Ten artykuł był żartem prima primaaprilisowym. Najnowsza dyrektywa FIA skutecznie rozwiąże problem z limitami toru, który często bywa kontrowersyjny. FIA wymusi na właścicielach torów wyścigowych drobne zmiany, które ograniczą takie wyjazdy.
Kontrowersje związane z szerokimi wyjazdami główną nitkę toru pojawiają się w Formule 1 od kilku lat. Jeszcze na początku XXI wieku sędziowie niezbyt interesowali się limitami toru. Polecam przejrzeć nagrania z kwalifikacji czy wyścigów o GP Austrii na początku XXI wieku. Szerokie wyjazdy poza tor w zakrętach były normalne, a kierowcy zyskiwali na tym czas. Karane były wyjazdy związane z wyprzedzaniem, ale to jest osobna sprawa, która takich kontrowersji nie budzi.
W ostatnich sezonach kwestia szerokich wyjazdów poza tor i zyskiwania na tym czasu wzbudzała wiele kontrowersji. FIA stosuje elektroniczny pomiar opierający się o czujnik na poboczu toru. Jeśli on odnotuje przekroczenie ustalonego limitu, to taki czas okrążenia jest kasowany. Wykorzystywano także większe krawężniki, aby zastosować fizyczną barierę, ale to często było krytykowane z powodu możliwych uszkodzeń samochodów. Sami sędziowie regularnie gubią się w swoich zaleceniach. Podczas danego weekendu wyścigowego potrafią z dnia na dzień zmieniać swoje wytyczne. Najlepszym przykładem było GP Bahrajnu 2021, gdy podczas treningów i kwalifikacji monitorowano wyjazdy w zakręcie numer cztery i kasowane czasy, a w wyścigu można było tam jeździć szeroko. Michael Masi regularnie ma „dobre” wytłumaczenia na wszystkie kontrowersyjne sprawy, a FIA w ten sposób odsuwała ten problem od siebie. Teraz wreszcie doszli do wniosku, że trzeba coś z tym zrobić, bo takie kontrowersyjne sytuacje i decyzje sędziów nie są korzystne dla Formuły 1.
Żwir na poboczach najprostszym rozwiązaniem
FIA opublikowała dzisiaj nową dyrektywę skierowaną do właścicieli torów wyścigowych. Na poboczach wszystkich zakrętów gdzie szeroki wyjazd jest dla kierowców F1 korzystny mają pojawić się nowe, niewielkie pułapki żwirowe. FIA chce aby za krawężnikiem w takich miejscach pojawił się metrowej szerokości pas żwiru. To proste i skuteczne rozwiązanie, bo szeroki wyjazd w takim miejscu nie będzie przynosił zawodnikom korzyści. Będą oni starali się pozostać w obrębie toru, a w razie szerokiego wyjazdu żwir skutecznie ich ukarze. Nie będzie to niebezpieczne tak jak wysokie krawężniki, bo te pułapki żwirowe mają mieć tylko metr szerokości. Nawet gdyby ktoś stracił w tym miejscu kontrolę nad samochodem, to reszta pobocza pozostaje bez zmian, a w większości przypadków jest ono pokryte asfaltem.
Ta decyzja FIA wymusi największe zmiany na torach, gdzie asfaltowe pobocza są najbardziej powszechne. Włodarze toru Paul Ricard we Francji zapowiedzieli już, że zastosują tymczasowe rozwiązanie. Wytną dziury na żwir na potrzeby wyścigów F1, a później będą tam ponownie wylewać asfalt na resztę sezonu. Żwir ma być pomalowany tak samo jak obecne szerokie pasy na poboczach. Szefom toru Paul Ricard zależy na tym, aby ich obiekt prezentował atrakcyjnie podczas telewizyjnej transmisji. Kibice przed telewizorami lubią niebieskie i czerwone pasy.
Michael Masi, który w ostatnich miesiącach wielokrotnie był krytykowany za niekonsekwentne decyzje podejmowane przez sędziów, chce poprzez tę decyzję raz na zawsze pozbyć się problemu z limitami toru i szerokimi wyjazdami. Podjęte działania są bardzo proste, bo zwykle będą dotyczyły jednego albo dwóch zakrętów na danym torze, gdzie szeroki wyjazd teraz przynosi korzyści, bo jest tam pobocze, które umożliwia wybranie takiego toru jazdy. Obiekty uliczne, które są otoczone barierami nie będą musiały nic zmieniać. Wiele starych, klasycznych torów ma tuż za poboczami trawę lub żwir, więc na nich wszystko jest w porządku. Nowa dyrektywa techniczna będzie dotyczyła głównie wybudowanych lub zmodernizowanych w ostatnich kilkunastu latach torach.
Żart z okazji Prima Aprilis
Cały artykuł był żartem z okazji Prima Aprilis. Działania FIA w kontekście limitów toru są chaotyczne i niestety obecnie nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: