Historia i charakterystyka toru Yas Marina Circuit w Abu Zabi. Dane techniczne i schemat toru Yas Marina Circuit w Abu Zabi. Wyścigi F1 o GP Abu Zabi na Yas Marina Circuit. Rekordy toru Yas Marina Circuit w Abu Zabi.
Historia i podstawowe informacje o torze Yas Marina Circuit w Abu Zabi
Yas Marina Circuit w Abu Zabi to prawdopodobnie najdroższy stały tor wyścigowy na świecie. Powstał w ramach szerszego projektu na wyspie Yas, a budżet tych inwestycji przekroczył miliard dolarów (typowe, nowoczesne tory kosztują obecnie 150 mln $). Tor wyścigowy to tylko jeden element szeregu inwestycji jakie powstały na wyspie Yas. Razem z nim wybudowano również luksusowy hotel, marinę dla jachtów i park rozrywki Ferrari. Wyspa Yas jest cały czas wielkim placem budowy, powstały tam centra handlowe, hotele, parki rozrywki, a planowane są kolejne atrakcje. Wyspa Yas przyciąga miliony turystów do Abu Zabi, a tor wyścigowy jest jedną z głównych atrakcji. Łączne wydatki na inwestycje na tej wyspie wynoszą kilka miliardów dolarów.
Tor Yas Marina Circuit został zaprojektowany przez Hermanna Tilke. Słynny niemiecki projektant dostał teoretycznie wolną rękę, bo miejscem budowy była piaszczysta, niezagospodarowana wyspa. Natomiast konieczność wpasowania toru w inne inwestycje, a także hotel i zatokę dla jachtów, wymusiły pewne kompromisy w planach układu. Tor był często krytykowany za swoją konfigurację i zbyt dużą liczbę zakrętów pod kątem 90 stopni. Przez kilka lat pojawiały się sugestie o tym co można zmienić na tym torze. Właściciele wzięli to pod uwagę i w w 2021 roku dokonano dużej modernizacji układu toru, która objęła trzy odcinki. Szczegółowe omówienie modernizacji można przeczytać tutaj. W wyniku tych prac zmienił się charakter toru, który stał się znacznie szybszy i płynniejszy. Głównym celem zmian była poprawa możliwości wyprzedzania, co w Formule 1 się sprawdziło.
Po otwarciu tor mieścił 50 000 kibiców. W kolejnych latach z powodu na dużego zainteresowanie biletami w kilku fazach powiększano trybuny, powstała m.in. trawiasta trybuna, a także nowe miejsca z krzesełkami. Obecnie tor mieści ponad 70 000 kibiców. W 2023 wybudowano nowe podium, które znajduje się nad podwyższeniu bezpośrednio nad torem, wzięto przykład z podobnego rozwiązania znanego z toru Monza we Włoszech.
Obiekt w Abu Zabi posiada kilka konfiguracji. Równolegle mogą odbywać się na nim dwa osobne wydarzenia, bo posiada drugą aleję serwisową wraz z budynkiem boksów, więc istnieje możliwość wytyczenia dwóch osobnych, krótszych torów. Na tym obiekcie cały rok coś się dzieje. Odbywają się tam nie tylko wyścigi, ale również prywatne sesje testowe, można wynajmować różnego typu samochody, organizowane są imprezy sportowe itd.
Schemat toru Yas Marina Circuit w Abu Zabi
Charakterystyka toru Yas Marina Circuit w Abu Zabi
Charakterystyka toru Yas Marina Circuit w Abu Zabi uległa znacznej zmianie w 2021 roku. Wcześniej był to obiekt z kilkoma długimi prostymi i wieloma zakrętami pod kątem 90 stopni. Duże modyfikacje nitki toru sprawiły, że teraz jest to szybki obiekt z płynnym przejazdem przez całe okrążenie. Długie proste pozostały, ale kilka wolnych zakrętów zostało zlikwidowanych, a kilka przyśpieszonych. W wyniku tych modernizacji zmniejszyły się różnice w charakterystyce poszczególnych sektorów, a w Formule 1 zespoły mogą bardziej skłaniać się ku pakietom aerodynamicznym ze średnim dociskiem. Na torze są dwa bardzo dobre miejsca do wyprzedzania na końcu stref DRS. Dojazd do pierwszego zakrętu na starcie jest dość krótki, więc wtedy zwykle nie dochodzi do istotnych zmian w kolejności, ale możliwa jest walka w kolejnych zakrętach. Tor Yas Marina jako jedyny w kalendarzu F1 ma tunel na wyjeździe z alei serwisowej, co pozwala na skrócenie czasu niezbędnego na wizytę u mechaników, a następnie bezpieczny powrót na tor.
