Nico Rosberg swoją niespodziewaną decyzją o zakończeniu kariery postawił zespół Mercedesa w trudnej sytuacji. Muszą znaleźć kierowcę, gdy nie ma dobrych zawodników bez kontraktu. Moim zdaniem mają cztery opcje.
Decyzja o zakończeniu kariery przez Nico Rosberga zaskoczyła cały świat Formuły 1 (szczegóły). Ale największy problem mają teraz szefowie zespołu Mercedesa. Na początku grudnia wszyscy czołowi zawodnicy mają już umowy na sezon 2017. Będzie im bardzo trudno pozyskać godnego następcę dla Rosberga.
Mercedes potrzebuje jak najlepszego kierowcy, aby walczyć o obronę tytułu mistrzowskiego wśród konstruktorów. Przy zmianie reguł technicznych i spodziewanej zmianie układu sił, bez dwójki dobrych kierowców obrona mistrzostwa będzie niemożliwa. Ale inne zespoły na pewno nie ułatwią Mercedesowi takiego doboru drugiego kierowcy. Oto cztery opcje z jakich mogą skorzystać.
Opcja pierwsza: zakontraktowanie solidnego kierowcy środka stawki
Najbardziej prawdopodobną opcją będzie transfer solidnego zawodnika ze środka stawki do Mercedesa. Na liście kandydatów można wymienić Bottasa, Sainza, Ocona, Hulkenberga, Pereza, czy Grosjeana. Pozyskanie każdego z nich wiązałoby się z koniecznością zapłaty za transfer. Mercedes oszczędzi 20 milionów euro rocznie na pensji Rosberga, więc z pieniędzmi nie będzie problemu. Niemiecki Bild, który w tym roku ma bardzo dobre informacje o transferach napisał, że Mercedes kontaktował się już z Renault w sprawie transferu Hulkenberga, ale Francuzi im stanowczo odmówili. Pozyskanie każdego z tych kierowców nie będzie łatwe. Ale Mercedes ma środki na to, aby przekonać mniejsze zespoły do zgody na transfer. Każdy z tych kierowców na pewno były zainteresowany transferem.
Daję 50% szans, że Mercedes skorzysta z tej opcji.
Opcja druga: wychowanek
Pascal Wehrlein jest juniorem Mercedesa i teoretycznie to on powinien zastąpić Rosberga, ale tylko teoretycznie. Wehrlein przejechał najwięcej okrążeń na testach opon na 2017 rok, co jest jego sporą zaletą. Ale za nim dopiero jeden sezon w F1 w którym nie pokazał się z rewelacyjnej strony. Force India wybierając między Wehrleinem i Oconem postawiła na Ocona ze względów sportowych. Nie wydaje mi się, aby Wehrlein był gotowy na jazdę w Mercedesie już w 2017 roku. To mogłoby mu załamać karierę. Ale z drugiej strony to kierowca Mercedesa, którego zakontraktowanie nie będzie żadnym problemem. Jeśli nie uda się Mercedesowi pozyskać kogoś potencjalnie lepszego, to Wehrlein jest opcją rezerwową.
Daję 30% szans, że Mercedes skorzysta z tej opcji.
Opcja trzecia: ściągniecie kierowcy z emerytury
Opcja bardzo bezpieczna na znalezienie w miarę solidnego zawodnika na jeden sezon. Jenson Button i Felipe Massa są na emeryturze, ale moim zdaniem obaj byliby chętni wrócić jeszcze na rok do Mercedesa. Jazda w tym zespole daje im szanse na odniesienie sukcesów na pożegnanie z F1, a obaj mieli rozczarowujący ostatni sezon. Massa jest zupełnie wolnym zawodnikiem, który jeździł w powiązanym z Mercedesem Williamsem, więc jest dobrze znany szefostwu zespołu. Jenson Button jeździł kilka lat w zespole z Brackley, który obecnie jest fabrycznym zespołem Mercedesa. Button przez trzy lata był partnerem Hamiltona w jednym zespole i nigdy nie było miedzy nimi konfliktu. Button ma kontakt na 2017 rok z McLarenem, jako kierowca rezerwowy i ambasador zespołu. Moim zdaniem McLaren nie robiłby żadnego problemu i zgodziłby się na rekompensatę za ten transfer. Wątpliwością w tej sytuacji jest tylko sportowa forma tej dwójki. Obaj mają za sobą przeciętne sezony, w których wyraźnie przegrali ze swoimi partnerami z zespołów.
Daję 15% szans na to, że Button lub Massa znajdą się w Mercedesie w 2017 roku.
Opcja czwarta: podkupienie gwiazdy z innego zespołu
To opcja najlepsza dla Mercedesa, ale i najtrudniejsza do zrealizowania. Wydaje mi się, że niemal niemożliwa. Wszyscy topowi kierowcy mają umowy na sezon 2017. W kontraktach są zwykle klauzule umożliwiające odejście przed czasem ze względu na słabsze wyniki zespołu itp. Ale one mają termin realizacji jeszcze w czasie sezonu. Ferrari, McLaren czy Red Bull nie pozwolą odejść swoim gwiazdom w tym momencie roku. Nie ma na rynku żadnych czołowych kierowców, wiec wtedy te zespoły znalazłyby się w takiej sytuacji w jakiej Mercedes jest teraz.
Daję 5% szans na to, że Alonso, Vettel, Ricciardo czy Verstappen przejdą do Mercedesa na sezon 2017.
Sorry, there are no polls available at the moment.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: