Ostatnim kierowcą spoza Europy, który został mistrzem świata F1 był Jacques Villeneuve w 1997 roku. Europejczycy dominują wśród mistrzów w ostatnich latach mimo szerokiego otwarcia się Formuły 1 na nowe kraje.
Pierwszy sezon Formuły 1 rozegrano w 1950 roku, a zakończone niedawno zmagania w 2019 roku były jubileuszowym 70. sezonem w całej historii tego sportu. Łącznie 33 różnych kierowców zostawało mistrzami świata. W tym gronie 16. zawodników zdobyło co najmniej dwa tytuły, a 17. może pochwalić się jednym mistrzostwem. Tytuł mistrzowski zdobywali zawodnicy z 14. różnych krajów mieszczących się na pięciu kontynentach. Spośród zamieszkałych kontynentów jedynie Azja nie może pochwalić się mistrzem świata F1. Teoretycznie te statystyki pokazują, że istnieje spora różnorodność wśród krajów i kontynentów z których wywodzą się mistrzostwie świata Formuły 1. Tak faktycznie było, ale tylko do pewnego momentu, bo od ponad dwóch dekad jedynie zawodnicy z Europy okazują się najlepsi.
Dominacja Europejczyków w ostatnich dwóch dekadach to trend całkowicie przeciwny do rozrastania się kalendarza F1 na nowe kraje. W obecnym kalendarzu F1 większość wyścigów odbywa się w krajach pozaeuropejskich, a dodatkowo większość z nich zadebiutowała w ostatnich dwóch dekadach. Jednocześnie w tym samym czasie nie było żadnego kierowcy spoza Europy, który został mistrzem świata mimo, że wcześniej były to bardzo powszechne sytuacje. Wyścigi organizowane w nowych krajach nie przełożyły się do tej pory na pojawienie się w stawce kierowców, którzy odgrywaliby znaczącą rolę F1. To jest sytuacja dziwna, bo w wielu krajach gdzie Formuła 1 zadebiutowała w ostatnich latach, to zyskała sporą popularność. Wyścig w danym kraju oznacza również zwiększone zainteresowanie sponsorów, więc młodzi zawodnicy powinni mieć łatwiej piąć się po drabinie sportów motorowych.
Mistrzowie świata F1 według narodowości
W poniższej tabeli przygotowałem zestawienie mistrzów świata według narodowości. Celowo pominąłem nazwiska poszczególnych kierowców, tak aby uwypuklić kraje ich pochodzenia. Dodatkowo przy każdym kraju wpisałem rok ostatniego mistrzostwa. Tabelę można sortować przyciskami w wierszu nagłówkowym.
Kraj | Liczba mistrzostw świata | Rok ostatniego mistrzostwa |
---|---|---|
Wielka Brytania | 19 | 2019 |
Niemcy | 12 | 2016 |
Brazylia | 8 | 1991 |
Argentyna | 5 | 1957 |
Australia | 4 | 1980 |
Austria | 4 | 1984 |
Francja | 4 | 1993 |
Finlandia | 4 | 2007 |
Włochy | 3 | 1953 |
USA | 2 | 1978 |
Hiszpania | 2 | 2006 |
Nowa Zelandia | 1 | 1967 |
RPA | 1 | 1979 |
Kanada | 1 | 1997 |
Jak widać w powyższej tabeli pod względem liczby tytułów mistrzowskich dominują reprezentanci Wielkiej Brytanii. Na drugim miejscu są Niemcy, a tutaj warto dodać ciekawostkę, że pierwszy tytuł kierowca z Niemiec zdobył dopiero w 1994 roku. Więc przez ostatnich 26 lat aż 12 tytułów wywalczyli Niemcy, a dokładnie tylko trzej kierowcy z tego kraju, których nazwiska na pewno każdy czytający zna (ten trzeci to Nico Rosberg 🙂 ).
Reprezentanci krajów spoza Europy zdobyli łącznie 22 tytuły mistrzowskie Formuły 1. Ostatnim mistrzem spoza Europy był wspomniany Kanadyjczyk Jacques Villeneuve w 1997 roku. To oznacza, że przez pierwszych 48 sezonów istnienia Formuły 1 liczba tytułów mistrzowskich rozkładała się w dość wyrównany sposób między Europą (26), a resztą świata (22). Od tego momentu wygrywają tylko kierowcy z Europy, którzy są niepokonani od 22 kolejnych sezonów. Jakby tego było mało, to w tym czasie tylko reprezentanci czterech krajów zostawali mistrzami świata: Finlandia, Niemcy, Hiszpania i Wielka Brytania. Patrząc na obecną stawkę kierowców, to nie widać zawodnika spoza Europy, który mógłby w bliskiej przyszłości walczyć o mistrzostwo. Jedynymi takimi kandydatami wydają się być Alexander Albon i Daniel Ricciardo.
Bardzo ciekawe jest również spojrzenie na kilka krajów, które miały swoich mistrzów świata dawno temu, a obecnie nie mogą liczyć na sukcesy. Argentyna ma pięć tytułów, a wszystkie zdobył Juan Manuel Fangio w latach 50. Nie widać na horyzoncie żadnych kierowców z tego kraju na drodze do F1. We Francji jest podobna dominacja jednego kierowcy, bo wszystkie cztery tytuły zdobył Alain Prost. W obecnej stawce są kierowcy z Francji i nie można wykluczyć, że będą oni odgrywać czołowe role w F1 w przyszłości. Dla mnie osobiście największym zaskoczeniem przygotowując to zestawienie były Włochy. Reprezentanci tego kraju zdobyli trzy tytuły na samym początku istnienia F1, a potem nie było żadnych sukcesów. Kierowców z Włoch w całej historii F1 było mnóstwo, z tego kraju pochodzi najsłynniejszy zespół Ferrari, ale przez ostatnie ponad 60 lat najważniejszego sukcesu nie było. Brazylia to również bardzo ciekawy przypadek, bo przez ponad cztery dekady kierowcy z tego kraju nie tylko byli w F1, ale i odgrywali czołowe role, a obecnie nikogo w stawce nie ma. We współczesne Formule 1 brakuje również kierowców z Austrii, USA czy RPA, a dawniej były to kraje dostarczające wielu znanych zawodników.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: