Historia i charakterystyka toru Yas Marina Circuit w Abu Zabi. Dane techniczne i schemat toru Yas Marina Circuit w Abu Zabi. Wyścigi F1 o GP Abu Zabi na Yas Marina Circuit. Rekordy toru Yas Marina Circuit w Abu Zabi.
Historia i podstawowe informacje o torze Yas Marina Circuit w Abu Zabi
Yas Marina Circuit w Abu Zabi to prawdopodobnie najdroższy tor wyścigowy na świecie. Powstał w ramach szerszego projektu na wyspie Yas, a budżet tych inwestycji przekroczył miliard dolarów (typowe, nowoczesne tory kosztują obecnie 150 mln $). Tor wyścigowy to tylko jeden element szeregu inwestycji jakie powstały na wyspie Yas. Razem z nim wybudowano również luksusowy hotel, marinę dla jachtów i park rozrywki Ferrari. Wyspa Yas jest cały czas wielkim placem budowy, powstały tam centra handlowe, hotele, parki rozrywki, a planowane są kolejne atrakcje. Wyspa Yas przyciąga miliony turystów do Abu Zabi, a tor wyścigowy jest jedną z głównych atrakcji. Łączne wydatki na inwestycje na tej wyspie wynoszą kilka miliardów dolarów.
Tor Yas Marina Circuit został zaprojektowany przez Hermanna Tilke. Słynny niemiecki projektant dostał teoretycznie wolną rękę, bo miejscem budowy była piaszczysta, niezagospodarowana wyspa. Natomiast konieczność wpasowania toru w inne inwestycje, a także hotel i zatokę dla jachtów, wymusiły pewne kompromisy w planach układu.
Obiekt w Abu Zabi posiada kilka konfiguracji. Równolegle mogą odbywać się na nim dwa osobne wydarzenia, bo posiada drugą aleję serwisową wraz z budynkiem boksów i istnieje możliwość wytyczenia dwóch osobnych, krótszych torów. Na tym obiekcie cały rok coś się dzieje. Odbywają się tam nie tylko wyścigi, ale również prywatne sesje testowe, można wynajmować różnego typu samochody, organizowane są imprezy sportowe itd.
W 2021 roku dokonano dużej modernizacji układu toru, która objęła trzy odcinki toru. Szczegółowe omówienie modernizacji można przeczytać tutaj. W jej wyniku zmienił się charakter toru, który stał się szybszy. Ich głównym celem była jednak poprawa możliwości wyprzedzania.
Schemat toru Yas Marina Circuit w Abu Zabi
Charakterystyka toru Yas Marina Circuit w Abu Zabi
Charakterystyka toru Yas Marina Circuit w Abu Zabi uległa znacznej zmianie w 2021 roku. Wcześniej był to obiekt z kilkoma długimi prostymi i wieloma zakrętami pod kątem 90 stopni. Duże modyfikacje nitki toru sprawiły, że teraz jest to szybki obiekt z płynnym przejazdem przez całe okrążenie. Długie proste pozostały, ale kilka wolnych zakrętów zostało zlikwidowanych, a kilka przyśpieszonych. W wyniku tych modernizacji zmniejszyły się różnice w charakterystyce poszczególnych sektorów, a w Formule 1 zespoły mogą bardziej skłaniać się ku pakietom aerodynamicznym ze średnim dociskiem. Na torze są dwa bardzo dobre miejsca do wyprzedzania na końcu stref DRS. Dojazd do pierwszego zakrętu na starcie jest dość krótki, więc wtedy zwykle nie dochodzi do istotnych zmian w kolejności. Tor Yas Marina jako jedyny w kalendarzu F1 ma tunel na wyjeździe z alei serwisowej, co pozwala na skrócenie czasu niezbędnego na wizytę u mechaników, a następnie bezpieczny powrót na tor.
Pirelli na tor Yas Marina przywozi najbardziej miękkie mieszanki opon, bo ten tor jest łagodny dla ogumienia. Nawet po zmianie układu od sezonu 2021, obciążenia jakim poddawane są opony nie zwiększyły się. Nawierzchnia jest gładka, więc problemem jest tylko rozgrzewanie twardszych opon. Kierowcy muszą się koncentrować głównie na oponach na tylnej osi, bo kluczowa jest trakcja na wyjściu na długie proste. Wyścigi w Abu Zabi odbywają się zwykle tylko na jeden pit-stop. Można próbować jazdy na dwie zmiany opon, bo to powinno dać przewagę tempa, szczególnie, że po zmianie układu wyprzedzanie jest znacznie łatwiejsze.
Wyścigi F1 na torze w Zjednoczonych Emiratach Arabskich od wielu lat rozgrywane są pod koniec listopada lub na początku grudnia. Zwykle temperatura powietrza przekracza 30 stopni Celsjusza w dzień, a nawierzchnia potrafi rozgrzać się do ponad 40 stopni. Trzeba pamiętać o tym, że kwalifikacje i wyścig rozpoczynają się jeszcze przy dziennym świetle, a w ich trakcie dochodzi do zachodu Słońca, więc temperatura nawierzchni szybko spada. Prawdopodobieństwo wyjazdu samochodu bezpieczeństwa wynosi 60%. Podczas pięciu ostatnich wyścigów samochód bezpieczeństwa wyjeżdżał trzy razy. Prawdopodobieństwo wyjazdów samochodu bezpieczeństwa wzrosło na Yas Marinie w ostatnich latach.
Dane techniczne toru Yas Marina Circuit w Abu Zabi
Długość nitki toru w głównej konfiguracji: 5,281 km
Liczba okrążeń wyścigu F1: 58
Dystans wyścigu F1: 306,183 km
Liczba zakrętów: 16 (w tym 9 lewych i 7 prawych)
Kierunek jazdy: przeciwnie do ruchu wskazówek zegara
Przewyższenie: 10,7 m
Najdłuższa prosta: 1,2 km
Pojemność trybun: 70 000 kibiców*
Maksymalne przeciążenie w F1: 4,3 G w zakręcie numer 3
Długość alei serwisowej, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości: 358 metrów
Liczba stref DRS: dwie, między zakrętami 5 i 6 oraz 8 i 9
Odległość od pierwszego pola startowego do pierwszego zakrętu po starcie: 300 metrów
Przyczepność limitowana na: tylnej osi „rear limited”
Liczba lamp oświetlających tor: około 4700
* – Trybuny zostały powiększone przed sezonem 2022.
Najszybsze okrążenia na torze Yas Marina Circuit w Abu Zabi
Najszybsze okrążenia na torze Yas Marina Circuit w jego głównej konfiguracji „Grand Prix”. Tor został otwarty w 2009 roku i do 2020 roku obowiązywała jego pierwotna konfiguracja. W 2021 roku nitka toru została mocno zmieniona, więc wszystkie rekordy okrążeń są liczone od nowa.
Najlepszy czas uzyskany w kwalifikacjach – 1:22,109 – Max Verstappen – Red Bull – 2021 rok
Najlepszy czas uzyskany w wyścigu (oficjalny rekord toru) – 1:26,103 – Max Verstappen – Red Bull – 2021 rok
Informacje o torze Yas Marina Circuit od Pirelli
Pirelli określa charakterystykę każdego toru w kalendarzu Formuły 1 w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza najmniej, a 5 najwięcej. Te liczby określane są na przestrzeni całego sezonu, a więc np. w przypadku poziomu docisku aerodynamicznego tor Monza dostaje w tej skali 1, a tor Hungaroring 5.
Trakcja: 4
Hamowanie: 4
Przeciążenia boczne: 3
Obciążenie opon: 3
Poziom docisku aerodynamicznego: 3
Wyścigi Formuły 1 na torze Yas Marina Circuit w Abu Zabi
Formuła 1 zadebiutowała na torze Yas Marina w Abu Zabi w 2009 roku i od tego momentu co sezon organizowane są tam kolejne wyścigi. W większości przypadków ten tor był miejscem ostatnich zawodów sezonu. W drugiej umowie z Formułą 1 władze tego toru zagwarantowały sobie miejsce na końcu kalendarza i płacą za to dodatkowe pieniądze. W przypadku tego Grand Prix ważna jest nazwa, bo znajduje się w niej miasto Abu Zabi, a nie kraj Zjednoczone Emiraty Arabskie. Wynika to z chęci promocji konkretnie Abu Zabi, a nie całego kraju. Bezpośrednio przed wyścigiem w 2021 roku poinformowano o przedłużeniu umowy na organizację wyścigu F1 do 2030 roku włącznie.
Charakterystyki, dane techniczne i schematy innych torów z kalendarza Formuły 1 znajdziecie na blogu pod tym linkiem w specjalnej kategorii artykułów.