Dzisiaj mija dziewięć lat od momentu gdy blog CyrkF1 pojawił się w Internecie. Z tej okazji zapraszam na krótkie podsumowanie minionych 12-miesięcy oraz zapowiedź planów na przyszłość.
Krótkie podsumowanie historia bloga
Blog CyrkF1 zadebiutował w Internecie 20 września 2012 roku, a więc dziewięć lat temu. Tamtego dnia opublikowałem na nim debiutancki wpis z przywitaniem. Blog przez pierwszy rok był obecny pod innym adresem w domenie wordpress.com, a od ośmiu lat znajduje się w obecnym miejscu: CyrkF1.pl. Do tej pory blog miał trzy wersje graficzne, a obecna funkcjonuje od końca 2015 roku. Cały czas samodzielnie zajmuję się pisaniem i prowadzeniem bloga. Wyjątkiem są kwestie techniczne i graficzne, bo tutaj nieoceniona jest pomoc Przemka. Obecny oraz wcześniejszy wygląd strony, to w większości jego zasługa.
Podsumowanie minionych 12-miesięcy na blogu
Blog corocznie stawał się bardziej popularny, notował coraz więcej odsłon. Wzrostowa tendencja zatrzymała się w 2020 roku, który w świecie F1 i nie tylko był bardzo specyficzny. Ogółem w 2020 roku liczba odsłon spadła o 11,66% w porównaniu do 2019 roku, a główną przyczyną były zmiany w kalendarzu F1 i brak wyścigów w okresie marzec – czerwiec. W 2021 roku sytuacja całkowicie się odwróciła i to w dość radykalny sposób. Ten tekst publikuję 20 września, a już od kilku dni wiem, że tegoroczny rok będzie dla CyrkuF1 najlepszy. Niemal każdy miesiąc zanotował najwyższe w historii liczby odsłon. Na początku września łączna liczba odsłon w 2021 roku przekroczyła łączną liczbę z całego 2019 roku, który do tej pory był rekordowy. Jeżeli kolejne miesiące będą notowały wyniki zbliżone do poprzednich, to realna jest poprawa o 50% w stosunku do 2020 roku i około 30-35% w stosunku do 2019 roku. Ten znaczny wzrost zainteresowania pojawił się mimo, że na blogu nie zaszły istotne zmiany, nie publikowałem więcej tekstów niż w latach poprzednich. Od dłuższego czasu utrzymuje średnią jednego nowego tekstu dziennie. Dwie główne przyczyny wzrostu statystyk są dość ciekawe.
Na początku 2021 roku doszło do dwóch przełomowych wydarzeń, którym w większości zawdzięczam taki wzrost zainteresowania blogiem. Za pierwsze z nich jestem sam odpowiedzialny, a drugie było ode mnie niezależne. W okresie zimowym mocno przebudowałem strukturę strony jednocześnie wprowadzając zmiany, które wpłynęły na SEO (optymalizacja pod wyszukiwarki). To przełożyło się na momentami ponad dwukrotny wzrost liczby wejść na stronę z wyszukiwarek. Druga rzecz wydarzyła się na początku marca i nie miałem na nią żadnego wpływu. Facebook po ponad dwóch latach sztucznego ograniczania zasięgów moich postów nagle je odblokował. Nie mam pojęcia dlaczego mnie wcześniej ograniczał, ani jak działa ich algorytm. Fakty są takie, że posty na moim fanpage miały po maksymalnie 5-6 tysięcy zasięgu, mimo że liczba polubień była około dwa razy większa. Od momentu odblokowania popularne posty mają po kilkanaście tysięcy, a te najpopularniejsze po kilkadziesiąt tysięcy (najlepszy miał ponad 90 000). To oczywiście przekłada się na znaczny wzrost ruchu na blogu pochodzącego z Facebooka, sam fanpage również zaczął szybciej rosnąć. Facebook pokazuje posty nie tylko osobom, które polubiły fanpage, ale także innym.
Pod względem publikowanych na blogu treści stawiam na sprawdzone tematy i formaty. Nowością są charakterystyki torów, które zapoczątkowałem pod koniec 2020 roku. Systematycznie pojawiają się kolejne blogowe schematy torów, a także posty z kompletem najważniejszych informacji o nich. Gdy będą gotowe wszystkie, to zyskam szersze możliwości porównywania torów i przygotowywania zestawień. Cały czas stawiam na dłuższe teksty, z których wiele przekracza 1000 słów, a zdarzają się też takie na ponad 2000 słów. W czasie weekendów wyścigowych pojawiają się te same kluczowe artykuły: analiza kwalifikacji, opis wyścigu i garść statystyk. Poza weekendami wyścigowymi podejmuję aktualne tematy, które są ważne w Formule 1 (np. kontrakty kierowców, kwestie techniczne czy kontrowersje), piszę analizy i różne zestawienia. Wiele treści jest unikalnych w skali polskiego Internetu, a niektóre nawet światowego. W ostatnich miesiącach zauważam znaczny wzrost zainteresowania artykułami na bardziej skomplikowane tematy o technice, pieniądzach i regulaminach. Bardzo mi się to podoba i od czasu do czasu będę starał się przygotowywać takie artykuły.
Dziewięć lat w wybranych statystykach
- 3 731 artykułów
- 33 600 komentarzy
- Ponad 12 000 polubień na Facebooku
- Ponad 5 000 polubień na Twitterze
- Dziennie blog ma od kilku do kilkunastu tysięcy odsłon
- Liczba odsłon z urządzeń mobilnych przekracza 75%
Ilość odsłon mobilnych cały czas rośnie. W powyższym zestawieniu podałem średnie dane dla całego 2021 roku, jednak w sierpniu i we wrześniu odsłon mobilnych (smartfony i tablety łącznie) było już nieznacznie ponad 80%. Efektem ubocznym przechodzenia do czytania informacji w Internecie na urządzeniach mobilnych jest mniejsze zainteresowanie komentowaniem bezpośrednio na stronie. Obecnie znacznie więcej komentarzy jest na Facebooku i Twitterze niż na stronie.
Plany na najbliższe miesiące
Przez kolejne miesiące będę prowadził blog w podobnym stylu jak do tej pory, nie planuję żadnych znaczących zmian w swoim podejściu. Jeżeli nie wydarzy się nic niespodziewanego to spodziewajcie się takiego samego typu tekstów, stałych pozycji i reagowania na bieżące wydarzenia w świecie Formuły 1. W okresie zimowym podejmę ponowną próbę wprowadzenia nowego motywu graficznego, bo obecny nie jest odpowiedni na czasy, gdy około 80% odsłon pochodzi z urządzeń mobilnych. Strona dobrze prezentuje się i działa z odpowiednią szybkością na komputerach, ale na smartfonach znacznie odstaje od współczesnych wymagań. Blog powinien także doczekać się zmodyfikowanego logotypu, a gdy tak się stanie, to pomyślę także o przygotowaniu gadżetów.
Media społecznościowe CyrkuF1
Zachęcam jak zawsze do odwiedzania profili bloga w mediach społecznościowych na Facebooku (Link) oraz Twitterze (Link). Na blogu koncentruję się na dłuższych wpisach, dlatego wiele informacji podaję tylko na Facebooku i Twitterze. Mam jeszcze osobiste konto na Twitterze (Link), gdzie najszybciej i najczęściej piszę o nowościach F1. Profile w mediach społecznościowych systematycznie rosną. Odkąd Facebook odblokował zasięgi fanpage’a, to tam udaje się wykręcać wysokie wyniki. Profil bloga na Twitterze pełni funkcję typowo informacyjną o nowych i aktualizowanych wpisach na blogu.
P.S. Jeżeli ktoś chce wesprzeć działanie bloga, to wystarczy kliknąć na zielony przycisk „postaw kawę” poniżej.
P.S.2. Jeżeli ktoś wie jak nakłonić Google do umieszczenia bloga w wynikach wyszukiwania w kategorii wiadomości, to proszę o kontakt. Starałem się o to dawniej kilkukrotnie, gdy można było składać własne wnioski, ale byłem odrzucany mimo spełniania kryteriów. Obecnie według ich zapewnień dzieje się to automatycznie, ale wciąż CyrkF1 nie został uwzględniony.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: