Firma Pirelli na torze Yas Marina w Abu Zabi zaprezentowała opony na sezon 2018. Gama opon w porównaniu do sezonu 2017 powiększy się o dwie dodatkowe mieszanki na suchy tor. Poznaliśmy nowe kolory, nazwy oraz szczegóły.
Pirelli na sezon 2018 zwiększyło liczbę mieszanek przeznaczonych na suchy tor z pięciu do siedmiu. Dwie nowe mieszanki to opony hiper-miękkie oraz super-twarde. Opony hiper-miękkie będą oznaczone kolorem różowym i staną się najmiększą mieszanką. Nazwa została wybrana przez kibiców podczas głosowania w Internecie (62% głosów). Opony super-twarde będą jak ich nazwa wskazuje najtwardsze i zostaną oznaczone kolorem pomarańczowym. Pirelli traktuje je jako opcję zapasową, gdyby pozostałe mieszanki okazały się zbyt miękkie. Dlatego opon super-twardych możemy nawet zupełnie nie zobaczyć w 2018 roku podczas wyścigów. Opony super-twarde przejmą kolor pomarańczowy od obecnych opon twardych. Mieszanka twarda od 2018 roku będzie oznaczona kolorem jasno niebieskim (ice blue). Nazwy i kolory pozostałych opon typu slick nie ulegają zmianie.
Opony Pirelli dla Formuły 1 przeznaczone na suchy tor w 2018 roku:
- hypersoft – hiper-miękkie – różowe
- ultrasoft – ultra-miękkie – fioletowe
- supersort – super-miękkie – czerwone
- soft – miękkie – żółte
- medium – pośrednie – białe
- hard – twarde – jasnoniebieskie
- superhard – super-twarde – pomarańczowe
Opony przeznaczone na suchy tor będą wyraźnie miększe niż w sezonie 2017, co powinno zwiększyć ich przyczepność oraz liczbę pit-stopów podczas wyścigów. Opony zostaną oparte o nową konstrukcję i będą miały inne okno temperatury optymalnej pracy.
Bez zmian pozostają opony na mokry tor. Będą to opony przejściowe oznaczone zielonym paskiem, oraz opony deszczowe oznaczone paskiem niebieskim. W budowie opon przeznaczonych na mokrą nawierzchnię zaszły drobne zmiany konstrukcyjne.
Opony Pirelli na 2018 rok dla F1 w pełnej okazałości i w kolorach tęczy. #F1PL #Pirelli pic.twitter.com/FJwjmXMmTX
— Karol z CyrkF1 (@Karol_CyrkF1) 23 listopada 2017
Regulamin F1 pozostaje bez zmian i na każdy weekend wyścigowy będą nominowane trzy mieszanki na suchy tor. Pirelli zwiększając liczbę swoich mieszanek do siedmiu będzie mogło lepiej dostosować się do każdego toru. W 2017 roku bardzo często opony były zbyt wytrzymałe i mieliśmy tylko jeden pit-stop. Opony również często były trudne do rozgrzania, szczególnie na mało wymagających torach. Wcześniejsze informacje mówiły o tym, że opony będą przeciętnie o jeden stopień miększe niż w 2017 roku (tzn opony miękkie z 2017 roku, to opony pośrednie w 2018 roku). Dlatego możemy oczekiwać, że po zmianach opony będą oferować większą przyczepność, a tym samym samochody F1 będą mogły jechać szybciej.
https://www.youtube.com/watch?v=aetpq3pEAFE
Nowe mieszanki zostaną przetestowane podczas dwudniowych jazd w Abu Zabi w dniach 28-29 listopada 2017 roku. Kolejny raz bolidy F1 wyjadą na tor już podczas przedsezonowych testów w dniach 26 luty – 1 marca oraz 6-9 marca na torze pod Barceloną.
Działanie Pirelli i przygotowanie tylu mieszanek jest działaniem typowo marketingowym. Ładnie to będzie wyglądać we wszelakich materiach promocyjnych – zarówno gama kolorów oraz nazwy mieszanek. Dla kibiców może pojawić się problem, gdy podczas jednego weekendu będą w użyciu trzy typy opon miękkich. Moim zdaniem Pirelli mogło przygotować nawet więcej różnych mieszanek, ale tylko na własne potrzeby. Podczas każdego weekendu powinny być te same trzy nazwy: miękkie, pośrednie i twarde. Każdy kibic interesujący się F1 (nawet od święta) rozróżniałby wtedy opony i wiedział, które są najlepsze w dany weekend. Pirelli przywoziłoby na każdy tor inne opony, ale ich nazwy pozostawałyby takie same.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: