Historia i charakterystyka toru Losail International Circuit w Katarze. Dane techniczne i schemat toru Losail International Circuit w Katarze. Wyścigi F1 o GP Kataru na torze w mieście Lusajl. Najszybsze okrążenia toru Losail International Circuit w Katarze.
Historia i podstawowe informacje o torze Losail International Circuit w Katarze
Tor Losail International Circuit jest zlokalizowany w mieście Lusajl na północ od stolicy Kataru – Doha. Został zbudowany w celu organizacji motocyklowego Grand Prix. Budowa toru rozpoczęła się w 2003 roku i trwała 12 miesięcy. Łączny koszt wyniósł wtedy 58 mln $, czyli bardzo mało jak na nowoczesny obiekt budowany od zera. Tor nie został wtedy zbudowany z wielkim rozmachem, miał tylko jedną, dość niewielką trybunę, nie powstała wokół niego rozbudowana infrastruktura. Obiekt początkowo był przeznaczony typowo pod zawody motocyklowe oraz lokalne zawody samochodowe. W 2008 roku zbudowano na nim sztuczne oświetlenie i od tego momentu wszystkie główne zawody odbywają się po zmroku. GP Kataru było pierwszym wyścigiem MotoGP rozgrywanym przy sztucznym oświetleniu, wyprzedzili Formułę 1, gdzie sztuczne oświetlenie zadebiutowało pół roku później w Singapurze.
Obiekt w Katarze zyskał najwyższą kategorię FIA umożliwiająca organizację wyścigów F1 po modernizacji przeprowadzonej w 2012 roku. Wybudowano wtedy nowe drogi serwisowe, wieżę dla dyrekcji wyścigu oraz budynki w padoku. Sam układ toru nie uległ żadnej zmianie. Katar przez wiele lat chciał organizować wyścigi Formuły 1, starali się także o organizację testów przedsezonowych, ale z różnych powodów im się to nie udawało. Do porozumienia i podpisania kontraktu doszło dopiero w 2021 roku. Przed pierwszą wizytą Formuły 1 przeprowadzono drobne prace modernizacyjne, których głównym elementem była przebudowa wjazdu do alei serwisowej oraz instalacja odpowiednich barier.
Na przełomie 2022 i 2023 całkowicie przebudowano otoczenie toru, zmieniono dosłownie wszystko, jedynie konfiguracja pozostała taka sama. Modernizacja trwała dłużej niż budowa tego obiektu, co pokazuje jej skalę. W ramach modernizacji powstał zupełnie nowy budynek boksów razem z miejscami dla gości Paddock Clubu na wyższych poziomach. Znacznie powiększono obszar padoku za garażami i wybudowano stałe budynki gościnne dla zespołów. Pięciokrotnie powiększono trybuny, przygotowano nowe parkingi, wybudowano trzy nowe przejścia podziemne dla kibiców oraz poszerzono drogi dojazdowe. Wymieniono nawierzchnię oraz krawężniki na całej długości toru oraz zmodernizowano strefy bezpieczeństwa. W 2024 roku na torze zmodernizowano większość krawężników oraz wprowadzono (prawdopodobnie tylko na czas zawodów F1) niewielkie pułapki żwirowe za nimi.
Współcześnie tor Losail International Circuit na mocy wieloletnich kontraktów jest gospodarzem wyścigów F1, MotoGP oraz WEC. Dołączenie do kalendarza długodystansowych mistrzostw świata było możliwe dzięki znacznemu powiększeniu garaży. Organizowane są tam również wyścigi mniej znaczących międzynarodowych oraz regionalnych serii samochodowych i motocyklowych. Na potrzeby mniejszych serii od 2023 roku jest możliwość korzystania z krótszej konfiguracji.
Schemat toru Losail International Circuit w Katarze
Charakterystyka toru Losail International Circuit w Katarze
Tor Losail International Circuit charakteryzuje się bardzo płynną i szybką nitką. Kierowcy osiągają wysokie średnie prędkości, jest tylko jeden zakręt (numer 6) pokonywany z prędkością poniżej 100 km/h, pozostałe zakręty są szybkie, a niektóre nawet pokonywane bez odjęcia gazu. Obiekt został zaprojektowany z myślą o zawodach motocyklowych, dlatego nitka toru jest tak płynna. W Formule 1 również się to sprawdza, bo pozwala pokazać pełnię możliwości bolidów, które generują duży docisk aerodynamiczny. Liczne szybkie zakręty oznaczają, że na bolid i kierowcę często działają duże przeciążenia, więc jest to wymagający tor zarówno dla samochodu jak i pod względem fizycznym dla zawodnika.
Obiekt w Katarze ma tylko jedną długą prostą ze strefą DRS, która nie jest zakończona mocnym hamowaniem. W 2024 roku skrócono długość strefy DRS aż o 175 metrów. Dwa poprzednie wyścigi F1 pokazały, że da się na tym torze wyprzedzać i to dość łatwo, stąd taka zmiana FIA. W przypadku większej różnicy tempa lub przewagi świeżości ogumienia, da się wyprzedzać także w innych miejscach na torze. W związku z długim dojazdem do pierwszego zakrętu jest szansa zyskać tam pozycję na starcie, szczególną przewagę powinni mieć zawodnicy ruszający z nieparzystych pól.
Pirelli przywozi na Losail International Circuit najtwardsze mieszanki opon, bo układ toru bardzo obciąża ogumienie. Wymagania stawiane przed oponami są porównywalne do torów Suzuka i Silverstone tzn. najwyższe w całym kalendarzu. Tylko jedna długa prosta sprawia, że opony poddawane są dużym obciążeniom bez przerwy przez 3/4 dystansu okrążenia. W 2023 roku z powodu mikrouszkodzeń opon zaobserwowanych na treningach doszło do wyjątkowej w całej historii F1 sytuacji, bo FIA zakazała w trakcie wyścigu jechać na jednym komplecie dłużej niż przez 18 okrążeń, co doprowadziło do trzech pit stopów. Od 2024 roku tego problemu nie będzie, bo zlikwidowano problematyczne krawężniki w najważniejszych zakrętach i zastąpiono je klasycznymi. W 2023 roku wymieniono całą nawierzchnię, tor jest równy i pozwala na bardzo szybką jazdę. Najbardziej obciążone są lewe opony oraz te na przedniej osi, więc kierowcy szczególnie muszą zwracać uwagę na przednie lewe koło. W teorii najbardziej optymalna powinna być jazda na dwa pit stopy, ale z powodu długiej alei serwisowej mogą być kierowcy stawiający na mniej zjazdów.
Wyścigi F1 w Katarze są (z wyjątkiem sezonu 2023) rozgrywane na przełomie listopada i grudnia, gdy panują temperatury powietrza między 25 a 30 stopni Celsjusza. F1 rywalizuje w większości po zmierzchu, więc wtedy temperatury są niższe. W Katarze problemem są często silniejsze wiatry, które nie tylko wpływają na aerodynamikę bolidów, ale również nawiewają piasek na tor. Zespoły muszą bardzo zadbać o chłodzenie bolidów. Wyjazdy samochodu bezpieczeństwa nie zdarzają się często, bo tor ma szerokie pobocza, najbardziej prawdopodobny byłby wyjazd SC z powodu kraksy na starcie lub zatrzymania uszkodzonego bolidu obok nitki toru.
Dane techniczne toru Losail International Circuit w Katarze
Długość nitki toru: 5,419 km
Liczba okrążeń wyścigu F1: 57
Dystans wyścigu F1: 308,611 km
Liczba zakrętów: 16 (w tym 6 lewych i 10 prawych)
Kierunek jazdy: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Przewyższenie: 4,17 m
Najdłuższa prosta: 1,1 km
Pojemność trybun: 40 000 miejsc*
Maksymalne przeciążenie w F1: 4,8 G w zakręcie numer 13
Długość alei serwisowej, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości: 502 metry
Liczba stref DRS: jedna, między zakrętami 16 i 1
Odległość od pierwszego pola startowego do pierwszego zakrętu po starcie: 450 metrów
Przyczepność limitowana na: przedniej osi „front limited”
Procent wyścigów z wyjazdem samochodu bezpieczeństwa w ostatnich dwóch edycjach zawodów F1 (sezony 2021 – 2023): 50%
Długość budynku boksów: 402,103 m – najdłuższy taki budynek na świecie
* – Inne źródła podają 52 000 miejsc.
Najszybsze okrążenia na torze Losail International Circuit w Katarze
Główna konfiguracja toru Losail International Circuit była identyczna od otwarcia w 2004 roku do rozpoczęcia modernizacji w 2022 roku. W 2023 roku przebudowano tor, którego nitka nie została zmieniona, ale jej długość wzrosła o 39 metrów. Przyczyną jest inny sposób pomiaru oraz zmiany w krawężnikach, które nieznacznie wpłynęły na niektóre zakręty. W teorii konfiguracja jest identyczna, ale trzymając się faktów uległa ona zmianie, więc rekordowe czasy okrążeń liczą się od nowa.
Najlepszy czas uzyskany w kwalifikacjach (do sprintu) – 1:20,520 – Max Verstappen – Red Bull – 2024 rok
Najlepszy czas uzyskany w wyścigu (oficjalny rekord toru) – 1:22,384 – Lando Norris – McLaren – 2024 rok
Informacje o torze Losail International Circuit od Pirelli
Pirelli określa charakterystykę każdego toru w kalendarzu Formuły 1 w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza najmniej, a 5 najwięcej. Te liczby określane są na przestrzeni całego sezonu, a więc np. w przypadku poziomu docisku aerodynamicznego tor Monza dostaje w tej skali 1, a tor Hungaroring 5.
Trakcja: 3
Hamowanie: 3
Przeciążenia boczne: 5
Obciążenie opon: 5
Poziom docisku aerodynamicznego: 4
Wyścigi Formuły 1 na torze Losail International Circuit w Katarze
GP Kataru na torze Losail zadebiutowało w Formule 1 w 2021 roku na mocy jednorazowej umowy, zastępując inny wyścig odwołany przez pandemię koronawirusa. Podpisali wtedy również osobny kontrakt na dziesięć lat obowiązujący od 2023 roku, więc przyszłość tego Grand Prix jest zapewniona do 2032 roku włącznie. Rozważano przygotowanie na potrzeby Formuły 1 ulicznego toru w stolicy tego kraju – Doha, ale zrezygnowano z tego pomysłu. Postawili na tor Losail, który został z tej okazji całkowicie przebudowany, tak aby jego zaplecze było na najwyższym światowym poziomie.
Charakterystyki, dane techniczne i schematy innych torów z kalendarza Formuły 1 znajdziecie na blogu pod tym linkiem w specjalnej kategorii artykułów.