Historia i charakterystyka toru Silverstone Circuit w Wielkiej Brytanii. Dane techniczne i schemat toru Silverstone. Wyścigi Formuły 1 o GP Wielkiej Brytanii na torze Silverstone. Najszybsze okrążenia toru Silverstone.
Tor Silverstone Circuit w Wielkiej Brytanii – historia i charakterystyka
Tor Silverstone powstał na byłym lotnisku wojskowym. Po II Wojnie Światowej grupa lokalnych pasjonatów wytyczyła na opustoszałym lotnisku tor, a pierwszy wyścig odbył się we wrześniu 1947 roku. Następnie byłe lotnisko zostało wydzierżawione przez Royal Automobile Club czego efektem było powstanie permanentnego toru wyścigowego z dodatkową infrastrukturą. Oczywiście początkowo sam tor jak również jego otoczenie zupełnie nie przypominało tego co znamy współcześnie, wystarczy wspomnieć, że role barier pełniły bele słomy. Przez kolejne 70 lat tor Silverstone podlegał wielu zmianom, prowadzono szereg inwestycji, które zmieniały również jego układ. Łącznie Formuła 1 ścigała się na dziesięciu różnych konfiguracjach tego obiektu. Zawsze był to bardzo szybki obiekt złożony głównie z prostych i szybkich zakrętów. Wprowadzane przez dziesięciolecia zmiany często wiązały się z chęcią spowolnienia tempa samochodów poprzez dodanie bardziej technicznych zakrętów. Postęp po stronie samochodów sprawił, że współcześnie średnia prędkość jest niemal taka sama, gdy nitka toru była o wiele prostsza.
Silverstone to obecnie jeden z najpopularniejszych torów wyścigowych na świecie. Regularnie odbywają się tam wyścigi oraz testy. Silverstone gości wyścigi najwyższych kategorii samochodowych i motocyklowych (nitka motocyklowa nieznacznie się różni). Co ciekawe tor jest często wykorzystywany na testy w okresie zimowym, a wtedy zwykle pada w Wielkiej Brytanii deszcz, więc warunki są trudne. Wielka Brytania to motorsportowe zagłębie, są tam także siedziby producentów samochodów, dlatego zapotrzebowanie na wynajem torów do testów jest bardzo duże.
Właścicielem toru Silverstone jest British Racing Drivers’ Club, czyli Stowarzyszenie Brytyjskich Kierowców Wyścigowych. Tor jest zarządzany w ten sposób, aby coroczne przychody bilansowały wydatki, ale nie zawsze się to udaje. W ostatnich latach sytuacja na Silverstone uległa znaczącej poprawie, prowadzone są inwestycje, które mają zabezpieczyć jego finansowy byt. Budowany jest hotel przy prostej startu / mety, powstało muzeum, planowana jest budowa apartamentów oraz nowych trybun.
Schemat toru Silverstone Circuit w Wielkiej Brytanii
Dane techniczne toru Silverstone Circuit w Wielkiej Brytanii
Tor Silverstone, to jeden z najszybszych obiektów w kalendarzu Formuły 1. Średnia prędkość rekordowego okrążenia w kwalifikacjach w 2020 roku wyniosła 251,5 km/h. Tak wysoka średnia prędkość jest możliwa dlatego, bo tor składa się głównie z szybkich zakrętów oraz prostych. Współczesne bolidy F1 wiele z tych zakrętów pokonują z pełną prędkością, a to sprawia, że ponad 80% dystansu okrążenia pokonuje się z gazem w podłodze.
Proste na Silverstone są stosunkowo krótkie (najdłuższa ma 750 metrów), ale zwykle prowadzą na nie szybkie zakręty, więc realna długość jazdy z pełną prędkością jest większa. Nie jest to tor gdzie wyprzedzanie jest łatwe, bo jest tylko jedno miejsce wymagające bardzo mocnego hamowania. Dodatkowo nitka tego toru jest bardzo płynna i szybka, a w F1 trudno utrzymać się blisko rywala w szybkich zakrętach z uwagi na zależność od aerodynamiki. Zaletą tego układu jest to, że wyprzedzania nie są przypisane tylko do stref DRS, bo da się walczyć i skutecznie atakować również w innych miejscach.
To jeden z najbardziej wymagających dla opon torów w kalendarzu. Pirelli przywozi zwykle najtwardsze mieszanki oraz narzuca najwyższe ciśnienia. Na Silverstone kilkukrotnie dochodziło do różnego typu awarii opon, których przyczyną było ich nadmierne obciążenie.
Silverstone wymaga dużego docisku aerodynamicznego, aby móc jechać szybko w zakrętach, a z drugiej strony opór musi być jak najniższy, aby osiągać wysokie prędkości na prostych. Najlepiej radzą sobie na Silverstone samochody, które są najlepsze pod względem efektywności aerodynamicznej, czyli mają najbardziej korzystny stosunek docisku do oporu. Współczesne bolidy F1 dysponują na tyle dużą przyczepnością, że niektóre zespoły decydują się na instalowanie tylnych skrzydeł z niskim dociskiem.
Długość nitki toru: 5,891 km
Liczba okrążeń wyścigu F1: 52
Dystans wyścigu F1: 306,198 km
Liczba zakrętów: 18 (w tym 8 lewych i 10 prawych)
Kierunek jazdy: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Przewyższenie: 11,3 m
Najdłuższa prosta: 0,75 km
Pojemność trybun: 150 000 miejsc
Maksymalne przeciążenie w F1: 5,2 G w zakręcie numer 12
Długość alei serwisowej, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości: 509,6 metrów
Liczba stref DRS: dwie, między zakrętami 5 i 6 oraz 14 i 15
Odległość od pierwszego pola startowego do pierwszego zakrętu po starcie: niecałe 300 metrów
Najszybsze okrążenia na torze Silverstone Circuit w Wielkiej Brytanii
Układ toru Silverstone zmieniał się wielokrotnie. Obecny został wprowadzony po dużej przebudowie przed sezonem 2010. Dlatego wszelkie rekordy okrążeń na Silverstone liczą się ponownie od tego momentu.
Najlepszy czas uzyskany w kwalifikacjach – 1:24,303 – Lewis Hamilton – Mercedes – 2020 rok
Najlepszy czas uzyskany w wyścigu (oficjalny rekord toru) – 1:27,097 – Max Verstappen – Red Bull – 2020 rok
Informacje o torze Silverstone od Pirelli
Pirelli określa charakterystykę każdego toru w kalendarzu Formuły 1 w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza najmniej, a 5 najwięcej. Te liczby określane są na przestrzeni całego sezonu, a więc np. w przypadku poziomu docisku aerodynamicznego tor Monza dostaje w tej skali 1, a tor Hungaroring 5.
Trakcja: 3
Hamowanie: 2
Przeciążenia boczne: 5
Obciążenie opon: 5
Poziom docisku aerodynamicznego: 4
Wyścigi Formuły 1 na torze Silverstone Circuit w Wielkiej Brytanii
Wyścigi o GP Wielkiej Brytanii były obecne w każdym z dotychczasowych sezonów Formuły 1. Odbywały się one na trzech torach (Silverstone, Brands Hatch i Aintree), ale najczęściej gospodarzem było Silverstone. To tam odbył się pierwszy wyścig zaliczany do mistrzostw świata F1 w 1950 roku, dlatego ten obiekt jest zaliczany do wąskiego grona klasycznych torów Formuły 1. Biorąc pod uwagę fakt, że zawsze jest tam dużo kibiców i nie ma w Wielkiej Brytanii innego toru spełniającego najwyższe wymogi, to Silverstone i F1 są ze sobą nierozerwalnie związane.
Tor Silverstone mimo, że jest jednym z najbardziej kojarzonych obiektów z F1, to bardzo często pozostawał w sporze z władzami tego sportu w sprawie kolejnych kontraktów, a wyścigi o GP Wielkiej Brytanii były zagrożone. Za czasów Berniego Ecclestone, to był jeden z regularnie powracających tematów, ale za czasów Liberty Media sytuacja nie uległa zmianie. Pod ich rządami Silverstone zerwało umowę z powodów finansowych (koszty opłaty licencyjnej były zbyt duże). Wynegocjowali później nowy kontrakt, który został zawarty na lata 2020 – 2024. Bardzo prawdopodobne, że z powodu pandemii koronawirusa i organizacji dwóch wyścigów w sezonie 2020 bez kibiców, ta umowa zostanie automatycznie przedłużona o rok.
Charakterystyki, dane techniczne i schematy innych torów z kalendarza Formuły 1 znajdziecie na blogu pod tym linkiem w specjalnej kategorii artykułów.