Lewis Hamilton słabiej prezentuje się w kwalifikacjach w tym sezonie i ogólnie od zmiany regulacji technicznych, ale w wyścigach jego forma pozostaje wysoka. Jest kilka przyczyn dlaczego tak się dzieje, a główną mają być niepasujące pod jego styl jazdy bolidy i opony.
Hamilton na początku swojej kariery wyróżniał się formą kwalifikacyjną, notował często wyniki lepsze od spodziewanych. Później dołożył do tego większą regularność i tempo na dystansie wyścigowym. Gdy jego forma się wyrównała, to stał się dominatorem wykorzystując dostępny sprzęt. Od kilku lat Hamilton przestał jednak imponować w kwalifikacjach. Od rozpoczęcia sezonu 2022 przypominam sobie dosłownie pojedyncze sesje kwalifikacyjne, gdzie zanotował imponujące wyniki, które były lepsze od tego czego można się było spodziewać. Najczęściej notuje rezultaty na poziomie tego czego należy oczekiwać w dany weekend od bolidu Mercedesa, ale w wyścigach radzi sobie lepiej, zwykle awansując w stosunku do pozycji startowej. Z drugiej strony George Russell przez ostatnie 2,5 roku miał kilka świetnych występów kwalifikacyjnych, zajmował w nich pozycje lepsze niż należało się w dany weekend spodziewać po zespole Mercedesa. Powodów takiego stanu rzeczy jest kilka.
Dlaczego Hamilton jest ostatnio słabszy w kwalifikacjach?
Przy okazji wizyty Formuły 1 na Węgrzech w połowie lipca tego roku, otwarcie o formie Lewisa Hamiltona wypowiedział się Andrew Shovlin z Mercedesa, a później sam Brytyjski kierowca pytany przez dziennikarzy o swoją reakcję na te słowa doprecyzował pewne sprawy.
Andrew Shovlin powiedział, że wprowadzona w 2022 roku nowa generacja bolidów nie pasuje do stylu jazdy Hamiltona, który od początku wprowadzenia nowych bolidów słabiej radzi sobie w kwalifikacjach, musiał zmienić swój sposób jazdy. Styl jazdy Hamiltona, który do tej pory zapewniał mu sukcesy w kwalifikacjach, w obecnej generacji bolidów prowadzi do przegrzewania się tylnych opon. Hamilton ostrzej atakuje zakręty i opóźnia hamowanie, co często prowadzi do lekkiej nadsterowności, a to oznacza wzrost temperatury tylnych opon (aktualne opony Pirelli są bardzo wrażliwe na zmiany temperatury). Mercedes od 2,5 roku stara się tak zaprojektować i ustawiać bolid, aby Lewis mógł jeździć nim w kwalifikacjach tak jak to robił dawniej. Dodatkowo przez ostatnie 2,5 roku Mercedes miał sporo innych problemów ze swoimi bolidami, które nie tylko były zbyt wolne, ale również miały problemy z balansem, pracowali, aby to poprawić, na czym korzystają obaj kierowcy.
Lewis Hamilton pytany o tę kwestię otwarcie powiedział, że współczesne bolidy nie pasują do jego stylu jazdy. Głównym problemem są opony Pirelli, które nie sprawdzają się w trakcie jego okrążeń kwalifikacyjnych. Przez całą karierę nie miał dużych problemów z dostosowaniem się do opon, a teraz problemem są właśnie one lub sposób w jaki jego bolid się z nimi obchodzi. Ostatnie bolidy Mercedesa nie lubią jego stylu jazdy, gdy później hamuje i przejeżdża zakręt zgodnie z literą V w kwalifikacjach. Współcześnie trzeba hamować wcześniej i wcześniej zwiększać prędkość będąc w zakręcie. On nienawidzi takiej jazdy i dostosowanie się do tego jest dla niego frustrujące. Hamilton zauważa, że bolidy Red Bulla i McLarena nie mają problemów z nadsterownością i lepiej się prowadzą. Hamilton powiedział, że cały czas próbuje się poprawić w kwalifikacjach i w pewnym momencie wróci jego stara forma.
Statystyka wewnętrznych pojedynków Hamiltona i Russella w Mercedesie
Poniżej zestawienie wewnętrznych pojedynków Hamiltona i Russella w kwalifikacjach i wyścigach w sezonach 2022, 2023 i w połowie 2024 roku, a także ich zdobycze punktowe. Pomijam pojedynki w sprintach i w kwalifikacjach do nich, bo tutaj zmieniały się zasady w minionych latach. Ogółem w tych sesjach lepszy jest Russell, ale z drugiej strony Hamilton nie ukrywa, że sprinty nie mają dla niego większego znaczenia.
Sezon 2022
Kwalifikacje
Hamilton – Russell: 13:9
Wyścigi
Hamilton – Russell: 10:12
Punkty
Hamilton – Russell: 240:275
Sezon 2023
Kwalifikacje
Hamilton – Russell: 11:11
Wyścigi
Hamilton – Russell: 15:6*
Punkty
Hamilton – Russell: 234:175
Sezon 2024 (14 pierwszych weekendów)
Kwalifikacje
Hamilton – Russell: 4:10
Wyścigi
Hamilton – Russell: 5:8*
Punkty
Hamilton – Russell: 150:116
* – Hamilton został zdyskwalifikowany z jednego wyścigu w 2023 roku, a Russell w 2024 roku, dlatego tych wyścigów nie zaliczam do pojedynków.
George Russell to mocny przeciwnik i dodatkowe czynniki
Pamiętajmy, że George Russell przez trzy lata w Williamsie pokazywał, że znakomicie radzi sobie w kwalifikacjach całkowicie dominując zespołowych partnerów. Jeździł wtedy również kiepskim bolidem, który był trudniejszy w prowadzeniu. Po przejściu do Mercedesa, gdzie ma szansę na regularną walkę o punkty i podia, bardzo zależy mu na dobrych wynikach i cały czas się stara, bez względu na to czy walczy o trzecie czy szóste miejsce, bo wcześniej mógł tylko marzyć o takich wynikach. Hamilton to doświadczony kierowca, który w F1 wszystko już wygrał. Nie będzie maksymalnie zmotywowany gdy trzeba walczyć o pozycję w punktowanej dziesiątce. Sytuacja się zmienia, gdy po poprawie bolidu można rywalizować o podia, wtedy na pewno bardziej się przykłada i ma większą motywację. Hamilton ma już swoje lata, więc być może wiek zaczyna dawać o sobie znać i nie prezentuje takiej formy jak kilka lat temu (moim zdaniem szczyt jego formy to sezon 2019). Zawsze w kwalifikacjach wcześniej widać spadek formy spowodowany wiekiem, bo w wyścigach da się sporo nadrobić doświadczeniem i regularnością.
W tym roku Russell regularnie wygrywał z Hamiltonem w kwalifikacjach w pierwszej części sezonu, ale odkąd bolid Mercedesa przyśpieszył i jego kierowcy mogą walczyć o podia, to pojedynek między nimi jest bardziej wyrównany. Przez cały aktualny sezon najczęściej różnice między nimi były bardzo małe, a jak obliczymy średnią ze wszystkich dotychczasowych kwalifikacji, to Hamilton jest nawet minimalnie szybszy, bo Russell raz odpadł w Q1. Nie ma tutaj więc mowy o żadnej dominacji czy porażce Hamiltona. W 2022 i w 2023 roku rywalizacja między nimi także była w kwalifikacjach wyrównana, ale na korzyść Lewisa w 2022 roku, a w 2023 roku był remis.
Podsumowanie
Hamilton na sezon 2025 przechodzi do Ferrari, gdzie czeka go jazda innym bolidem w nowym dla siebie zespole. Charles Leclerc świetnie sobie radzi w kwalifikacjach, a jego styl jazdy jest podobny do Hamiltona. To może być czynnik, który sprawi, że Hamilton odżyje, być może był to jeden z powodów dla którego zdecydował się na zmianę zespołu. W tym roku spodziewam się, że w kwalifikacjach z Russellem przegra, ale w wyścigach rywalizacja będzie bardziej wyrównana, być może w okolicy remisu. Jeśli chodzi o punkty na koniec sezonu, to wiele zależy od losowych pechowych sytuacji.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: