Esteban Ocon przedłużył aż o trzy lata kontrakt z zespołem Alpine. Znamy już pełny skład tej stajni na sezon 2022, a to blokuje szanse na awans do F1 dla kilku juniorów należących do ich programu rozwojowego.
Nowy kontrakt Estebana Ocona z Alpine to była formalność odkąd Laurent Rossi, dyrektor generalny zespołu powiedział przed GP Monako, że prowadzą rozmowy z Francuzem i nie są zainteresowani innymi zawodnikami. Zaskoczeniem może być jedynie długość kontraktu, bo Ocon pozostanie w Alpine aż do końca 2024 roku. To pokazuje, że szefostwo zespołu bardzo w niego wierzy i stawiają go w roli lidera w perspektywie kilku lat. Ocon ma bardzo dobry początek sezonu 2021, co na pewno przekonało szefostwo aby mu zaufać.
Ocon w tym roku skończy 25 lat, a w Formule 1 jeździ od sezonu 2016 (z przerwą w 2019 roku). Od 2015 roku należy do programu rozwojowego Mercedesa. Jego menadżerem w pewnym momencie został dodatkowo Toto Wolff. Obecny kontrakt Ocona z Renault / Alpine był możliwy, po tym jak wynegocjowano specjalną umowę z Mercedesem. Tak długi nowy kontrakt z Alpine sugeruje, że Ocon mógł jednocześnie rozwiązać swoją umowę z Mercedesem. Aktualizacja 19.06.2021 r. – Mercedes nie ma żadnych opcji do Ocona do końca 2024 roku. Kariera Ocona wciąż jest zarządzana przez Mercedesa, ale to typowa umowa menadżerska.
Ciekawa sytuacja Fernando Alonso
Fernando Alonso pierwszy raz w swojej karierze w Formule 1 będzie w sytuacji w której jego zespoły partner ma tak znacząco dłuższy kontrakt. Umowa Hiszpana obowiązuje na sezon 2022, a Ocona jeszcze na dwa kolejne lata. To na pewno zmieni dynamikę wewnątrz tego zespołu. Alonso powrócił do F1 w roli lidera Alpine, sezon 2021 miał być przeznaczony na naukę, a w 2022 roku po zmianie reguł technicznych celował w walkę o najwyższe cele. Ocon na początku 2021 roku jest lepszy od Alonso, co jest sporą niespodzianką, bo rok temu był zdominowany przez Ricciardo. Alonso nie jeździ tak dobrze jak dawniej, a Ocon się poprawił. To bardzo przedwczesna sugestia z mojej strony, ale brak poprawy Alonso na tle Ocona lub przeciętny bolid Alpine w 2022 roku będą oznaczać definitywny koniec przygody Hiszpana z F1. Z jego perspektywy nie będzie widać sensu, aby dalej jeździć w F1 dla samego jeżdżenia. Pozostaje za to pytanie co się będzie działo wewnątrz zespołu do tego czasu? Jeśli Ocon z długim kontraktem i dobrą formą polepszył własną pozycję kosztem Alonso, to Hiszpan będzie chciał ją odzyskać. On nie da się zepchnąć na boczny tor, chce być liderem.
Jak to wpływa na program juniorski Alpine?
Alpine prowadzi program rozwojowy młodych kierowców w którym aktualnie jest kilku bardzo ciekawych zawodników, którzy powinni myśleć o rychłym awansie do Formuły 1. Na początku roku szczegółowo opisałem skład ich programu na ten sezon, możecie sobie to tutaj przypomnieć. Z tym programem jest jednak bardzo poważny problem: Alpine nie ma jak tym zawodnikom zagwarantować jazdy w F1. W ich głównym zespole nie ma miejsca, a nie mają stajni klienckiej. Ich juniorzy mogą teraz albo czekać i liczyć na miejsce, które może zwolnić Alonso na 2023 roku lub odejść z tego programu i pukać do drzwi innych zespołów, gdzie wiele miejsc również nie ma. Alpine organizuje chyba najwięcej prywatnych testów dla swoich juniorów bolidami F1, wspiera kariery w niższych seriach wyścigowych, ale brakuje ostatecznego kroku czyli awansu do F1. Christian Lundgaard, Oscar Piastri i Guanyu Zhou to są kierowcy, którzy powinni myśleć o jeździe w F1, ale Alpine im tego nie gwarantuje. Moim zdaniem bardzo prawdopodobny jest scenariusz, że Guanyu Zhou będzie szukał sobie miejsca poza Alpine w F1, bo dwaj pozostali juniorzy jeszcze mogą jeden rok poczekać.
Pięć zespołów ma już pełne składy na sezon 2022
W tym momencie pięć zespołów Formuły ma już w pełni potwierdzone składy na sezon 2022: Alpine, Ferrari, McLaren, Aston Martin i Haas. Kontrakt z Red Bullem ma również Max Verstappen. Pozostało więc tylko dziewięć wolnych miejsc, ale w kilku przypadkach formalnością wydają się pewne kontrakty. Opisałem sytuację na rynku transferowym szerzej kilka dni temu pod tym linkiem.
Pełne składy zespołów F1 na sezon 2022 wraz z długościami poszczególnych kontraktów znajdziecie pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: