Na czubku nosa zdecydowanej większości bolidów Formuły 1 jest niewielki otwór. Do czego służy otwór na nosie bolidów Formuły 1? Kiedy został wprowadzony, co na ten temat mówi regulamin i czy zespoły starają się coś tutaj ugrać dla siebie?
Otwory na nosach bolidów F1, które pełnią obecną funkcję, pojawiły się w latach 2007 – 2008, czyli wtedy gdy samochody miały najbardziej rozbudowane elementy aerodynamiczne na górnym poszyciu. Od tego momentu były stopniowo wprowadzane przez wszystkie zespoły i są powszechnie stosowane. W historii F1 wykorzystywano również otwory na nosach do celów typowo aerodynamicznych już ponad 40 lat temu. W ostatnich latach popularny był również system s-duct w którym powietrze wpadało przez otwór poniżej nosa, przelatywało przez niego kanałem podobnym do litery „s”, a następnie wylatywało przez otwór na górnym poszyciu. System s-duct w 2022 roku nie jest wykorzystywany.
Regulamin techniczny dopuszcza niewielki otwór na nosie bolidu F1
Regulamin techniczny Formuły 1 od wielu lat dopuszcza niewielki otwór na nosie. Jest to zapisane w regulaminie technicznym w sekcji poświęconej przedniej części bolidu. Regulamin techniczny zezwala na pojedynczy otwór umieszczony w przedniej części nosa, którego powierzchnia nie przekracza 1500 mm2. Podstawową funkcją takiego otworu ma być chłodzenie kierowcy. Otwór może mieć maksymalną powierzchnię np. 3×5 cm, czyli jest bardzo niewielki.
Do czego faktycznie służy otwór na nosie bolidu F1?
W Formule 1 zespoły starają się maksymalnie wykorzystać dostępne rozwiązania, aby zwiększyć wydajność. Podstawową funkcją otworu jest chłodzenie kierowcy, ale on ma również inne funkcje. Podobnie wygląda sytuacja np. z lusterkami, których podstawowa funkcja jest oczywista. Zespoły jednak przygotowują lusterka w takim kształcie i z maksymalnie rozbudowanymi wspornikami, aby to przy okazji pełnione były również funkcje aerodynamiczne. Regularnie pojawiają się w tej kwestii drobne kontrowersje, ale FIA nie jest w stanie nic zrobić, bo zespoły zawsze bronią się tym, że lusterka pełnią swoją podstawową funkcję, a reszta to dodatek. Otwór na nosie ma zapewnić chłodzenie kierowcy, ale zespoły równolegle wykorzystują go do innych celów. Powietrze przelatujące przez całą przednią sekcję bolidu przy okazji chłodzi elektronikę, hydraulikę, albo jeszcze inne elementy, które są tam zlokalizowane. Niektóre zespoły mają otwory, które są dzielone na dwie lub więcej części, prawdopodobnie w ten sposób powietrze kierowane jest w różne miejsca.
Zespoły czasami zatykają otwory, gdy zawody odbywają się w niskich temperaturach, albo gdy są opady deszczu. Nie ma tutaj jednak reguły w stosunku do postępowania.
Otwory na nosach bolidów F1 w 2022 roku
Większość bolidów F1 w 2022 roku ma otwory na nosach. W przypadku niektórych zespołów są one słabo widoczne z powodu zastosowanego czarnego malowania. W poniższej galerii zdjęć możecie zobaczyć siedem tegorocznych bolidów u których widać otwory. Williams prawdopodobnie również stosuje otwór, ale na zdjęciach, które widziałem był on zatkany.
Źródło zdjęć: Materiały prasowe zespołów F1.
Otwory na nosach bolidów F1 pełnią funkcje aerodynamiczne
Fakt, że otwory na nosach bolidów F1 wyraźnie różnią się między sobą kształtem, sugeruje że one mają również wpływ na aerodynamikę. Wszystkie elementy samochodu F1 mające kontakt z opływającym go powietrzem mają wpływ na aerodynamikę, więc nie ma tutaj żadnego zaskoczenia. Otwór pozwala wtłoczyć sporą ilość powietrza do wnętrza samochodu, które w innym wypadku opływałoby zewnętrzne poszycie samochodu. Wszystko zależy tutaj od ogólnego kształtu nosa, bo to w głównym stopniu determinuje potencjalny kształt otworu.
Więcej informacji o technicznych aspektach F1, można znaleźć w kategorii Technika w Formule 1.