Historia i charakterystyka toru Silverstone Circuit w Wielkiej Brytanii. Dane techniczne i schemat toru Silverstone. Wyścigi Formuły 1 o GP Wielkiej Brytanii na torze Silverstone. Najszybsze okrążenia toru Silverstone.
Historia i podstawowe informacje o torze Silverstone Circuit w Wielkiej Brytanii
Tor Silverstone powstał na byłym lotnisku wojskowym. Po II Wojnie Światowej grupa lokalnych pasjonatów wytyczyła na opustoszałym lotnisku tor, a pierwszy wyścig odbył się we wrześniu 1947 roku. Następnie byłe lotnisko zostało wydzierżawione przez Royal Automobile Club, czego efektem było powstanie permanentnego toru wyścigowego z dodatkową infrastrukturą. Oczywiście początkowo sam tor jak również jego otoczenie zupełnie nie przypominało tego co znamy współcześnie, wystarczy wspomnieć, że role barier pełniły bele słomy. Przez kolejne 70 lat tor Silverstone podlegał wielu zmianom, prowadzono szereg inwestycji, które wpływały również na jego układ. Łącznie Formuła 1 ścigała się na dziesięciu różnych konfiguracjach tego obiektu. Zawsze był to bardzo szybki tor złożony głównie z prostych i szybkich zakrętów. Wprowadzane przez dziesięciolecia zmiany często wiązały się z chęcią spowolnienia tempa samochodów poprzez dodanie bardziej technicznych zakrętów. Postęp po stronie samochodów sprawił, że współcześnie średnia prędkość jest niemal taka sama, gdy nitka toru była o wiele prostsza.
Właścicielem toru Silverstone jest British Racing Drivers’ Club, czyli Stowarzyszenie Brytyjskich Kierowców Wyścigowych. Tor jest zarządzany w taki sposób, aby coroczne przychody bilansowały wydatki, ale nie zawsze się to udaje. W ostatnich latach sytuacja na Silverstone uległa znaczącej poprawie, prowadzone są inwestycje, które mają zabezpieczyć jego finansowy byt w przyszłości. Wybudowany został hotel przy prostej startu / mety, powstało muzeum, wybudowano apartamenty oraz nowe trybuny. Jest to bardzo ważne, bo zawody F1 odbywają się bez wsparcia publicznych pieniędzy, więc tor sam musi pokryć wszelkie wydatki. Planowana jest budowa nowoczesnego toru kartingowego w bliskiej przyszłości i dalsza poprawa infrastruktury dla kibiców.
Zawody Formuły 1 odbywały się na dziesięciu różnych konfiguracjach Silverstone, a obecna główna nitka toru jest wykorzystywana od 2010 roku. Poza tym istnieje kilka innych, krótszych konfiguracji, które są wykorzystywane przy innych okazjach. Silverstone można również podzielić na dwa krótkie, niezależne tory z osobnymi budynkami boksów. Silverstone to obecnie jeden z najpopularniejszych torów wyścigowych na świecie. Regularnie odbywają się tam wyścigi oraz testy. Silverstone gości wyścigi najwyższych kategorii samochodowych i motocyklowych (główna nitka motocyklowa nieznacznie się różni). Co ciekawe tor jest często wykorzystywany na testy w okresie zimowym, a wtedy zwykle pada deszcz i jest bardzo zimno, więc warunki są trudne. Wielka Brytania to motorsportowe zagłębie, są tam także siedziby producentów samochodów i zespołów, dlatego zapotrzebowanie na wynajem torów do testów jest bardzo duże, również w zimie.
Schemat toru Silverstone Circuit w Wielkiej Brytanii
Charakterystyka toru Silverstone Circuit w Wielkiej Brytanii
Tor Silverstone, to jeden z najszybszych obiektów w kalendarzu Formuły 1. Średnia prędkość rekordowego okrążenia w kwalifikacjach w 2020 roku wyniosła 251,5 km/h. Proste na Silverstone są stosunkowo krótkie (najdłuższa ma około 850 metrów), ale zwykle prowadzą na nie szybkie zakręty, więc realna długość jazdy z pełną prędkością jest większa. Niecałe 80% dystansu okrążenia w kwalifikacjach pokonuje się z gazem w podłodze, jest to jedna z najwyższych wartości w kalendarzu. Kierowcy we współczesnych bolidach F1 wiele zakrętów pokonują z pełną prędkością, bez odjęcia gazu. Układ toru dla bolidów F1 jest świetny poza brakiem różnic poziomów, bo tor został wytyczony na płaskim obszarze byłego lotniska.
Nie jest to tor gdzie wyprzedzanie jest łatwe, bo jest tylko jedno miejsce wymagające bardzo mocnego hamowania. Dodatkowo nitka toru jest bardzo płynna i szybka. Zaletą tego układu jest fakt, że wyprzedzania nie są przypisane tylko do stref DRS, bo da się walczyć i skutecznie atakować również w innych miejscach. Od 2022 roku i wprowadzenia bolidów opartych o efekt przyziemny sytuacja się poprawiła, bo zdecydowanie łatwiej jest utrzymać się za rywalem w szybkich łukach. Na starcie do wyścigów F1 często dochodzi do wielu zmian pozycji oraz kolizji, bo kierowcy dwa pierwsze zakręty przejeżdżają tylko z lekkim odjęciem gazu, a mocne hamowanie jest dopiero w zakręcie numer trzy, który można pokonać różnymi liniami jazdy. W ostatnich latach wyścigi F1 na tym obiekcie dostarczają wielu emocji, jest sporo bezpośredniej walki lub kontrowersje.
Silverstone z jednej strony wymaga dużego docisku aerodynamicznego, aby móc jechać szybko w zakrętach, a z drugiej strony opór musi być jak najniższy, aby osiągać wysokie prędkości na prostych. Najlepiej radzą sobie na Silverstone samochody, które są najlepsze pod względem efektywności aerodynamicznej, czyli mają najbardziej korzystny stosunek docisku do oporu. Współczesne bolidy F1 oparte o efekt przyziemny, dysponują na tyle dużą przyczepnością, że zespoły najczęściej wykorzystują tylne skrzydła ze średnim dociskiem. Tor stawia bardzo małe wymagania przed systemem hamulcowym.
Pirelli zawsze przywozi najtwardsze mieszanki opon oraz narzuca najwyższe ciśnienia, bo Silverstone jest jednym z najbardziej wymagających dla opon torów w kalendarzu. Szczególnie obciążone są opony na przedniej osi z naciskiem na przednią lewą. Na Silverstone kilkukrotnie dochodziło do różnego typu awarii opon, których przyczyną było ich nadmierne obciążenie. W wyścigu kierowcy jeżdżą ze strategią jednego lub dwóch pit stopów. Na Silverstone stosunkowo mało czasu traci się na dodatkowy pit stop, dlatego warto więcej razy zmieniać ogumienie. Ostatnie wyścigi sugerują, że strategia dwóch pit stopów jest skuteczniejsza.
Zawody F1 na Silverstone odbywają się najczęściej lipcu, gdy panuje tradycyjna brytyjska pogoda: ciepło z szansami na opady deszczu. Na Silverstone zawsze wyzwaniem są porywy wiatru, bo tor jest położony na płaskim terenie, a kierunek porywów jest zmienny. Podczas czterech z ostatnich pięciu wyścigów F1 doszło do wyjazdu samochodu bezpieczeństwa. Na Silverstone często dochodzi do kraks, bywały także problemy z rozpadającymi się oponami i odłamkami na torze. W ostatnich latach zdarzały się poważne sytuacje, które doprowadzały do czerwonych flag.
Dane techniczne toru Silverstone Circuit w Wielkiej Brytanii
Długość nitki toru: 5,891 km
Liczba okrążeń wyścigu F1: 52
Dystans wyścigu F1: 306,198 km
Liczba zakrętów: 18 (w tym 8 lewych i 10 prawych)
Kierunek jazdy: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Przewyższenie: 11,31 m
Najdłuższa prosta: 0,85 km
Pojemność trybun: 164 000 miejsc*
Maksymalne przeciążenie w F1: 4,9 G w zakręcie numer 9
Długość alei serwisowej, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości: 510 metrów
Liczba stref DRS: dwie, między zakrętami 5 i 6 oraz 14 i 15 z osobnymi punktami detekcji
Odległość od pierwszego pola startowego do pierwszego zakrętu po starcie: 290 metrów
Przyczepność limitowana na: przedniej osi „front limited”
Procent wyścigów z wyjazdem samochodu bezpieczeństwa w ostatnich pięciu edycjach zawodów F1 (sezony 2020 – 2023): 80%
* – Trybuny zostały powiększone od 2024 roku.
Najszybsze okrążenia na torze Silverstone Circuit w Wielkiej Brytanii
Układ toru Silverstone zmieniał się wielokrotnie. Obecna konfiguracja została wprowadzona po dużej przebudowie przed sezonem 2010. Dlatego wszelkie rekordy okrążeń na Silverstone liczą się oficjalnie od tego momentu. W trakcie rekordowego okrążenia w kwalifikacjach, średnia prędkość przekroczyła 251 km/h.
Najlepszy czas uzyskany w kwalifikacjach – 1:24,303 – Lewis Hamilton – Mercedes – 2020 rok
Najlepszy czas uzyskany w wyścigu (oficjalny rekord toru) – 1:27,097 – Max Verstappen – Red Bull – 2020 rok
Informacje o torze Silverstone od Pirelli
Pirelli określa charakterystykę każdego toru w kalendarzu Formuły 1 w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza najmniej, a 5 najwięcej. Te liczby określane są na przestrzeni całego sezonu, a więc np. w przypadku poziomu docisku aerodynamicznego tor Monza dostaje w tej skali 1, a tor Hungaroring 5.
Trakcja: 3
Hamowanie: 2
Przeciążenia boczne: 5
Obciążenie opon: 5
Poziom docisku aerodynamicznego: 4
Wyścigi Formuły 1 na torze Silverstone Circuit w Wielkiej Brytanii
Wyścigi o GP Wielkiej Brytanii były obecne w każdym z dotychczasowych sezonów Formuły 1. Odbywały się na trzech torach (Silverstone, Brands Hatch i Aintree), ale najczęściej gospodarzem było Silverstone. To tam odbył się pierwszy wyścig zaliczany do mistrzostw świata F1 w 1950 roku, dlatego ten obiekt jest zaliczany do wąskiego grona klasycznych torów Formuły 1. Biorąc pod uwagę fakt, że zawsze jest tam dużo kibiców i nie ma w Wielkiej Brytanii innego toru spełniającego najwyższe wymogi, to Silverstone i F1 są ze sobą nierozerwalnie związane.
Tor Silverstone mimo, że jest jednym z najbardziej kojarzonych obiektów z F1, to bardzo często pozostawał w sporze z władzami tego sportu w sprawie kolejnych kontraktów, a wyścigi o GP Wielkiej Brytanii były zagrożone. Za czasów Berniego Ecclestone, to był jeden z regularnie powracających tematów, a za czasów Liberty Media sytuacja nie uległa zmianie. Sprawa definitywnie rozwiązała się pozytywnie w lutym 2024 roku, gdy podpisano kontrakt aż na dziesięć lat, który obowiązuje do końca 2034 roku.
Charakterystyki, dane techniczne i schematy innych torów z kalendarza Formuły 1 znajdziecie na blogu pod tym linkiem w specjalnej kategorii artykułów.