Zawody Formuła Student są coraz popularniejsze wśród studentów kierunków technicznych polskich uczelni wyższych. Nad trzecim bolidem pracują właśnie studenci z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej, którzy tworzą zespół Cerber Motorsport.
Cerber Motorsport uformował się w 2011 roku. Do tej pory przy dwóch poprzednich projektach bolidów aktywnie pracowało około 30 osób, z których część zakończyła już naukę i podjęła pracę zawodową w cenionych firmach. Cerber Motorsport powstał w roku akademickim 2011/2012 z myślą o starcie w zawodach Formuła Student. Zespół wystartował w sezonie 2013 ze swoim pierwszym bolidem CMS – 01 podczas zawodów w Niemczech i na Węgrzech, zajmując w klasyfikacji generalnej najwyższe miejsce spośród polskich ekip. Podczas zawodów w Niemczech zdobył nagrodę Sportsmanship Award. Drugi bolid, CMS-02 był gotowy na kolejny sezon. Cerber Motorsport wystartował z nim w zawodach: Formula Student UK, Formula Student Czech Republic, Formula Student Hungary i Formula SAE Italy. Obecnie na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej trwają prace nad trzecim bolidem z myślą o udziale w sezonie 2016.
Film przedstawiający bolid CMS-02 w akcji:
Obywa dotychczasowe bolidy skonstruowane przez Cerber Motorsport bardzo się od siebie różnią (więcej w galerii zdjęć poniżej). Będący obecnie w fazie projektu kolejny pojazd również będzie wyjątkowy. Ile by inżynierowie w Formule 1 dali za regulamin techniczny, który pozwala na tyle swobody…
Pierwszy bolid CMS – 01 był efektem prawie dwuletniej pracy. Zespół zastosował m.in. włókno węglowe. Bolid ważył 267 kg, zasilał go czterocylindrowy silnik pochodzący z motocykla Suzuki GSX-R K7 o pojemności 599 cm3, z autorskim układem zasilania i smarowania.
Kolejny pojazd: CMS – 02 został zaprojektowany i zbudowany w zaledwie dziewięć miesięcy. Jego projektowi przyświecał główny cel: całkowita zmiana koncepcji. Udało się zmniejszyć masę o 57 kg, zastosowano mniejsze koła, mniejszy i lżejszy silnik (jednocylindrowy, 510 cm3, pochodzący z motocykla KTM 525 EXC z autorskim układem zasilania), użyto więcej materiałów kompozytowych i zmieniono układ napędowy.
Trzeci bolid, nad którym właśnie trwają prace, powinien mieć obniżony środek ciężkości o 40 mm, a całkowita masa nie ulegnie zmianie, mimo cięższego o 20 kg silnika. Użyty zostanie silnik z motocykla Honda CBR 600 RR. Największą zmianą będzie zupełnie nowy pakiet aerodynamiczny, który musi być wprowadzony, aby spełnić zmieniony regulamin techniczny zawodów.
Galeria zdjęć:
Więcej szczegółów na stronie internetowej zespołu https://wm.pb.edu.pl/cerbermotorsport/ oraz profilu na Facebooku: www.facebook.com/CerberMotorsport.