W Malezji w pobliżu granicy z Singapurem wkrótce ruszy opóźniana budowa toru wyścigowego Fastrack Iskandar. Obiekt ten będzie mógł gościć wyścigi Formuły 1 i Moto GP. Otwarcie planowane jest na 2019 rok.
O planach budowy tego toru pisałem po raz pierwszy już 2,5 roku temu (KLIK), wtedy mówiono o otwarciu w 2016 roku. Jak widać, jest kilkuletnie opóźnienie. Sam pomysł na ten kompleks (to nie będzie sam tor wyścigowy) pojawił się pierwszy raz w 2012 roku. Początkowo miał to być nowoczesny tor wyścigowy wraz z kompleksem dodatkowych obiektów. Wśród nich planuje się mi.n. sklepy, hotele, warsztaty, centrum targowe, dealerzy samochodów. Plany uległy teraz kluczowej modyfikacji. Według obecnego planu tor ma spełniać najwyższe standardy FIA i FIM, a więc będą się mogły na nim odbywać wyścigi Formuły 1 oraz Moto GP. Będzie też możliwość instalacji sztucznego oświetlenia. Planowany koszt budowy całego kompleksu to blisko miliard dolarów.
Plany tego kompleksu zostały oficjalnie zaprezentowane wczoraj na specjalnym spotkaniu, w którym wziął udział m.in. premier Malezji (Źródło). Obiekt jest oczywiście przygotowywany według projektu Hermana Tilke. Co ważne został on wytyczony na naturalnie pofałdowanym terenie, o różnicy poziomów blisko 60 metrów. Inwestorem całego kompleksu jest spółka Fastrack Autosports, której właścicielem jest singapurski miliarder Peter Lim (70%) oraz rodzina królewska stanu Johor. A także lokalny developer UEM Sunrise. Peter Lim jest znany w świecie Formuły 1, posiada m.in. 18% akcji McLaren Automotive. Obecny Sułtan stanu Johor jest fanem wyścigów motocyklowych.
Celem budowy tego kompleksu zlokalizowanego bardzo blisko granicy z Singapurem, jest ściąganie na tor tamtejszych posiadaczy drogich i sportowych samochodów. Singapur to jeden z najbogatszych krajów świata, ale ma bardzo małą powierzchnię. Więc posiadacze sportowych aut nie mają gdzie nimi jeździć. Cały region Malezji przy granicy z Singapurem również bardzo szybko się rozwija.
Pełna nitka toru będzie liczyła 15 zakrętów oraz 4,45 km długości. Rożnica wysokości między najniższym, a najwyższym miejscem toru wyniesie 43,2 metry. Cała nitka toru będzie bardzo pofałdowana. Tor ma mieć siedem konfiguracji, w tym możliwość korzystania z dwóch krótkich konfiguracji niezależnie od siebie.
W rejonie Azji południowo-wschodniej jest prawdziwy boom na motosport. Niedawno powstał nowoczesny tor Chang International Circuit w Tajlandii. Moto GP ma wkrótce pojawić się na torze Sentul w Indonezji. A są już od dawna tory Sepang w Malezji oraz uliczny Marina Bay w Singapurze.
Wyścig o GP Malezji F1 na torze Sepang ma zniknąć z kalendarza po sezonie 2018. Tor Fastrack Iskandar może być ciekawą alternatywą, również dla GP Singapuru. Moim zdaniem nieprzypadkowo podnieśli standard planowanego obiektu, tak aby spełniał wymogi zarówno F1, jak i Moto GP.
P.S. Dwie grafiki przedstawiające układ tor można zobaczyć w większej rozdzielczości po pobraniu, albo po kliknięciu.
P.S.2: Znalazłeś błąd, lub literówkę w jakimś wpisie na blogu? Zaznacz to słowo lub krótki fragment tekstu, wciśnij klawisze Ctrl + Enter, a następnie kliknij przycisk Send w okienku które się pojawi. Wyślesz tym samym zgłoszenie, a ja poprawię swój błąd.