Pirelli na tor Yas Marina najczęściej przywozi najbardziej miękkie mieszanki opon, bo ten tor jest łagodny dla ogumienia. Nawet po zmianie układu od sezonu 2021 obciążenia jakim poddawane są opony nie zwiększyły się, jest to typowy średniak pod tym względem w skali całego kalendarza. Nawierzchnia jest gładka, więc problemem jest tylko rozgrzewanie twardszych opon. Na początku weekendu przyczepność nawierzchni jest niska, ale systematycznie się zwiększa z sesji na sesję. Kierowcy muszą się koncentrować głównie na oponach na tylnej osi, bo kluczowa jest trakcja na wyjściu na długie proste. Wyścigi w Abu Zabi odbywają się ze strategią jednego lub dwóch pit stopów. W związku z tym, że wyprzedzanie jest łatwiejsze, traci się stosunkowo mało czasu na zjazd do alei serwisowej i „podcięcie” jest skuteczne, to w ostatnich latach szala przechyla się w stronę dwóch pit stopów. To pozwala na szybką jazdę przez cały dystans. Jeden pit stop wymaga sporo zarządzania oponami na dystansie.
Wyścigi F1 na torze w Zjednoczonych Emiratach Arabskich od wielu lat rozgrywane są pod koniec listopada lub na początku grudnia. Zwykle temperatura powietrza przekracza 30 stopni Celsjusza w dzień, a nawierzchnia potrafi rozgrzać się do ponad 40 stopni. Trzeba pamiętać o tym, że kwalifikacje i wyścig rozpoczynają się jeszcze przy dziennym świetle, a w ich trakcie dochodzi do zachodu Słońca, więc temperatura nawierzchni szybko spada. Wyjazdy samochodów bezpieczeństwa na torze Yas Marina nie należą do częstych. Tylko dwa z pięciu ostatnich wyścigów były przerywane pełnymi neutralizacjami.
Dane techniczne toru Yas Marina Circuit w Abu Zabi
Długość nitki toru w głównej konfiguracji: 5,281 km
Liczba okrążeń wyścigu F1: 58
Dystans wyścigu F1: 306,183 km
Liczba zakrętów: 16 (w tym 9 lewych i 7 prawych)
Kierunek jazdy: przeciwnie do ruchu wskazówek zegara
Przewyższenie: 10,23 m
Najdłuższa prosta: 1,2 km
Pojemność trybun: 70 000 kibiców*
Maksymalne przeciążenie w F1: 4,4 G w zakręcie numer 15
Długość alei serwisowej, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości: 358 metrów
Liczba stref DRS: dwie, między zakrętami 5 i 6 oraz 8 i 9 z osobnymi punktami detekcji
Odległość od pierwszego pola startowego do pierwszego zakrętu po starcie: 300 metrów
Przyczepność limitowana na: tylnej osi „rear limited”
Liczba lamp oświetlających tor: około 4700
Procent wyścigów z wyjazdem samochodu bezpieczeństwa w ostatnich pięciu edycjach zawodów F1 (sezony 2019 – 2023): 40%
* – Trybuny zostały powiększone przed sezonem 2022.
Najszybsze okrążenia na torze Yas Marina Circuit w Abu Zabi
Najszybsze okrążenia na torze Yas Marina Circuit w jego głównej konfiguracji „Grand Prix”. Tor został otwarty w 2009 roku i do 2020 roku wykorzystywana była jego pierwotna konfiguracja. W 2021 roku nitka toru została mocno zmieniona, więc wszystkie rekordy okrążeń są liczone od nowa.
Najlepszy czas uzyskany w kwalifikacjach – 1:22,109 – Max Verstappen – Red Bull – 2021 rok
Najlepszy czas uzyskany w wyścigu (oficjalny rekord toru) – 1:25,637 – Kevin Magnussen – Haas – 2024 rok
Informacje o torze Yas Marina Circuit od Pirelli
Pirelli określa charakterystykę każdego toru w kalendarzu Formuły 1 w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza najmniej, a 5 najwięcej. Te liczby określane są na przestrzeni całego sezonu, a więc np. w przypadku poziomu docisku aerodynamicznego tor Monza dostaje w tej skali 1, a tor Hungaroring 5.
Trakcja: 4
Hamowanie: 4
Przeciążenia boczne: 3
Obciążenie opon: 3
Poziom docisku aerodynamicznego: 3
Wyścigi Formuły 1 na torze Yas Marina Circuit w Abu Zabi
Formuła 1 zadebiutowała na torze Yas Marina w Abu Zabi w 2009 roku i od tego momentu co sezon organizowane są tam kolejne wyścigi. W większości przypadków ten tor był miejscem ostatnich zawodów sezonu. W drugiej umowie z Formułą 1 władze toru zagwarantowały sobie miejsce na końcu kalendarza i płacą za to dodatkowe pieniądze. W przypadku tego Grand Prix ważna jest nazwa, bo znajduje się w niej miasto Abu Zabi, a nie kraj Zjednoczone Emiraty Arabskie. Wynika to z chęci promocji konkretnie Abu Zabi, a nie całego kraju. Bezpośrednio przed wyścigiem w 2021 roku poinformowano o przedłużeniu umowy na organizację wyścigu F1 do 2030 roku włącznie.
Charakterystyki, dane techniczne i schematy innych torów z kalendarza Formuły 1 znajdziecie na blogu pod tym linkiem w specjalnej kategorii artykułów.