Ferrari podczas testów przedsezonowych przetestowało kontrowersyjną osłonę kokpitu typu Halo. Bardzo prawdopodobne, że to rozwiązanie zostanie wprowadzone już w 2017 roku.
Poziom bezpieczeństwa w Formule 1 na przestrzeni ostatnich 20 lat niesamowicie się poprawił. Ostatni słaby punkt, mimo wielu starań – poprawa kasków, czy zmiana nosów bolidów – to głowa kierowcy. FIA od 2009 pracuje nad sposobem aby wprowadzić rozwiązanie, które zwiększy bezpieczeństwo kierowców. Faworytem jest koncepcja osłony kokpitu typu Halo (aureola).
Koncepcję Halo opracował Mercedes, była ona już testowana przez FIA (szczegóły i film). Teraz podczas jazd testowych sprawdzili ją obaj kierowcy Ferrari. Bardzo możliwe, że wkrótce testy zrobi Red Bull. W tym przypadku pojawiają się informacje o innym typie rozwiązania. Kimi Raikkonen zapytany czy ta osłona nie przeszkadza w widzeniu, powiedział że nie. Ale zapytany o to kilka godzin później przyznał, że utrudnia widok, szczególnie patrząc w przód. Ale to wstępna koncepcja aureoli i ma zostać ona jeszcze dopracowana. Według Ferrari obecnie waży ona 6 kilogramów, pierwszy prototyp ważył 10 kg.
#halo from inside #Ferrari #F1Testing pic.twitter.com/qs4C7Hfyg0
— Foͦrͬmͫuͧlaͣ 1 Ciͥrͬcͨuͧs (@Formula1circus) March 3, 2016
Tego typu osłonę zaakceptowało stowarzyszenie kierowców wyścigowych GPDA. Mimo to w tym środowisku zdania na ten temat są skrajne. Część kierowców pomysł popiera. Cześć twierdzi, ze bezpieczeństwo jest najważniejsze i zgadza się na takie rozwiązanie. Ale są też przeciwnicy, jak Nico Hulkenberg czy Lewis Hamilton. Hamilton nawet powiedział, że jeśli to rozwiązanie będzie opcjonalne, to on z niego nie skorzysta. Taki scenariusz jest wykluczony. Jeżeli zostanie to wprowadzone do regulaminu to dla wszystkich.
Tak wygląda przejazd bolidem Ferrari z osłoną Halo z kamery umieszczonej na bolidzie – KLIK.
Na 100% zostanie wprowadzone do Formuły 1 rozwiązanie dotyczące ochrony kokpitu. Pozostaje tylko pytanie kiedy to nastąpi. Czy uda się zakończyć wszystkie prace, tak aby zadebiutowało już w 2017 roku? Jeśli nie to debiut przesunie się na 2018 rok. Koncepcja Halo wymaga jeszcze dopracowania. Według planów powinna być ona ruchoma, tak aby ułatwić wyjście / wyciągnięcie kierowcy. Nieznany pozostaje jej wpływ na aerodynamikę.
Sorry, there are no polls available at the moment.
Osobiście uważam, że tego typu rozwiązanie wygląda brzydko i nieodwracalnie zmieni wygląd bolidów. Natomiast bezpieczeństwo kierowców jest najważniejsze. Bardzo możliwe, że Jules Bianchi przeżyłby swój wypadek na Suzuce mając taką osłonę. Mam nadzieję, że ta koncepcja zostanie jeszcze zmodyfikowana, tak aby wyglądać estetyczniej.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: