Historia i charakterystyka toru Miami International Autodrome w USA. Dane techniczne i schemat toru Miami International Autodrome. Wyścigi F1 o GP Miami na torze Miami International Autodrome.
Historia i podstawowe informacje o torze Miami International Autodrome
Starania o organizację wyścigu Formuły 1 w Miami rozpoczęły się w 2017 roku, już kilka miesięcy po przejęciu kontroli nad sportem przez Liberty Media. Nowe władze postawiły sobie za cel zwiększenie popularności F1 w Stanach Zjednoczonych. Pod koniec 2017 roku postawiono na rozwijanie projektów potencjalnych zawodów w Miami, Las Vegas i w Nowym Jorku. Wybrano te miasta z uwagi na ich rozpoznawalność, wielkość oraz położenie geograficzne. Początkowo dla Liberty Media priorytetem było Miami.
W 2018 roku przedstawiono projekt ulicznego toru przebiegającego w ścisłym centrum Miami, którego duża część miała przebiegać po mostach. Liberty Media w pewnym momencie liczyło nawet na debiut GP Miami w kalendarzu F1 już w 2019 roku. Lokalizacja toru ulicznego w centrum miasta generowała jednak wiele problemów i protestów, a sama nitka nie spotkała się z ciepłym przyjęciem (musiano ją również kilkukrotnie modyfikować). Ostatecznie ten projekt całkowicie upadł w okolicy połowy 2019 roku.
Amerykański miliarder Stephen M. Ross, który stoi za organizacją wyścigu o GP Miami po fiasku prób porozumienia się z miastem i z mieszkańcami zmienił koncepcję i postanowił przygotować tor na parkingu wokół należącego do niego stadionu Hard Rock Stadium. Kilka lat wcześniej Ross chciał kupić całą Formułę 1, ale oferta przedstawiona przez Liberty Media była lepsza. Amerykanin nie stracił swojego zainteresowania i chciał przynajmniej mieć własny wyścig. W drugiej połowie 2019 roku pojawiła się koncepcja tymczasowego toru wokół wspomnianego stadionu. Jego nitka w trakcie prac projektowych ulegała wielokrotnym zmianom, a z powodu pandemii koronawirusa wszystko opóźniło się o rok. Okoliczni mieszkańcy protestowali, ale nie byli tak zorganizowani jak w przypadku pierwszego projektu toru, a organizatorzy przeznaczyli kilka milionów dolarów na lokalne inicjatywy, aby ich udobruchać. Wyścig został ostatecznie zatwierdzony przez lokalne władze w marcu 2021 roku, a miesiąc później został ogłoszony przez Liberty Media, wtedy też rozpoczęły się wstępne prace budowlane. Koszty przygotowania toru nie są znane, żadna konkretna kwota nie została podana.
Tor Miami International Autodrome to tymczasowy obiekt zlokalizowany w całości na wielofunkcyjnym parkingu wokół stadionu. Nie można go technicznie nazywać ulicznym, bo nie przebiega po żadnej istniejącej ulicy. Hard Rock Stadium to siedziba zespołu Miami Dolphins z ligi NFL. Regularnie na tym obiekcie poza meczami odbywają się koncerty i różne wydarzenia. Na tym samym obszarze znajduje się również kompleks kortów tenisowych na którym rozgrywany jest wiosenny turniej Miami Open. Sam parking nie jest betonową pustynią, bo rośnie na nim wiele drzew i są wybudowane mniejsze obiekty. Teren z trzech stron otoczony jest szerokimi drogami, a z czwartej przez kanał. W 2023 roku rozbudowano budynek boksów, który jest jedyną stałą konstrukcją toru, reszta jest tymczasowa i będzie co roku przygotowywana na wizytę F1. Padok dla zespołów F1 jest zlokalizowany na płycie stadionu. Budynek boksów został połączony ze stadionem dodatkowymi przejściami.
Schemat toru Miami International Autodrome w Stanach Zjednoczonych
Charakterystyka toru Miami International Autodrome
Tor w Miami został zaprojektowany przez Apex Circuit Design. Przygotowano 75 wariantów, a 36 z nich było sprawdzanych w symulatorze. Jest to szybki obiekt, wymagający pakietów aerodynamicznych z niskim lub średnim dociskiem. Dominują na nim proste (najdłuższa ma niecałe 1,3 km), prędkość maksymalna wynosi około 340 km/h, a średnia w kwalifikacjach przekracza 220 km/h. Jest to tor, gdzie bardzo duży wpływ na tempo, ma opór generowany przez bolid (razem z obiektem w Baku są to tory najbardziej wrażliwe na opór w kalendarzu). Pod koniec drugiego sektora jest bardzo kręta i wąska sekcja, jest także kilka bardzo szybkich zakrętów. Jest to więc obiekt zróżnicowany, na którym są wszelkie typy zakrętów. Szykana w krętej sekcji toru jest bardzo problematyczna, możliwe, że w kolejnych latach tor w tym miejscu zostanie zmodyfikowany.
Na torze są trzy strefy DRS z osobnymi punktami detekcji. Dwie z nich będą na długich prostych zakończonych mocnymi hamowaniami, będą to więc najlepsze miejsca do wyprzedzania. Trzecia z nich będzie na znacznie krótszej prostej startu / mety, więc tam udany atak na rywalu będzie trudniejszy. Dojazd do pierwszego zakrętu na starcie jest dość krótki, ale konfiguracja pierwszych łuków powinna pozwalać na walkę nawet do zakrętu numer 11. Tak samo będzie w razie ewentualnej neutralizacji. Podczas wyścigów F1 dochodzi do sporej liczby manewrów wyprzedzania, pod tym względem projekt toru się sprawdził.
Pirelli do Miami przywozi środkowe mieszanki opon. W 2023 roku wymieniono asfalt na całej długości toru, co poprawiło przyczepność i wpłynęło zużycie opon. W związku z tym, że jest to tymczasowy obiekt, to ewolucja nawierzchni jest znacząca w trakcie weekendu. Nawierzchnia jest bardzo gładka, może pojawić się zjawisko „graniningu”. Najbardziej obciążone są prawe opony w związku z układem toru. W Miami kierowcy muszą uważać na termiczną degradację opon z uwagi na wysokie temperatury asfaltu. Historycznie jest to obiekt, gdzie najlepsza jest strategia jednego pit stopu z wykorzystaniem opon pośrednich i twardych. Degradacja opon jest stosunkowo niewielka, a twarda mieszanka jest bardziej odporna na graining. Jazda na dwa pit stopy w wyścigu, który nie będzie przerwany neutralizacją na papierze jest niekorzystna.
Zawody Formuły 1 w Miami odbywają się na początku maja. Miami leży w strefie tropikalnego klimatu monsunowego, na początku maja temperatury powietrza są bliskie 30 stopni Celsjusza. Panuje wysoka wilgotność powietrza, są szanse na opady deszczu, również intensywne. Dla kierowców są to bardzo wymagające warunki, podobnie jak w Singapurze albo dawniej w Malezji. Sezon huraganów zaczyna się w czerwcu, więc wyścigi F1 nie będą zagrożone. Tor miejscami ma szerokie asfaltowe pobocza, ale większość nitki jest szczelnie otoczona barierami. Szczególnie pod koniec drugiego sektora jest kręta i wąska sekcja, gdzie ewentualny błąd będzie oznaczał uderzenie w ścianę i zablokowanie toru. W 2023 roku był niezwykle czysty wyścig bez ani jednej żółtej flagi, a w sezonach 2022 i 2024 dochodziło do kolizji i spowodowanych nimi wyjazdów samochodu bezpieczeństwa.
Dane techniczne toru Miami International Autodrome w USA
Długość nitki toru w konfiguracji F1: 5,412 km
Liczba okrążeń wyścigu F1: 57
Dystans wyścigu F1: 308,326 km
Liczba zakrętów: 19 (w tym 12 lewych i 7 prawych)
Kierunek jazdy: przeciwnie do ruchu wskazówek zegara
Przewyższenie: 3,53 metra
Najdłuższa prosta: 1,28 km
Pojemność trybun: 100 000 kibiców*
Maksymalne przeciążenie w F1: 3,9 G w zakręcie numer 5
Długość alei serwisowej, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości: 376 metrów
Liczba stref DRS: trzy, między zakrętami 9 i 11, 16 i 17 oraz 19 i 1 z osobnymi punktami detekcji
Odległość od pierwszego pola startowego do hamowania po starcie: około 300 metrów
Przyczepność limitowana na: tylnej osi „rear limited”
Procent wyścigów z wyjazdem samochodu bezpieczeństwa w ostatnich trzech edycjach zawodów F1 (sezony 2022 – 2024): 67%
Liczba jachtów w sztucznej Marinie: 5
* – Pojemność trybun została powiększona przed sezonem 2023 i przed sezonem 2024. W 2024 roku planowano 100 000 miejsc dla kibiców.
Najszybsze okrążenia na torze Miami International Autodrome
Najszybsze okrążenia na torze Miami International Autodrome, który zadebiutował w kalendarzu F1 w 2022 roku, a jego konfiguracja nie uległa zmianie. W 2023 roku wymieniono nawierzchnię na całej długości toru, co powinno pozwolić jechać szybciej.
Najlepszy czas uzyskany w kwalifikacjach – 1:26,814 – Max Verstappen – Red Bull – 2023 rok
Najlepszy czas uzyskany w wyścigu (oficjalny rekord toru) – 1:29,708 – Max Verstappen – Red Bull – 2023 rok
Informacje o torze Miami International Autodrome od Pirelli:
Pirelli określa charakterystykę każdego toru w kalendarzu Formuły 1 w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza najmniej, a 5 najwięcej. Te liczby określane są na przestrzeni całego sezonu, a więc np. w przypadku poziomu docisku aerodynamicznego tor Monza dostaje w tej skali 1, a tor Hungaroring 5.
Trakcja: 3
Hamowanie: 3
Przeciążenia boczne: 3
Obciążenie opon: 3
Poziom docisku aerodynamicznego: 2
Wyścigi Formuły 1 o GP Miami na torze Miami International Autodrome
Wyścig o GP Miami zadebiutował w kalendarzu Formuły 1 w 2022 roku. Organizatorzy podpisali od razu umowę na 10 lat, która obowiązuje do 2031 roku włącznie. Wyścig jest rozgrywany na specjalnych zasadach, bo promotor nie płaci klasycznej opłaty licencyjnej. Szczegóły umowy są oczywiście tajne, ale prawdopodobnie Liberty Media w jakiś sposób wspiera finansowo organizację wyścigu. W zamian zyski z GP Miami są dzielone między konsorcjum Stephena M. Rossa oraz Liberty Media. Zawody w Miami to przedsięwzięcie w całości prywatne, bez wsparcia lokalnego samorządu, jest za to wspierane przez liczne grono sponsorów, a bilety są drogie. GP Miami ma przynosić zyski organizatorom i Liberty Media. Jeśli w przyszłości wyniki finansowe się pogorszą, to nie można wykluczyć przedwczesnego zakończenia umowy.
Charakterystyki, dane techniczne i schematy innych torów z kalendarza Formuły 1 znajdziecie na blogu pod tym linkiem w specjalnej kategorii artykułów.