Historia i charakterystyka toru Intercity Istanbul Park w Turcji. Dane techniczne i schemat toru Intercity Istanbul Park. Wyścigi F1 o GP Turcji na Intercity Istanbul Park. Najszybsze okrążenia toru Intercity Istanbul Park.
Historia i podstawowe informacje o torze Intercity Istanbul Park w Turcji
Intercity Istanbul Park to obecna nazwa toru położonego pod Stambułem, w azjatyckiej części Turcji. W 2012 roku został on przejęty przez firmę Intercity i dlatego dodano taki człon do pełnej nazwy. Tor jest elementem większego kompleksu, którego budowa zakończyła się na początku 2005 roku. Całość zaprojektował Herman Tilke, a łączny koszt inwestycji szacowano wtedy na 250 mln $.
Tor miał umieścić Turcję na mapie motorsportowego świata. W 2005 roku zorganizowano wyścigi F1, MotoGP, DTM, WTCC czy ELMS. Ambicje były bardzo duże, ale szybko się skończyły. Formuła 1 wytrzymała najdłużej, bo do 2011 roku, MotoGP do 2007 roku, a pozostałe serie maksymalnie dwa lata. Nie było odpowiedniego zainteresowania lokalnych kibiców wyścigami, więc ich organizacja nie była opłacalna. Bez rządowych dopłat cały kompleks popadł w problemy finansowe. W 2012 roku został przejęty przez prywatną firmę, która miała ambicje na ponowne ściągnięcie F1, ale szybko zweryfikowała swoje plany. W ostatnich lata rozgrywano tam bardzo mało zawodów, głównie lokalnych serii. Tor poszedł w stronę jazd testowych samochodów prywatnych, targów samochodowych, handlu używanymi samochodami, nauki jazdy itp. W 2020 i 2021 roku wrócił na mocy jednorazowych umów do F1 i pojawiły się ponowne ambicje na stały powrót wyścigów w Turcji na najwyższym poziomie.
Tor posiada najwyższe homologacje od FIA i FIM, a więc może organizować wyścigi Formuły 1 oraz MotoGP. Konfiguracja używana w F1 i MotoGP jest identyczna. Tor w przeciwieństwie do większości nowych projektów nie ma możliwości wytyczenia wielu zróżnicowanych konfiguracji. Układ toru nie uległ zmianie od inauguracji w 2005 roku.
Schemat toru Intercity Istanbul Park w Turcji
Charakterystyka toru Intercity Istanbul Park
Tor Intercity Istanbul Park, to jeden z najlepszych projektów autorstwa Hermanna Tilke. Jest to bardzo szybki obiekt z dużymi różnicami poziomów, a także dobrymi miejscami do wyprzedzania. Znajdują się na nim zakręty różnego typu, a przejazd przez cała nitkę jest płynny i szybki. Tor wymaga kompromisowych ustawień aerodynamiki, bo są na nim zarówno długie proste, jak i wymagające docisku szybkie zakręty. Najlepsze miejsca do wyprzedzania są w zakrętach numer 12 i 1. Prosta startowa jest stosunkowo krótka, a dojazd na starcie do pierwszego zakrętu to tylko 220 metrów. Na starcie bardzo prawdopodobne są szerokie wyjazdy na pobocze w pierwszym zakręcie.
Słynny zakręt numer osiem wyróżnia się na tle całego kalendarza Formuły 1 i jest to jeden z najbardziej pomysłowych elementów torów wyścigowych projektowanych przez Hermanna Tilke. W jego nowszych projektach pojawiają się inne tego typu zakręty, ale z mniejszą liczbą wierzchołków. Zakręt numer osiem w Turcji ma 640 metrów długości i cztery wierzchołki. Siły działające na kierowcę przekraczają w nim momentami 5 g, a średnie przeciążenie w tym zakręcie wynosi około 3,5 g. Współczesne bolidy F1 na suchym torze jadą tam z gazem w podłodze bez większych problemów, a prędkość maksymalna na jego końcu powinna przekroczyć 280 km/h.
W 2020 roku wymieniono nawierzchnię na całej długości nitki toru. Wcześniej charakterystycznym elementem były nierówności na asfalcie, które np. w zakręcie numer osiem sprawiały dodatkową trudność. Wymiana nawierzchni nastąpiła zbyt blisko wyścigu F1 w 2020 roku, dlatego przyczepność była wtedy sporym problemem. Przed wyścigiem w 2021 roku wykonano dodatkowe prace, które powinny sprawić, że nawierzchnia nie tylko będzie równa, ale i bardzo przyczepna. W czasie roku tor jest rzadko wykorzystywany do wyścigów, więc przyczepność wyraźnie poprawia się wraz z każdą sesją F1. Układ toru bardzo obciąża ogumienie, a historycznie był to pod tym względem jeden z najtrudniejszych obiektów. Podczas GP Turcji 2011 wykonano 81 pit-stopów co pozostaje rekordem dla wyścigu rozgrywanego w całości na suchym torze. Obecnie po zmianie nawierzchni i opon, to ich zużycie nie powinno znacząco odbiegać od innych podobnych torów. Podczas żadnego z pięciu ostatnich wyścigów nie doszło do pełnej neutralizacji.
Dane techniczne toru Intercity Istanbul Park
Długość nitki toru: 5,338 km
Liczba okrążeń wyścigu F1: 58
Dystans wyścigu F1: 309,396 km
Liczba zakrętów: 14 (w tym 8 lewych i 6 prawych)
Kierunek jazdy: przeciwnie do ruchu wskazówek zegara
Przewyższenie: 40,8 m
Najdłuższa prosta: 1,25 km
Szerokość nitki toru: 14,5 do 21 metrów
Pojemność trybun: 155 000 miejsc
Maksymalne przeciążenie w F1: 4,7 G w zakręcie numer 8
Długość alei serwisowej, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości: 385 metrów
Liczba stref DRS: dwie, między zakrętami 11 i 12 oraz między zakrętami 14 i 1 z osobnymi punktami detekcji
Odległość od pierwszego pola startowego do pierwszego zakrętu po starcie: 220 metrów
Przyczepność limitowana na: przedniej osi „front limited”
Procent wyścigów z wyjazdem samochodu bezpieczeństwa w ostatnich pięciu edycjach zawodów F1 (sezony 2009 – 2021): 0%
Najszybsze okrążenia na torze Intercity Istanbul Park w Turcji
Najszybsze okrążenia na torze Intercity Istanbul Park. Główna konfiguracja tego obiektu nie uległa żadnym zmianom od otwarcia w 2005 roku.
Najlepszy czas uzyskany w kwalifikacjach – 1:22,868 – Lewis Hamilton – Mercedes – 2021 rok
Najlepszy czas uzyskany w wyścigu (oficjalny rekord toru) – 1:24,770 – Juan Pablo Montoya – McLaren – 2005 rok
Informacje o torze Intercity Istanbul Park od Pirelli
Pirelli określa charakterystykę każdego toru w kalendarzu Formuły 1 w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza najmniej, a 5 najwięcej. Te liczby określane są na przestrzeni całego sezonu, a więc np. w przypadku poziomu docisku aerodynamicznego tor Monza dostaje w tej skali 1, a tor Hungaroring 5.
Trakcja: 3
Hamowanie: 3
Przeciążenia boczne: 4
Obciążenie opon: 5
Poziom docisku aerodynamicznego: 4
Wyścigi Formuły 1 na torze Intercity Istanbul Park
Historia wyścigów Formuły 1 na torze Intercity Istanbul Park i w ogóle Turcji jest krótka. Pierwszy wyścig na tym obiekcie został rozegrany w 2005 roku, a kolejne odbywały się corocznie aż do 2011 roku. Nie podpisano nowego kontraktu z powodów finansowych i wyścig zniknął z kalendarza F1 na kilka lat. Rząd turecki przestał dokładać pieniądze do niezbędnej opłaty licencyjnej, a promotor nie był w stanie sam jej sfinansować. Zainteresowanie wyścigami ze strony lokalnych kibiców nigdy nie było duże, więc liczba sprzedawanych biletów i wpływy z tego tytułu były zbyt niskie, aby impreza była samowystarczalna.
Tor powrócił do kalendarza F1 po dziewięciu latach przerwy w sezonie 2020. Podpisano roczny kontrakt, który był możliwy dzięki wymuszonym przez pandemię koronawirusa zmianom w harmonogramie. W 2021 roku doszło do podobnej sytuacji, Turcja wskoczyła awaryjnie do kalendarza w miejsce odwołanego wyścigu w Singapurze. Turcja jest teraz zainteresowana stałą obecnością w kalendarzu, są tam gwarancje finansowania imprezy za strony rządu, ale problemem jest brak miejsca w harmonogramie.
Charakterystyki, dane techniczne i schematy innych torów z kalendarza Formuły 1 znajdziecie na blogu pod tym linkiem w specjalnej kategorii artykułów.