Historia i charakterystyka toru Bahrain International Circuit w Bahrajnie. Dane techniczne i schemat toru Bahrain International Circuit. Wyścigi F1 o GP Bahrajnu na Bahrain International Circuit. Rekordy toru Bahrain International Circuit.
Historia i podstawowe informacje o torze Bahrain International Circuit
Bahrain International Circuit to wybudowany za 150 mln $ tor wyścigowy położony na pustyni Sakhir w Bahrajnie. Takie położenie jest wyzwaniem, bo piasek jest nawiewany na nawierzchnię, co utrudnia jazdę. Organizatorzy spryskują okoliczne tereny specjalnym środkiem, aby to ograniczyć. Bahrajn to kraj położony na stosunkowo małej wyspie, więc fakt lokalizacji toru na pustyni to nie jest coś utrudniającego logistykę, bo z toru jest bardzo blisko do miast czy na lotnisko. Tor został zaprojektowany przez Hermana Tilke i został otwarty w 2004 roku. GP Bahrajnu to pierwszy wyścig F1 w krajach Zatoki Perskiej, a dla władz kraju ma on bardzo duże znaczenie wizerunkowe. Można nazwać nawet ten wyścig najważniejszym międzynarodowym wydarzeniem roku, jakie odbywa się w Bahrajnie.
Tor w Bahrajnie na tle światowym wyróżnia się tym, że aż pięć jego konfiguracji posiada najwyższą kategorię FIA, a więc może być miejscem dla wyścigów F1. Główną konfigurację „Grand Prix” omawiam w tym tekście. W 2010 roku wyścig F1 odbył się na najdłuższej konfiguracji „Endurance”, ale to była nieudana zmiana, bo dodatkowa sekcja jest bardzo kręta, co negatywnie wpłynęło na liczbę manewrów wyprzedzania. W 2020 roku tor był również gospodarzem dodatkowego wyścigu F1 o GP Sakhiru na konfiguracji „Outer”, która jest niezwykle szybka i składa się niemal z samych prostych. Dwie pozostałe konfiguracje na pewno nie sprawdziłyby się w wyścigach F1, ale mogą być wykorzystywane w innych seriach.
Na torze w Bahrajnie odbywa się wiele zawodów, a także testów. Przez cały rok wiele się tam dzieje, a szczególnie od momentu instalacji sztucznego oświetlenia w 2014 roku. To był strzał w dziesiątkę, bo zwiększył zainteresowanie torem. W związku ze zwiększonym zainteresowanie przed wyścigiem w 2023 roku powiększono trybuny.
Schemat toru Bahrain International Circuit w Bahrajnie
Charakterystyka toru Bahrain International Circuit
Tor Bahrain International Circuit zwykle w przypadku wyścigów Formuły 1 dostarcza sporej dawki emocji. Miało na nim miejsce kilka pamiętnych wydarzeń i na stałe wpisał się do kalendarza F1. Kluczowa była decyzja o instalacji sztucznego oświetlenia w 2014 roku. Wyścigi po zmroku są bardziej atrakcyjne dla widzów na miejscu i przed telewizorami, ale dzięki temu również mamy lepsze zawody. Po zmroku jest chłodniej i odpada bardzo często występujący wcześniej problem przegrzewania się samochodów i opon, co prowadziło do ostrożnej jazdy.
Na tym torze jest kilka dobrych miejsc do wyprzedzania, więc walki między kierowcami nigdy nie brakuje. Liczba manewrów wyprzedzania w trakcie wyścigów należy do największych w sezonie. Układ toru sprzyja samochodom z większą mocą silnika oraz z niższym oporem aerodynamicznym. Bolidy F1 ustawia się z myślą o wolnych i średnio-szybkich zakrętach, bo one są kluczowe do osiągania najlepszych czasów okrążeń. Jest to jeden z najbardziej obciążających hamulce torów w kalendarzu F1, są na nim cztery miejsca gdzie dochodzi do bardzo mocnych hamowań. Obiekt w Bahrajnie jest jednym z najbardziej paliwożernych w kalendarzu.
Pirelli na położony na pustyni Sakhir tor przywozi najtwardsze mieszanki opon. Nawierzchnia toru w Bahrajnie jest szorstka, a to oznacza większe zużycie ogumienia. Asfalt nie był wymieniany od wielu lat, jest nierówny, a to wyzwanie szczególnie istotne, gdy bolidy oparte są o generowanie docisku z podłogi. Zawody w Bahrajnie zwykle rozgrywane są na dwa pit-stopy. Wysokie zużycie opon skłania zespoły do oparcia się o najtwardsze mieszanki ogumienia w wyścigu. Najbardziej obciążone są opony na tylnej osi. Wyprzedzanie jest łatwe, więc da się nadrobić ewentualne dodatkowe wizyty w boksach. Bardzo opłaca się zastosować strategię podcięcia, a więc zjechać po owe opony o jedno okrążenie wcześniej niż rywal.
Wyścigi F1 na torze w Bahrajnie od wielu lat rozgrywane są w marcu lub na początku kwietnia. W związku z rozgrywaniem głównych sesji po zmroku, temperatury powietrza wynoszą około 25 stopni Celsjusza, a temperatura nawierzchni zwykle około 30 stopni. W trakcie odbywających się przy dziennym świetle treningów temperatury są wyższe. Główne sesje rozpoczynają się po zachodzie Słońca. Szanse na opady deszczu są bliskie zeru. W Bahrajnie zawsze dla bolidów F1 wyzwaniem jest wiatr, bo jego siła i kierunek wpływają na zachowanie samochodów.
Podczas pięciu ostatnich wyścigów samochód bezpieczeństwa wyjeżdżał minimum jeden raz w czterech zawodach, tylko w 2023 roku nie było neutralizacji. Tor ma szerokie, zwykle asfaltowe pobocza, ale często dochodzi na nim do kraks, czy konieczności posprzątania toru z odłamków. Spora liczba neutralizacji ma wpływ na strategie, często prowadzi do dodatkowych pit-stopów.
Dane techniczne toru Bahrain International Circuit
Długość nitki toru w głównej konfiguracji: 5,412 km
Liczba okrążeń wyścigu F1: 57
Dystans wyścigu F1: 308,238 km
Liczba zakrętów: 15 (w tym 9 prawych i 6 lewych)
Kierunek jazdy: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Przewyższenie: 16,8 m
Najdłuższa prosta: 1,2 km
Pojemność trybun: 40 000 kibiców
Maksymalne przeciążenie w F1: 3,9 G w zakręcie numer 12
Długość alei serwisowej, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości: 421 metrów
Liczba stref DRS: trzy, między zakrętami 3 i 4, 10 i 11 oraz 15 i 1 z osobnymi punktami detekcji
Odległość od pierwszego pola startowego do pierwszego zakrętu po starcie: 480 metrów
Przyczepność limitowana na: tylnej osi „rear limited”
Sztuczne oświetlenie: 495 lamp
Liczba palm na terenie toru: 1120
Procent wyścigów z wyjazdem samochodu bezpieczeństwa w ostatnich pięciu edycjach zawodów F1 (sezony 2020 – 2024): 80%
Najszybsze okrążenia na torze Bahrain International Circuit w Bahrajnie
Najszybsze okrążenia na torze Bahrain International Circuit w jego głównej konfiguracji „Grand Prix”. Ta konfiguracja uległa minimalnej zmianie (została skrócona o 5 metrów w zakręcie numer 4) po pierwszym wyścigu w 2004 roku, dlatego oficjalne rekordy okrążeń liczą się ponownie od 2005 roku. W 2004 roku rekord okrążenia z wyścigu wyniósł 1:30,252 – Michael Schumacher w Ferrari.
Najlepszy czas uzyskany w kwalifikacjach – 1:27,264 – Lewis Hamilton – Mercedes – 2020 rok
Najlepszy czas uzyskany w wyścigu (oficjalny rekord toru) – 1:31,447 – Pedro de la Rosa – McLaren – 2005 rok
Informacje o torze Bahrain International Circuit od Pirelli
Pirelli określa charakterystykę każdego toru w kalendarzu Formuły 1 w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza najmniej, a 5 najwięcej. Te liczby określane są na przestrzeni całego sezonu, a więc np. w przypadku poziomu docisku aerodynamicznego tor Monza dostaje w tej skali 1, a tor Hungaroring 5.
Trakcja: 4
Hamowanie: 4
Przeciążenia boczne: 3
Obciążenie opon: 3
Poziom docisku aerodynamicznego: 3
Wyścigi Formuły 1 na torze Bahrain International Circuit
Bahrajn to pierwszy tor z regionu Zatoki Perskiej, który zorganizował wyścig Formuły 1. Debiutanckie zawody odbyły się w 2004 roku i odbywają się do tej pory cały czas na torze Bahrain International Circuit. W 2011 roku wyścig nie doszedł do skutku z powodu napiętej sytuacji politycznej w tym kraju. Dla władz Bahrajnu wizyta Formuły 1 to bardzo ważne wydarzenie, dlatego rząd nie ma problemów z finansowaniem całego przedsięwzięcia, a wizerunek toru znajduje się nawet na jednym z banknotów.
W lutym 2022 roku poinformowano, że umowa na organizację GP Bahrajnu została przedłużona aż o 15 lat i obecnie obowiązuje do końca 2036 roku. Jest to obecnie drugi co do długości kontrakt toru na organizację wyścigu F1.
Charakterystyki, dane techniczne i schematy innych torów z kalendarza Formuły 1 znajdziecie na blogu pod tym linkiem w specjalnej kategorii artykułów.