Rok 2019 był zdecydowanie najlepszy dla fabryki silnikowej Mercedesa w Brixworth. Jej rozwój jest bardzo dynamiczny, a działalność coraz bardziej wykracza poza Formułę 1. Daimler będzie w nią dalej mocno inwestował.
W stosunku do Mercedesa i ich obecności w Formule 1 jest wiele plotek. Te o tym, że sprzedadzą komuś mniejszościowy lub pełny pakiet akcji nie ucichły nawet jak podpisali nowe Porozumienie Concorde. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja z ich działem silnikowym. Tam takich plotek nie ma, a Mercedes jest mocno zaangażowany w obecną formułę silnikową, a także planują pozostać gdy wprowadzone zostaną nowe jednostki napędowe za kilka lat. Daimler jako cały koncern będzie odchodził od silników spalinowych, ale nie będzie to proces ekspresowy, bo co najmniej do 2030 roku powinni jeszcze takie napędy rozwijać, a kolejne kilka lat produkować. Technologia opracowywana w F1 w co raz większym stopniu jest wykorzystywana do silników drogowych, więc jest to dla nich bardzo korzystne.
Dla porządku przypominam, że Mercedes jest obecny w Formule 1 poprzez dwa niezależne podmioty. Mercedes AMG High Performance Powertrains Limited z siedzibą w Brixworth zajmuje się opracowaniem i produkcją silników. Jedynym właścicielem tej spółki jest koncern Daimler AG, a jej szefem od kilku miesięcy jest Hywel Thomas (szczegóły). Zespół Formuły 1 funkcjonuje jako Mercedes-Benz Grand Prix LTD z siedzibą w Brackley. Głównym udziałowcem tej spółki jest Daimler AG (60%), ale akcje posiadają także Toto Wolff (30%) oraz rodzina Nikiego Laudy (10%). Obie spółki są prawnie niezależne, ale oczywiście ścisłe ze sobą współpracują.
Poniższy tekst dotyczy finansów spółki Mercedes AMG High Performance Powertrains Limited, którą będę dalej nazywał skrótowo działem silnikowym Mercedesa. Ta spółka nie czerpie korzyści finansowych od sponsorów czy za uczestnictwo w F1 w ramach premii od FOM. Spółka jest w całości finansowana przez koncern Daimler AG. Dodatkowo czerpie wpływy od zespołów F1, które kupują od nich jednostki napędowe.
Działalność działu silnikowego Mercedesa w 2019 rok
Dział silnikowy Mercedesa w 2019 roku opierał swoje funkcjonowanie o trzy główne filary. Wciąż najważniejszą częścią jest opracowywanie i produkcja jednostek napędowych dla trzech zespołów Formuły 1: Mercedes, Racing Point i Williams. Drugi filar, to przygotowywanie zmodyfikowanej jednostki napędowej znanej z F1 dla super-samochodu drogowego Mercedes-AMG One, a także transfer technologii do innych silników dla drogowych samochodów Daimlera. Trzeci filar to prace na rzecz zespołu Mercedesa w Formule E.
Mercedes-AMG One to bardzo ważny projekt dla całego Daimlera, bo jest to drogowy super-samochód, który będzie napędzany zmodyfikowanym silnikiem znanym z F1. Wyprodukowanych zostanie tylko tylko 275 sztuk i wszystkie są już od dawna zarezerwowane. Cena każdej z nich to 2,7 mln $. Dostawy tego samochodu rozpoczną się w 2021 roku. Więcej na jego temat znajdziecie pod tym linkiem. Dla fabryki silnikowej opracowanie, a następnie wyprodukowanie tylu jednostek napędowych to spore wyzwanie (na potrzeby F1 produkują rocznie około 150 sztuk, z czego większość nie opuszcza murów fabryki). Następie będą one musiały być dość często (jak na samochody drogowe) serwisowane. To oznacza, że fabryka w Brixworth będzie się bardzo rozwijać tylko z tego jednego powodu.
Budżet działu silnikowego Mercedesa w 2019 roku
Dział silnikowy Mercedesa w 2019 roku zanotował przychody w wysokości 237,7 mln funtów, co jest dużym wzrostem w porównaniu do 195,5 mln funtów w 2018 roku. Wyniki za 2019 rok są rekordowe dla tej spółki. Przez mocne rozszerzenie działalności niezwiązanej bezpośrednio z F1, ta spółka zwiększyła swoje przychody o prawie 100 mln funtów w porównaniu do 2016 roku. Do tego momentu prace nad jednostkami napędowymi dla Formuły 1 były zdecydowanie dominujące, a od 2017 roku rozpoczął się rozrost firmy od prac na rzecz sportowego samochodu drogowego. Firma polepszyła wynik finansowy, bo udało się wypracować czysty zysk w wysokości 6,4 mln funtów, a rok wcześniej było to 2,8 mln funtów zysku.
Koszty podstawowej działalności wyniosły 172,5 mln funtów i wzrosły o 12,4 mln w porównaniu do 2019 roku. Firma w 2019 roku wydała rekordową kwotę na badania i rozwój: 152,2 mln funtów. Dział silnikowy od kilku lat co roku zatrudnia około 50 dodatkowych osób. W 2019 roku średnie zatrudnienie wyniosło 742 pracowników (695 w 2018 rok). Łączne wydatki na pensje wyniosły 64,4 mln funtów (57,2 mln funtów w 2018 roku).
Podsumowanie
Dla całego koncernu Daimler fabryka silnikowa jest ważna z wielu względów. W kolejnych lat możemy oczekiwać, że opracowywane w niej technologie na rzecz Formuły E, a także hybrydowe elementy jednostki napędowej F1 będą coraz szerzej wprowadzane do drogowych samochodów Mercedesa. W 2021 roku zaczną dostarczać silniki McLarenowi w F1, a wprowadzone zmiany regulaminowe pozwolą ograniczyć wydatki na rozwój jednostek napędowych. To pozytywnie wpłynie na wyniki finansowe.
Artykuły i omówienia wyników finansowych różnych zespołów Formuły 1 oraz zagadnienia związane z ich finansami znajdziecie pod tagiem Budżet.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: