Historia i charakterystyka toru Las Vegas Strip Circuit w mieście Las Vegas. Dane techniczne i schemat toru Las Vegas Strip Circuit w Stanach Zjednoczonych. Wyścigi F1 o GP Las Vegas na obiekcie Las Vegas Strip Circuit. Najszybsze okrążenia toru Las Vegas Strip Circuit w USA
Historia GP Las Vegas i podstawowe informacje o torze Las Vegas Strip Circuit
Historia Formuły 1 i Las Vegas liczy ponad 40 lat. W sezonach 1981 – 1982 rozgrywano wyścigi F1 w tym mieście, które nazywano GP Caesars Palace. Wtedy tor wytyczono na wielkim parkingu obok wspomnianego kasyna Caesars Palace. Była to całkowita klapa organizacyjna i finansowa. Na trybunach było niewielu kibiców, którzy z powodu wysokich betonowych barier mieli trudności z obserwowaniem akcji na torze. Nitka toru była nieciekawa, a lokalizacja toru nie pozwalała na skojarzenie F1 z Las Vegas. Starano się zwiększyć zainteresowanie tym wyścigiem poprzez występy gwiazd muzyki, ale to nic nie dało. Bernie Ecclestone był rozczarowany, bo chciał aby nitka toru przebiegała po głównej ulicy The Strip, ale nie było to wtedy możliwe, bo F1 była zbyt mało popularna w USA, aby miasto się na to zgodziło. W kolejnych dekadach zakulisowo Ecclestone starał się o powrót F1 do Las Vegas, najbliżej było pod koniec jego rządów, bo w 2014 roku Hermann Tilke odwiedził miasto aby znaleźć odpowiednie miejsce na nitkę toru, który później zaprojektował (nie ujawniono tego projektu). Trwały rozmowy z kasynami, a tor miał częściowo przebiegać po ulicy The Strip, ale z tego pomysłu ostatecznie nic nie wyszło.
Liberty Media przejęła kontrolę nad F1 w 2017 roku i postawiła sobie za cel organizację dodatkowych zawodów w Stanach Zjednoczonych z Las Vegas na czele. Znak towarowy zarejestrowali bardzo szybko, a GP Las Vegas było planowane jako główny wyścig Formuły 1 w USA, który zwiększy popularność i zapewni duże zyski. Rozmowy trwały kilka lat, ale nie udawało się znaleźć promotora, który by zorganizował i sfinansował całe przedsięwzięcie. Wzrost popularności F1 na świecie sprawił, że Liberty Media zmieniła podejście i sama podjęła się organizacji. W marcu 2022 roku ogłoszono oficjalnie, że GP Las Vegas zadebiutuje w F1 pod koniec 2023 roku na torze wytyczonym w dużej części (1/3 długości) po ulicy The Strip.
Tor Las Vegas Strip Circuit zaprojektowano, aby zapewniał jak najlepsze i najbardziej efektowne wyścigi. Rozważano 30 różnych konfiguracji zanim wybrano ostateczną, ale w dużym stopniu projektanci byli ograniczeni istniejącą siatką ulic. Początkowo tor miał się nazywać „Las Vegas Street Circuit”, ale finalnie zmieniono jego nazwę, aby kojarzył się ze słynną ulicą z kasynami. Liberty Media za 240 mln $ zakupiła działkę na której za porównywalne pieniądze wybudowali budynek boksów. Jest to całoroczna konstrukcja, która przez większość roku będzie amerykańską siedzibą F1. Budynek ma funkcjonować cały rok, powstanie w nim muzeum F1, będzie miejsce na symulatory wyścigowe, duży sklep z gadżetami, tor gokartowy czy restaurację / bar, gdzie na dużym ekranie będzie można oglądać zawody F1. Na dachu budynku jest wielkie podświetlane logo F1, które jest widoczne z samolotu. Formuła 1 wydała łącznie ponad 600 mln $ na przygotowania i organizację pierwszego wyścigu F1 o GP Las Vegas, są to astronomiczne pieniądze, nieporównywalne z żadnym innym wyścigiem. Od 2024 roku koszty organizacji wyścigu zdecydowanie spadły, prace polegają głównie na rozstawianiu gotowych barier i trybun.
GP Las Vegas ma zawsze odbywać się w drugiej połowie listopada w sobotę przed amerykańskim Świętem Dziękczynienia, ustalili stałą datę z miastem. Są to zawody nocne, więc z powodu różnicy czasu w większości świata wyścig będzie rozpoczynał się w niedzielę. Tor Las Vegas Strip Circuit ma tylko jedną konfigurację, możliwe są jej drobne modyfikacje co pewien czas z powodu inwestycji w mieście – podobnie jest na innych ulicznych torach. Tor będzie przygotowywany co roku tylko na wizytę F1, a później demontowany. Budynek boksów i jego otoczenie, to jedyne całoroczne konstrukcje, reszta wymaga corocznego przygotowania.
Schemat toru Las Vegas Strip Circuit w Stanach Zjednoczonych
Charakterystyka toru Las Vegas Strip Circuit
Nitka toru Las Vegas Strip Circuit jest druga co do długości w kalendarzu F1, składa się praktycznie tylko z długich prostych oraz wolnych zakrętów. Według symulacji 78% jej długości jest pokonywane z gazem w podłodze, tylko trzy tory mają wyższą wartość. Główna prosta poprowadzona po najbardziej znanej ulicy Las Vegas z kasynami liczy około dwa kilometry. Kierowcy osiągają na niej wysokie prędkości maksymalne, porównywalne a nawet przekraczające te z toru Monza i w Meksyku. Debiutancki wyścig w 2023 roku pokazał, że na tym torze da się wyprzedzać w wielu miejscach, a kierowcy toczą ze sobą pojedynki niemal na całej nitce. Najlepsze miejsce do wyprzedzania jest na długiej prostej w głównej strefie DRS. Szczególnie ciekawie robi się w razie neutralizacji czy pit stopów, bo stawka się szybko nie rozjeżdża. W 2023 roku dało się trzymać blisko rywala w wolnych sekcjach, co umożliwiało później walkę na prostych.
Tor Las Vegas Strip Circuit stawia przed bolidami F1 unikalne wyzwanie i nie jest to napisane na wyrost. Bardzo długie proste powodują, że zespoły wykorzystują pakiety aerodynamiczne z niskim dociskiem takie jak na Monzę lub Spa-Francorchamps. Z drugiej strony rywalizacja odbywa się po zmroku przy niskiej temperaturze nawierzchni, co w połączeniu z niską przyczepnością asfaltu sprawia, że pojawia się problem z rozgrzewaniem opon. Tor jest położony ponad 600 metrów nad poziomem morza, co oznacza rzadsze powietrze, ale częściowo zrekompensują to niższe temperatury, więc nie ma ryzyka przegrzewania się silnika. Poza długimi prostymi na torze dominują mocne hamowania i szykany, więc bolidy muszą mieć dobrą przyczepność mechaniczną i dobrze sobie radzić w wolnych zakrętach. Są tutaj trzy bardzo mocne hamowania.
Pirelli na tor Las Vegas Strip Circuit przywozi najbardziej miękkie mieszanki opon. Jest to klasyczny tor uliczny, a więc przyczepność nawierzchni na początku weekendu będzie bardzo niska i będzie poprawiała się z sesji na sesję. Miękkie mieszanki są niezbędne, aby zapewnić dobrą przyczepność, szczególnie podczas rywalizacji w niskich temperaturach. Największym wyzwaniem dla kierowców będzie odpowiednie rozgrzanie opon, szczególnie tych na przedniej osi. Największym zagrożeniem jest za to zjawisko grainingu (granulkowanie powierzchni opony), które najczęściej pojawia się na gładkiej nawierzchni i przy niskich temperaturach. Z powodu trudności z rozgrzewaniem opon, strategia podcięcia niekoniecznie będzie się sprawdzać w trakcie wyścigu. Najbardziej obciążona będzie prawa tylna opona. W teorii najlepsza na wyścig będzie strategia dwóch pit stopów, bo ona pozwala najlepiej wykorzystać dobre opony. Jeśli ktoś potrafi nimi odpowiednio zarządzać i utrzymywać temperaturę, to może jechać na jeden pit stop co da mu przewagę. W Las Vegas jest spore ryzyko neutralizacji, warto zmieniać wtedy opony.
Wyścigi F1 w Las Vegas są zawsze rozgrywane w drugiej połowie listopada, a główne sesje rozpoczynają się o godzinie 22:00 czasu lokalnego. Miasto jest położone na pustyni i w drugiej połowie listopada zdarzają się nocne przymrozki, ale najczęściej temperatura powietrza wynosi od dziesięciu do kilkunastu stopni Celsjusza. Bolidy Formuły 1 bardzo rzadko rywalizują w takich temperaturach. Gdyby kiedyś F1 trafiła na temperaturę bliską zera, to byłyby poważne problemy z przyczepnością, nie wiadomo czy w ogóle udałoby się rozegrać zaplanowane sesje. Szanse na opady deszczu są bliskie zeru. Jest to obiekt ściśle otoczony barierami, gdzie osiąga się wysokie prędkości. Ryzyko kraks jest bardzo wysokie, a to oznacza neutralizacje. Podczas pierwszej edycji wyścigu w 2023 roku SC wyjeżdżał na tor dwukrotnie. Restarty są zdradliwe, bo za SC jedzie się wolno, spada temperatura opon, które tutaj trudno rozgrzać.
Dane techniczne toru Las Vegas Strip Circuit
Długość nitki toru: 6,201 km
Liczba okrążeń wyścigu F1: 50
Dystans wyścigu F1: 309,958 km
Liczba zakrętów: 17 (w tym 11 lewych i 6 prawych)
Kierunek jazdy: przeciwnie do ruchu wskazówek zegara
Przewyższenie: ???
Najdłuższy prosta odcinek przejeżdżany z pełnym gazem: 2,0 km
Pojemność trybun: około 100 000 miejsc*
Maksymalne przeciążenie w F1: 3,5 G w zakręcie numer 4
Długość alei serwisowej, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości: 351 metrów
Liczba stref DRS: dwie, między zakrętami 4 i 5 oraz między zakrętami 13 i 14 z osobnymi punktami detekcji
Odległość od pierwszego pola startowego do pierwszego zakrętu po starcie: około 200 metrów
Przyczepność limitowana na: tylnej osi „rear limited”
Procent wyścigów z wyjazdem samochodu bezpieczeństwa w ostatniej edycji zawodów F1 (sezon 2023): 100%
Liczba lamp oświetlających tor – około 1600 sztuk
* – Faktyczna pojemność trybun jest trudna do określenia, bo wszystkie są tymczasowe, a dużo miejsc dla kibiców znajduje się w droższych pomieszczeniach gościnnych, a nie na klasycznych trybunach z krzesełkami. Co roku ilość miejsc dla kibiców jest przygotowywana w zależności od potrzeb.
Najszybsze okrążenia na torze Las Vegas Strip Circuit w USA
Najszybsze okrążenia na torze Las Vegas Strip Circuit. Obiekt zadebiutował w kalendarzu Formuły 1 w sezonie 2023, od tego momentu są liczone rekordy okrążeń.
Najlepszy czas uzyskany w kwalifikacjach – 1:32,312 – George Russell – Mercedes – 2024 rok
Najlepszy czas uzyskany w wyścigu (oficjalny rekord toru) – 1:34,876 – Lando Norris – McLaren – 2024 rok
Informacje o torze Las Vegas Strip Circuit od Pirelli
Pirelli określa charakterystykę każdego toru w kalendarzu Formuły 1 w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza najmniej, a 5 najwięcej. Te liczby określane są na przestrzeni całego sezonu, a więc np. w przypadku poziomu docisku aerodynamicznego tor Monza dostaje w tej skali 1, a tor Hungaroring 5.
Trakcja: 2
Hamowanie: 3
Przeciążenia boczne: 2
Obciążenie opon: 4
Poziom docisku aerodynamicznego: 1
Wyścigi Formuły 1 na torze Las Vegas Strip Circuit w USA
Liberty Media samodzielnie finansuje i organizuje zawody o GP Las Vegas, to unikalna sytuacja w skali kalendarza F1. Oczywiście mają różnych partnerów oraz sponsorów, ale sami biorą na siebie ciężar organizacji. Dlatego w przypadku GP Las Vegas nie ma klasycznej opłaty licencyjnej, ewentualny zarobek będzie zależny od zysku wypracowanego bezpośrednio na wyścigu. Początkowo zawarto kontrakt na trzy edycje i wyścigi będą odbywać się w latach 2023 – 2025. Uzgodnienia z miastem zakładają natomiast rezerwację terminu w drugiej połowie listopada łącznie na dziesięć lat do 2032 roku. Liberty Media organizując wyścig w ten sposób podjęło duże wyzwanie finansowe, dlatego początkowo umowa obejmuje trzy lata, jeśli pierwsze wyścigi będą sukcesami, to kontrakt zostanie przedłużony na kilka kolejnych lat.
Charakterystyki, dane techniczne i schematy innych torów z kalendarza Formuły 1 znajdziecie na blogu pod tym linkiem w specjalnej kategorii artykułów.