Historia i charakterystyka toru Losail International Circuit w Katarze. Dane techniczne i schemat toru Losail International Circuit w Katarze. Wyścigi F1 o GP Kataru na torze w Lusajl. Najszybsze okrążenia toru Losail International Circuit w Katarze.
Historia i podstawowe informacje o torze Losail International Circuit w Katarze
Tor Losail International Circuit jest zlokalizowany w mieście Lusajl na północ od stolicy Kataru – Doha. Został zbudowany w celu organizacji motocyklowego Grand Prix. Budowa toru rozpoczęła się w 2003 roku i trwała 12 miesięcy. Łączny koszt budowy wyniósł 58 mln $, co jest stosunkowo niską kwotą jak na nowoczesne obiekty budowane od zera. Jest to związane z tym, że ten tor nie został zbudowany z wielkim rozmachem. Ma tylko jedną, dość niewielka trybunę, nie powstała wokół niego rozbudowana infrastruktura. Tor początkowo był przeznaczony typowo pod zawody motocyklowe. Po instalacji sztucznego oświetlenia od 2008 roku odbywają się one po zmroku. GP Kataru było pierwszym wyścigiem MotoGP rozgrywanym przy sztucznym oświetleniu. W Formule 1 sztuczne oświetlenie zadebiutowało pół roku później w Singapurze.
Obiekt w Katarze zyskał najwyższą kategorię FIA umożliwiająca organizację wyścigów F1 po modernizacji przeprowadzonej w 2012 roku. Wybudowano wtedy nowe drogi serwisowe, nową wieżę dla dyrekcji wyścigu oraz nowe budynki w padoku. Sam układ toru nie uległ żadnej zmianie. Katar przez wiele lat chciał organizować wyścig Formuły 1, starali się także o organizację testów przedsezonowych, ale z różnych powodów im się to nie udało. Do porozumienia i podpisania kontraktu doszło dopiero w 2021 roku. Przed pierwszą wizytą Formuły 1 przeprowadzono drobne prace modernizacyjne, których głównym elementem była przebudowa wjazdu do alei serwisowej oraz instalacja odpowiednich barier. Układ nitki toru od 2004 roku jest taki sam.
Współcześnie tor jest rzadko używany. Głównym wydarzeniem roku jest motocyklowe Grand Prix, które tradycyjnie rozpoczyna sezon w marcu. Organizowane były tam również wyścigi mniej znaczących międzynarodowych serii samochodowych i motocyklowych. Tor jest wykorzystywany głównie podczas lokalnych i regionalnych zawodów.
Schemat toru Losail International Circuit w Katarze
Charakterystyka toru Losail International Circuit w Katarze
Układ toru w Katarze, to jedna mająca ponad kilometr długości prosta po której następuje kręta sekcja z 16. zakrętami. Większość z tych zakrętów w przypadku bolidów F1 jest klasyfikowana jako szybkie lub średnio szybkie. Jedynie zakręt numer sześć będzie wolny (poniżej 100 km/h). To oznacza bardzo wysoką średnią prędkość pokonywania całego okrążenia (w kwalifikacjach ponad 235 km/h). Przeciążenia działające na kierowców i samochody będą przekraczać 5 G. Tor w Katarze pod względem stylu zakrętów przypomina np. obiekt Mugello, ale bez różnic poziomów. Wyprzedzanie raczej nie będzie należeć do łatwych, sytuacja może być podobna do tej z Barcelony. Trudno będzie się utrzymać blisko rywala w krętej sekcji, więc jedna kilometrowa prosta ze strefą DRS może być niewystarczająca do skutecznego i szybkiego ataku. W krętej sekcji toru próby ataku będą możliwe jedyne przy znacznie przewadze tempa lub w wyniku błędów rywala.
Tor w Katarze będzie należał do najbardziej obciążających opony w całym kalendarzu. Pirelli nominowało trzy najtwardsze mieszanki, ale i tak spodziewana degradacja jest duża. Na torze jest wiele szybkich zakrętów, które mocno obciążają opony i nie ma między nimi prostych, które zawsze pomagają w schłodzeniu ogumienia. Dodatkowo asfalt jest taki sam od 2004 roku i z biegiem czasu stał się szorstki. Kierowcy prawdopodobnie pojadą na dwa pit-stopy ze strategią opartą o twarde opony. Tor w Katarze jest rzadko wykorzystywany, więc nawierzchnia na początku weekendu będzie „zielona”.
W Katarze problemem może być piasek nawiewany z pustyni. Częściowo zabezpiecza przed tym sztuczna trawa na poboczach, ale nie w pełni. Zdarzają się tam silniejsze wiatry, a wtedy piasek staje się istotnym problemem. Poranne treningi w piątek i w sobotę odbywają się za dnia, gdy jest bardzo gorąco, a pozostałe sesje przy sztucznym oświetleniu, gdy temperatury będą wyraźnie spadać. W związku z bardzo szerokimi poboczami szanse na wyjazd samochodu bezpieczeństwa nie są duże, jedynie w przypadku kraksy skutkującej pozostawieniem odłamków na torze. Pobocza są szerokie, ale jest na nich sporo sztucznej trawy i żwiru, nie są to pobocza składające się tylko z asfaltu.
Dane techniczne toru Losail International Circuit w Katarze
Długość nitki toru: 5,380 km
Liczba okrążeń wyścigu F1: 57
Dystans wyścigu F1: 306,660 km
Liczba zakrętów: 16 (w tym 6 lewych i 10 prawych)
Kierunek jazdy: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Przewyższenie: wkrótce uzupełnię
Najdłuższy prosta: 1,068 km
Pojemność trybun: 40 000 miejsc*
Maksymalne przeciążenie w F1: 5,0 G w zakręcie numer 14
Długość alei serwisowej, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości: 420 metrów
Liczba stref DRS: jedna, między zakrętami 16 i 1
Odległość od pierwszego pola startowego do pierwszego zakrętu po starcie: 450 metrów
Przyczepność limitowana na: przedniej osi „front limited”
* – trybuny pięciokrotnie powiększono w 2023 roku
Najszybsze okrążenia na torze Losail International Circuit w Katarze
Najszybsze okrążenia na torze Losail International Circuit. Główna konfiguracja tego obiektu nie uległa żadnym zmianom od otwarcia w 2004 roku.
Najlepszy czas uzyskany w kwalifikacjach – 1:20,827 – Lewis Hamilton – Mercedes – 2021 rok
Najlepszy czas uzyskany w wyścigu (oficjalny rekord toru) – 1:23,196 – Max Verstappen – Red Bull – 2021 rok
Informacje o torze Losail International Circuit od Pirelli
Pirelli określa charakterystykę każdego toru w kalendarzu Formuły 1 w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza najmniej, a 5 najwięcej. Te liczby określane są na przestrzeni całego sezonu, a więc np. w przypadku poziomu docisku aerodynamicznego tor Monza dostaje w tej skali 1, a tor Hungaroring 5.
Trakcja: 3
Hamowanie: 3
Przeciążenia boczne: 5
Obciążenie opon: 5
Poziom docisku aerodynamicznego: 4
Wyścigi Formuły 1 na torze Losail International Circuit w Katarze
Katar starał się o organizację wyścigów F1 przez wiele lat. Przedstawiali różne propozycje, ale umowę udało im się podpisać dopiero w 2021 roku. Co istotne Katar podpisał dwa kontrakty. Jeden obejmuje wyścig w 2021 roku na torze Losail International Circuit. W 2022 roku nie będą mieć wyścigu, a od 2023 roku wejdzie w życie drugi kontrakt na 10 lat. Wtedy zawody prawdopodobnie zostaną przeniesione na zupełnie nowy tor uliczny w stolicy tego kraju – Doha. Nie ma na ten temat jeszcze żadnych szczegółów. Katar chce, aby ich wyścigi F1 były spektakularne, a sąsiednie kraje mają znacznie ciekawsze tory, dlatego przygotowanie nowego obiektu jest konieczne. Trudno powiedzieć czy uda się to już na 2023 rok, dlatego obiekt w mieście Lusajl może jeszcze powrócić.
Charakterystyki, dane techniczne i schematy innych torów z kalendarza Formuły 1 znajdziecie na blogu pod tym linkiem w specjalnej kategorii artykułów.