Esteban Ocon odchodzi z Alpine po sezonie 2024 co ma być wspólną decyzją obu stron. Umowa Francuza wygasała wraz z końcem tego roku i nie zostanie przedłużona. Według plotek Ocon rozmawia z innymi ekipami, a plany Alpine są wielką zagadką.
Doszło do tego, co było spodziewane od pewnego czasu, a wydarzenia z GP Monako 2024 tylko to potwierdziły. Esteban Ocon po pięciu latach odejdzie z ekipy Alpine. Zespół potwierdził to w komunikacie prasowym, w którym znajduje się kluczowy fragment, że jest to wspólna decyzja. Umowa Ocona wygasa po sezonie 2024, więc Alpine po prostu nie planuje jej przedłużyć. Fakt, że zostało to ogłoszone z półrocznym wyprzedzeniem sugeruje, że albo Alpine albo Ocon podjęli już decyzję w sprawie sezonu 2025, więc wiedzą na 100%, że się już ze sobą nie porozumieją. Mimo nieciekawej atmosfery panującej obecnie w Alpine i plotek, że Ocon miałby być ukarany za kolizję z Gasly’m w Monako (żadnej kary ostatecznie nie było), to gdyby pozostawał cień szansy, że obie strony mogą za rok dalej współpracować, to nie byłoby tego ogłoszenia. Dlatego uważam, że dość szybko doczekamy się albo informacji o nowym zespole Ocona, albo informacji o jego następcy w Alpine.
Według medialnych plotek decyzja o zakończeniu współpracy zapadła jeszcze przed GP Monako, a kontrowersje z tamtego wyścigu nie miały na nią wpływu, ewentualnie pomogły w przyśpieszeniu ogłoszenia. Źródła są jednak podzielone w stosunku do tego kto jako pierwszy podjął decyzję. Były plotki, że to Alpine zdecydowało nie przedłużać Ocona, bo chcą zmienić skład, a z drugiej strony są plotki, że Ocon rozmawiał od pewnego czasu z innymi zespołami i znalazł sobie nowy o czym miał poinformować już Alpine.
Esteban Ocon spędzi w ekipie Renault / Alpine łącznie pięć sezonów. Jest jedynym zwycięzcą wyścigu dla marki Alpine – pełne niespodzianek GP Węgier 2021.
Jakie opcje ma Esteban Ocon?
Warto wspomnieć, że Esteban Ocon cały czas pozostaje pod kontraktem z Mercedesem lub Toto Wolffem, albo ich obu. Ocon to wychowanek akademii Mercedesa, który kilka lat temu stracił miejsce w F1 z powodu przejęcia ekipy Force India przez Lawrence’a Strolla – musiał zrobić miejsce dla Lance’a. W 2019 roku Ocon był na rezerwie Mercedesa, ale udało mu się porozumieć z Renault, gdzie dołączył od sezonu 2020. Po pięciu latach wciąż jest powiązany, prawdopodobnie umową typowo menadżerską z Mercedesem i Wolffem. To z jednej strony ułatwienie, a z drugiej utrudnienie w poszukiwaniu zespołu na 2025 roku. Na przykład Audi to wielki rywal Mercedesa, raczej nie powinni zatrudnić zawodnika od konkurencji.
Według plotek z ostatnich dni Ocon rozmawiał z Haasem i Audi, opcją jest również Williams, a cień szansy może mieć nawet w Mercedesie. W przypadku Mercedesa pewniakiem jest Andrea Kimi Antonelli, Ocon miałby szansę tylko gdyby jesienią okazało się, że Antonelli się jeszcze nie nadaje do F1, a inni kierowcy byli zakontraktowani. W Audi Ocon będzie poważnym kandydatem, gdy okaże się, że Carlos Sainz faktycznie zrezygnuje z ich propozycji. Audi chce mieć dwóch doświadczonych kierowców, więc Ocon by im pasował, ale pozostaje pytanie co ze związkami z Mercedesem?
Moim zdaniem Haas wydaje się zespołem, z którym Esteban Ocon mógłby najszybciej podpisać umowę. Nico Hulkenberg już stamtąd odszedł do Audi, bardzo możliwe, że zrezygnują z Kevina Magnussena. Oliver Bearman jest pewniakiem do jednego miejsca, a Ocon mógłby przy nim pełnić rolę doświadczonego zawodnika.
Na co zdecyduje się Alpine?
Po słabszym początku sezonu wydawało się pewne, że aktualni kierowcy Alpine będą szukać dla siebie lepszych opcji na kolejne lata. Zobaczymy co będzie z Gasly’m, ale wydaje mi się, że będą go chcieli teraz zatrzymać, aby podtrzymać ciągłość w zespole. Gasly miałby problemy aby znaleźć sobie lepszy zespół, bo miejsc jest mało a konkurencja duża. Zakładając, że w Alpine pozostaje jedno wolne miejsce, to opcje są niezwykle szerokie. Nie wiadomo na co postawi Alpine, a niektórzy kierowcy mogą być niezainteresowani jeśli otrzymają od nich oferty.
Moim zdaniem Alpine ma trzy drogi. Mogą stawiać dalej na doświadczony skład i będą rozmawiać z takimi kierowcami jak Bottas czy Sainz. Opcja druga to pieniądze. Jeżeli sytuacja w zespole faktycznie jest słaba, to mogą na 2025 roku zatrudnić zawodnika, który ściągnie sponsorów. Tutaj kandydatami są Zhou Guanyu, Mick Schumacher czy Felipe Drugovich. Opcja trzecia to docenienie wreszcie swojego wychowanka i awans Jacka Doohana, który ma na swoim koncie wiele testów w bolidach F1 i jest gotowy do jazdy. Szczerze mówiąc nie wiem na co postawi Alpine, bo ich ruchy są momentami nieprzewidywalne. Gdybym miał zgadywać, to postawiłbym na Zhou, bo on pasowałby im marketingowo i do nowej umowy między koncernem Renault i chińskim Geely.
Aktualizacja 21:10. Pracujący dla Formuły 1 Lawrence Barretto podał szereg nowych szczegółów. Traktowałbym je półoficjalnie, bo F1 na swojej głównej stronie internetowej nie zamieszcza niesprawdzonych plotek. Ocon miał wcześniej rozmawiać z Audi i Haasem, a Alpine o tym wiedziało. W Monako Bruno Famin dwukrotnie upominał kierowców, aby ze sobą nie walczyli, bo wprowadzi inaczej polecania zespołowe. Ocon nie posłuchał i stąd złość szefa zespołu. Ocon w czwartek po GP Monako był w fabryce na sesji w symulatorze i wtedy Famin powiedział mu, że nie przedłużą z nim umowy, więc to jest głównie ruch ze strony zespołu. Ocon aktualnie nie jest z nikim dogadany. Alpine rozmawia z wieloma kierowcami, chcieliby aby Gasly został, ale on także rozmawia z innymi ekipami. Na ten moment poważnym kandydatem do Alpine jest Jack Doohan, który jest wysoko ceniony w fabryce. Innym mocnym kandydatem ma być Bottas. Alpine chciałoby Sainza, ale on preferuje inne ekipy. Kandydatem jest nawet Mick Schumacher.
P.S. Esteban Ocon był ostatnią „ważną” osobą w tym zespole, który pamiętał czasy jak nazywali się Renault. Wszyscy szefowie przez ostatnie lata zostali zwolnieni lub sami odeszli, na niektórych stanowiskach zmian było kilka. Ocon był ostatnim stabilnym elementem, który teraz znika. Żaden zespół F1 nie przechodzi takich zmian personalnych jak Alpine w ostatnich latach.
Artykuł, w którym znajdziecie pełne składy zespołów F1 na sezon 2025 wraz z długościami kontraktów poszczególnych zawodników można znaleźć klikając w ten link.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: