bo w 2011 roku pierwszy raz obroty przekroczyły 100 mln funtów, a teraz są blisko dwa razy większe. Firma wypracowała w minionym roku zysk na poziomie 8,1 mln funtów, co jest wyraźną poprawą w stosunku do 1,5 mln funtów zysku w 2016 roku. Wydatki na badania i rozwój wzrosły o 20 mln funtów do poziomu 93,9 mln funtów w 2017 roku.
Firma w 2017 roku zatrudniała średnio 637 pracowników. Dla porównania w 2016 roku było to 571 osób. Wydatki na pensje pracowników wyniosły 52,5 mln funtów (wzrost o 10 mln funtów rok do roku). Średnia liczba pracowników zakłamuje obraz, bo w komentarzu do raportu finansowego czytamy, że na koniec roku było ich 671. Widać więc bardzo duży rozrost firmy spowodowany wspominanymi na wstępie nowymi obowiązkami związanymi z silnikami dla drogowego samochodu Mercedesa.
W 2017 roku Mercedes dostarczał jednostki napędowe dla trzech zespołów F1 (Mercedes, Force India oraz Williams), co negatywnie wpłynęło na wyniki finansowe i produkcję, bo w 2016 roku zespołem klienckim był jeszcze Manor. Widzimy jednak, że dodatkowe działalności tak się rozrosły, że utrata Manora była nieodczuwalna dla finansów. Jak wspomniałem na wstępie dział silnikowy Mercedesa w całości należy do koncernu Daimler, zespół F1 nie ma nad nim kontroli. Dlatego jeśli pojawiają się w mediach informacje, że Mercedes chce dać jakiemuś zespołowi zniżkę na silniki w zamian dla miejsce dla jednego ze swoim juniorów, to chodzi o umowę z działem silnikowym. Toto Wolff zajmuje się kierowcami, ale potrzebuje porozumieć się z działem silnikowym, a być może nawet i z szefostwem koncernu Daimler, ale zapewnić odpowiednią zniżkę.
Podsumowanie raportu finansowego zespołu F1 Mercedesa za 2017 rok znajduje się pod tym linkiem.
Artykułów na temat wyników finansowych różnych zespołów F1 oraz zagadnień związanych z ich finansami znajdziecie pod tagiem Budżet.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: