Historia i charakterystyka toru Bahrain International Circuit w Bahrajnie. Dane techniczne i schemat toru Bahrain International Circuit. Wyścigi F1 o GP Bahrajnu na Bahrain International Circuit. Rekordy toru Bahrain International Circuit.
Bahrain International Circuit – historia i charakterystyka
Bahrain International Circuit to wybudowany za 150 mln $ tor wyścigowy położony na pustyni Sakhir w Bahrajnie. Takie położenie jest wyzwaniem, bo piasek jest nawiewany na nawierzchnię, co utrudnia jazdę. Organizatorzy spryskują okoliczne tereny specjalnym środkiem, aby to ograniczyć. Bahrajn to kraj położony na stosunkowo malej wyspie, więc fakt lokalizacji toru na pustyni to nie jest coś utrudniającego logistykę, bo z toru jest bardzo blisko do miast czy na lotnisko. Tor został zaprojektowany przez Hermana Tilke i został otwarty w 2004 roku. GP Bahrajnu to pierwszy wyścig F1 w krajach Zatoki Perskiej, a dla władz kraju ma on bardzo duże znaczenie wizerunkowe. Można nazwać nawet ten wyścig najważniejszym międzynarodowym wydarzeniem roku, jakie odbywa się w Bahrajnie.
Tor w Bahrajnie na tle światowym wyróżnia się tym, że aż pięć jego konfiguracji posiada najwyższą kategorię FIA, a więc może być miejscem dla wyścigów F1. Główną konfigurację “Grand Prix” omawiam w tym tekście. W 2010 roku wyścig F1 odbył się na najdłuższej konfiguracji “Endurance”, ale to była nieudana zmiana, bo dodatkowa sekcja jest bardzo kręta, co negatywnie wpłynęło na liczbę manewrów wyprzedzania. W 2020 roku tor będzie również gospodarzem wyścigu F1 na konfiguracji “Outer”, która jest niezwykle szybka i składa się niemal z samych prostych. Dwie pozostałe konfiguracje na pewno nie sprawdziłyby się w wyścigach F1.
Na torze w Bahrajnie odbywa się wiele zawodów, a także testów. Przez cały rok wiele się tam dzieje, a szczególnie od momentu instalacji sztucznego oświetlenia w 2014 roku. To był strzał w dziesiątkę, bo zwiększył zainteresowanie torem.
Schemat toru Bahrain International Circuit
Dane techniczne toru Bahrain International Circuit
Tor Bahrain International Circuit zwykle w przypadku wyścigów Formuły 1 dostarcza sporej dawki emocji. Miało na nim miejsce kilka pamiętnych wydarzeń i na stałe wpisał się do kalendarza F1. Kluczowa była decyzja o instalacji sztucznego oświetlenia w 2014 roku. Wyścigi po zmroku są bardziej atrakcyjne dla widzów na miejscu i przed telewizorami, ale dzięki temu również mamy lepsze zawody. Po zmroku jest chłodniej i odpada bardzo często występujący wcześniej problem przegrzewania się samochodów i opon, co prowadziło do ostrożnej jazdy. Na tym torze jest kilka miejsc do wyprzedzania, więc walki nigdy nie brakuje. Układ toru sprzyja samochodom z większą mocą silnika oraz z niższym oporem aerodynamicznym.
Długość nitki toru w głównej konfiguracji: 5,412 km
Liczba okrążeń wyścigu F1: 57
Dystans wyścigu F1: 308,238 km
Liczba zakrętów: 15 (w tym 9 prawych i 6 lewych)
Kierunek jazdy: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Przewyższenie: 17,3 m
Pojemność trybun: 45 000 kibiców
Maksymalne przeciążenie w F1: 4,0 G w zakręcie numer 6
Liczba stref DRS: trzy, między zakrętami 3 i 4, 10 i 11 oraz 15 i 1
Odległość od pierwszego pola startowego do hamowania po starcie: 352 metry
Sztuczne oświetlenie: 495 lamp
Najszybsze okrążenia na torze Bahrain International Circuit
Najszybsze okrążenia na torze Bahrain International Circuit w jego głównej konfiguracji “Grand Prix”. Ta konfiguracja uległa minimalnej zmianie (została skrócona o 5 metrów w zakręcie numer 4) po pierwszym wyścigu w 2004 roku, dlatego oficjalne rekordy okrążeń liczą się ponownie od 2005 roku. W 2004 roku rekord okrążenia z wyścigu wyniósł 1:30,252 – Michael Schumacher w Ferrari.
Najlepszy czas uzyskany w kwalifikacjach – 1:27,264 – Lewis Hamilton – Mercedes – 2020 rok
Najlepszy czas uzyskany w wyścigu (oficjalny rekord toru) – 1:31,447 – Pedro de la Rosa – McLaren – 2005 rok
Informacje o torze Bahrain International Circuit od Pirelli
Pirelli określa charakterystykę każdego toru w kalendarzu Formuły 1 w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza najmniej, a 5 najwięcej. Te liczby określane są na przestrzeni całego sezonu, a więc np. w przypadku poziomu docisku aerodynamicznego tor Monza dostaje tej skali 1, a tor Hungaroring 5.
Trakcja: 4
Hamowanie: 4
Przeciążenia boczne: 3
Obciążenie opon: 3
Poziom docisku aerodynamicznego: 2
Wyścigi Formuły 1 na torze Bahrain International Circuit
Bahrajn to pierwszy tor z regionu Zatoki Perskiej, który zorganizował wyścig Formuły 1. Pierwsze zawody odbyły się w 2004 roku i odbywają się do tej pory cały czas na torze Bahrain International Circuit. W 2011 roku wyścig nie doszedł do skutku z powodu napiętej sytuacji politycznej w tym kraju. Dla władz Bahrajnu wizyta Formuły 1 to bardzo ważne wydarzenie, dlatego rząd nie ma problemów z finansowaniem całego przedsięwzięcia, a wizerunek toru znajduje się nawet na jednym z banknotów. Bahrajn posiada wieloletnią umowę z F1, której długość nie została konkretnie ujawniona.
Charakterystyki, dane techniczne i schematy innych torów z kalendarza Formuły 1 znajdziecie na blogu pod tym linkiem w specjalnej kategorii artykułów.
Spelling error report
The following text will be sent to our editors: