Jedną z najlepszych rzeczy jakie dla Formuły 1 zrobiła Liberty Media było otwarcie całego sportu na Internet. Przekłada się to na duże zyski finansowe, w 2023 roku były one rekordowe, a głównym powodem była rosnąca liczba abonentów usługi streamingowej F1 TV.
Liberty Media rozlicza swoje przychody z Internetu poprzez brytyjską spółkę Formula One Digital Media Limited. Pod koniec września 2024 roku złożyła ona swój raport finansowy za 2023 rok w jednym z urzędów i z niego można wyciągnąć sporo ciekawych liczb. Ta spółka zajmuje się sprzedażą i eksploatacją praw cyfrowych oraz usług związanych z zawodami F1. Na mocy umowy z głównymi spółkami zarządzającymi Formułą 1, posiada prawa do wykorzystywania mediów społecznościowych, strony internetowej, aplikacji, a także innych produktów i platform w celach zarobkowych. Ta spółka zajmuje się także obsługą stron internetowych, mediów społecznościowych, aplikacji, usługi streamingowej F1 TV, a także czerpie zyski z prowizji od internetowej sprzedaży biletów oraz towarów licencjonowanych przez F1 (np. ubrania i gadżety). Więcej artykułów dotyczących związków i działalności Formuły 1 w Internecie można sprawdzić TUTAJ. Liberty Media jako spółka giełdowa publikuje swoje wyniki finansowe za każdy kwartał, ale z nich nie da się wyciągnąć szczegółowych informacji o działalności w Internecie. Dlatego dane dotyczące tej specjalnej spółki są tak ciekawe, ale media rzadko zajmują się jej analizą.
Wyniki finansowe F1 z działalności w Internecie w 2023
Formuła 1 zanotowała 177,1 mln $ przychodów z Internetu w 2023 roku, jest to poprawa o 28% w stosunku do 2022 roku, gdy wygenerowali 138,4 mln $ przychodów. Przychody rosną dynamicznie od kilku lat, w kolejnej części artykułu znajdziecie zestawienie. Koszty podstawowej działalności z wyłączeniem opłaty licencyjnej na rzecz innej spółki kontrolującej F1 wyniosły 61,3 mln $. Po uwzględnieniu opłaty licencyjnej na rzecz spółki FOWC (Formula One World Championship Limited) oraz wydatków administracyjnych wypracowano 32,0 mln $ zysku w 2023 roku (24,0 mln $ zysku w 2022 roku).
Spółka prowadząca działalność w Internecie co roku płaci wewnętrzną opłatę licencyjną do innej spółki zarządzającej F1, która w 2023 roku wyniosła 59,9 mln $. To jest główny koszty funkcjonowania „spółki internetowej”, który co oczywiste nie jest realnym kosztem, tylko zyskiem dla głównej spółki. Dlatego realne zyski z działalności internetowej są wyższe niż 32 mln $ zysku wspomniane w poprzednim akapicie.
Z ogólnego raportu finansowego Liberty Media wiemy, że łączne przychody z całej działalności Formuły 1 w 2023 roku wyniosły 3 222 mln $, więc wpływy z Internetu w wysokości 177,1 mln $ stanowiły 5,5% ogółu. To może się wydawać małym udziałem, ale on rośnie z roku na rok, a Internet odgrywa coraz większą rolę w biznesie w wokół Formuły 1. Wzrost udziału Internetu w 2023 roku był symboliczny, bo tylko o 0,2% z uwagi na ogromny wzrost całych wyników finansowych F1 napędzony debiutanckim wyścigiem w Las Vegas. Dla porównania 2019 roku Internet stanowił tylko 2% ogólnych przychodów F1.
Wzrost przychodów Formuły 1 z Internetu w ostatnich latach
2018 rok – 22 mln $
2019 rok – 35,4 mln $
2020 rok – 44,3 mln $
2021 rok – 95,5 mln $
2022 rok – 138,3 mln $
2023 rok – 177,1 mln $
Skala wzrostu jest bardzo dynamiczna i co ważne nie widać jeszcze oznak stabilizacji.
Wpływy z rozbiciem na różne obszary działalności w Internecie w 2023 roku
W raporcie znajduje się podział przychodów na cztery różne kategorie i z tego zestawienia możemy się dowiedzieć najwięcej na temat tego jak funkcjonuje obecnie F1 w Internecie.
Model subskrypcyjny – 123,5 mln $ przychodów w 2023 roku – 85,8 mln $ przychodów w 2022 roku
Licencje – 25,9 mln $ przychodów w 2023 roku – 30,2 mln $ przychodów w 2022 roku
Sprzedaż reklam w Internecie – 17,5 mln $ przychodów w 2023 roku – 14,5 mln $ przychodów w 2022 roku
Pozostałe przychody – 10,1 mln $ przychodów w 2023 roku – 7,8 mln $ przychodów w 2022 roku
Zdecydowanie najważniejsze w działalności w Formuły 1 w Internecie są przychody z subskrypcji, a więc z usługi streamingowej F1 TV. W 2023 roku wpływy z tego tytułu wyniosły 123,5 mln $, wzrosły o 44% czyli o 37,7 mln $ w porównaniu do 2022 roku. Wpływy w tej kategorii rosną bardzo dynamicznie od 2018 roku, gdy usługa F1 TV zadebiutowała na rynku. Liberty Media nigdy nie podała jej liczby abonentów na świecie. Zakładając, że średni abonament na roczny pakiet kosztuje 60 $, to mają nieco ponad dwa miliony abonentów na świecie. Realnie jest ich więcej, bo niektórzy kupują tylko pakiety miesięczne, są kraje gdzie ceny są niższe, niektórzy kupują pakiety bez transmisji na żywo, które są znacznie tańsze. Nie jest to jeszcze w skali globalnej konkurencja dla telewizji i dużych serwisów streamingowych, które transmitują F1, ale stała się realną alternatywą dla wielu kibiców. Osobiście mam na blogu linki afiliacyjne do zakupu F1 TV i mogę zdradzić, że w 2023 i w 2024 roku zainteresowanie zakupem było kilkukrotnie większe niż w 2022 rok, ale u nas powodem było przejście głównych transmisji z Eleven Sports do Viaplay. F1 TV poważną alternatywą dla Eleven Sports nie było, ale dla Viaplay już tak.
Negatywną informacją jest spadek wpływów za udzielone licencje. W dwóch poprzednich latach wpływy z tego tytułu lekko przekraczały 30 mln $, a w 2023 roku odnotowano spadek o 14% do 25,9 mln $. Te przychody obejmują gry video, zarówno chodzi o oficjalną grę od Codemasters, a także F1 Manager i pozostałe gry mobilne w których jest licencjonowana zawartość F1. Mieszczą się w tej kategorii również wpływy z licencji na eSport i sprzedaż internetowych gadżetów. W teorii jeżeli Liberty Media zarabia pewien procent od każdego sprzedanego egzemplarza gier, a nie otrzymują z góry konkretnej sumy za licencję, to mamy powód spadku. Według wiarygodnych doniesień sprzedaż gier od Codemasters jest mniejsza niż dawniej, gry z serii F1 Manager również nie były takim sukcesem jakiego się spodziewano.
Wzrosły wpływy z reklam w Internecie o 21% do 17,5 mln $. W komentarzu do raportu wspomnieli, że w 2023 roku było duże zapotrzebowanie na reklamy wokół wyścigów organizowanych w Ameryce Północnej. Chodzi tutaj o reklamy na głównej stronie internetowej F1, w aplikacji oraz inne wpływy wygenerowane z materiałów zamieszczanych w Internecie (np. o reklamy przy filmikach na YouTube).
Pozostałe przychody wzrosły o 29% do 10,1 mln $. Tutaj głównym powodem miały być wyższe wpływy ze sprzedaży biletów na wyścigi w Internecie.
Zyski Formuły 1 z Internetu powinny dalej wyraźnie rosnąć
W danych finansowych widać wyraźnie coroczne wzrosty oraz coraz większe zyski z działalności internetowej Formuły 1. Liberty Media pokazała, że da się mocno promować sport w Internecie a jednocześnie na tym zarabiać. Perspektywy na kolejne lata są cały czas optymistyczne, powinny być dalej odnotowywane spore wzrosty, głównie z powodu usługi F1 TV.
Liberty Media pełne wyniki finansowe na 2023 rok podała podczas konferencji na początku marca tego roku. Wyniki były rekordowe, można przeczytać podsumowanie pod tym linkiem. W swoim komunikacie prezentowali dane inaczej, nie wyszczególniali ile wyniosły wpływy z Internetu.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: