Fabryka silnikowa Mercedesa w Brixworth rozwija się i obecnie jej działalność wykracza coraz bardziej poza F1. Spółka, która ją kontroluje zanotowała w 2018 roku rekordowe wyniki finansowe i znaczny wzrost zatrudnienia.
Mercedes jest obecny w Formule 1 poprzez dwa niezależne podmioty. Mercedes AMG High Performance Powertrains Limited z siedzibą w Brixworth zajmuje się opracowaniem i produkcją silników. Jedynym właścicielem tej spółki jest koncern Daimler AG, a jej szefem jest Andy Cowell. Zespół Formuły 1 funkcjonuje jako Mercedes-Benz Grand Prix LTD z siedzibą w Brackley. Głównym udziałowcem tej spółki jest Daimler AG, ale akcje posiadają także Toto Wolff oraz Niki Lauda (obecnie jego rodzina). Obie spółki są prawnie niezależne, ale oczywiście ścisłe ze sobą współpracują.
Poniższy tekst dotyczy finansów spółki Mercedes AMG High Performance Powertrains Limited, którą będę dalej nazywał skrótowo działem silnikowym Mercedesa. Ta spółka nie czerpie korzyści finansowych od sponsorów czy za uczestnictwo w F1 w ramach premii od FOM. Spółka jest w całości finansowana przez koncern Daimler AG. Dodatkowo czerpie wpływy od zespołów F1, które kupują od nich jednostki napędowe.
Podsumowanie raportu finansowego zespołu F1 Mercedesa za 2018 rok znajduje się pod tym linkiem.
Działalność działu silnikowego Mercedesa w 2018 rok
Dział silnikowy Mercedesa na przestrzeni ostatnich lat bardzo się rozrósł i rozwinął. Wprowadzenie do F1 hybrydowych silników V6 Turbo wymusiło na firmie poszerzenie działalności i zwiększenie budżetu w porównaniu do czasów prostych z technicznego punktu widzenia silników V8. Koncern Daimler zaczął z tego powodu w większej skali korzystać z opracowywanych przez tę spółkę rozwiązań w konstrukcji silników dla aut drogowych. Mercedes w 2018 roku produkował jednostki napędowe dla trzech zespołów Formuły 1.
W 2017 roku zapowiedziano sportowy super-samochód drogowy Mercedes AMG One, który będzie napędzany nieznacznie zmodyfikowaną jednostką napędową z F1 w specyfikacji z 2017 roku. Tych samochodów powstanie łącznie 275 sztuk, a to wymusi na dziale silnikowym zwiększoną produkcję i konieczność zmiany sposobu działania. Prace związane z jednostką napędową dla tego samochodu trwają już kilka lat, a ich końca nie widać, bo premiera była przesuwana. Obecnie według planu pierwsze egzemplarze samochodu będą trafiać do klientów w 2020 roku. Samochód jest cały czas testowany i jeszcze nie przeszedł homologacji umożliwiającej wejście do sprzedaży, więc nie jest to pewne.
Trzecim elementem działalności tej spółki jest Formuła E. Mercedes rozpoczyna starty w tej serii od startu sezonu 2019/2020 i fabryka silnikowa wykorzystuje swoje doświadczenie z elektrycznych elementów jednostek napędowych do pomocy w tym projekcie. To jest najświeższa rzecz, bo zapoczątkowana w 2018 roku dlatego możemy oczekiwać, że będzie się rozrastać w kolejnych latach.
Fabryka silnikowa Mercedesa będzie funkcjonować bez bez zmian w kolejnych latach o czym świadczą podpisane niedawno umowy z Williamsem i McLarenem na dostawę silników od sezonu 2021. Niemal pewna jest także nowa umowa ze stajnią Racing Point. Bez względu na to, jak będzie wyglądał status fabrycznej stajni Mercedesa w F1, to ich fabryka silnikowa będzie nadal funkcjonować.
W ramach ciekawostki dodam, że w tej fabryce na potrzeby F1 rocznie powstaje około 150 sztuk jednostek napędowych (nie wszystkie z składają się z kompletu elementów) z czego zdecydowana większość tylko w celu testów.
Budżet działu silnikowego Mercedesa w 2018 roku
Dział silnikowy Mercedesa w 2018 roku zanotował przychody w wysokości 195,5 mln funtów, co oznacza wzrost o 3,5 mln w porównaniu do 2017 roku. Wynik z 2019 roku jest rekordowy w historii tej spółki. Dodam tutaj dla porównania, że w 2011 roku ta spółka po raz pierwszy zanotowała przychody przekraczające 100 mln funtów, a w 2016 roku był to jeszcze poziom 140 mln. Skok nastąpił od 2017 roku, czyli od rozpoczęcia prac na rzecz sportowego samochodu drogowego. Firma wypracowała w 2018 roku zysk w wysokości 2,8 mln funtów i jest to wyraźnie słabszy wynik od 8,1 mln zysku w 2017 roku.
W 2018 roku średnie zatrudnienie w spółce wyniosło 695 osób. Liczba pracowników wzrosła z poziomu 637 osób w 2017 i 571 osób w 2016 roku. Ci pracownicy zarobili w 2018 roku łącznie 57,2 mln funtów (52,5 mln w 2017 roku).
Łącznie zespół Mercedesa oraz ich fabryka silnikowa zanotowały w 2018 roku ponad 500 mln funtów obrotów. Nie całość tej kwoty przeznaczono bezpośrednio na prace związane z Formułą 1, ale finalnie będzie to wartość na pewno w okolicy 450 mln funtów. To są gigantyczne pieniądze, które pokazują, że sukces w F1 wymaga bardzo głębokich kieszeni..
Artykuły i omówienia wyników finansowych różnych zespołów Formuły 1 oraz zagadnienia związane z ich finansami znajdziecie pod tagiem Budżet.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: