Podczas obrad Światowej Rady Sportów Motorowych FIA poza publikacją kalendarza F1 na sezon 2016 podjęto kilka innych zmian regulaminowych na sezony 2016 i 2017.
Szczegóły odnośnie kalendarza Formuły 1 na 2016 rok znajdziecie TUTAJ.
Oto zmiany wprowadzone do regulaminów przez FIA – pogrubioną czcionką, oraz moje podsumowanie – zwykłą czcionką.
Bolidy muszą od teraz na testach spełniać wszystkie zasady sprzętowe dotyczące bezpieczeństwa.
Chodzi o pozycję kierowcy, zagłówki, czy łatwość wysiadania z bolidu.
Zaostrzono zasady dotyczące wyjazdów poza tor. Kierowcy nie mogą bez powodu wyjeżdżać poza tor. Muszą maksymalnie starać się pozostać na nim. System kar pozostanie bez zmian i będzie zależał od tego czy na takim wyjeździe kierowca zyskał czas.
Czyli nic wielkiego się nie zmienia w tej kwestii. Tylko usystematyzowano kwestie wyjazdów poza tor w regulaminie sportowym.
Światowa Rada Sportów Motorowych FIA zaakceptowała propozycję Komisji F1 dotycząca kar za przedwczesną wymianę skrzyni biegów oraz nadprogramowe elementy jednostki napędowej. Od przyszłego roku te kary będą nakładane według kolejności użycia danego podzespołu, a kary po kwalifikacjach według czasu poinformowania delegata technicznego o planowanej zmianie.
To też usystematyzowanie reguł. Obecnie kary nakłada się jednocześnie. Może to wpłynąć na pozycje na starcie przy kilku karanych w danym GP kierowcach. Obecnie np. kierowca wymieni skrzynię biegów po treningach i baterie po kwalifikacjach i dostaje +10 miejsc na starcie. Za rok dostałby +5 i +5. W sytuacji, gdy kilku kierowców w danym wyścigu otrzymuje kary, może spowodować inną kolejność na starcie niż obecnie.
Każdy kierowca, który spowoduje przerwanie procedury startowej, nawet jeśli będzie mógł wystartować do drugiego okrążenia formującego, będzie ruszał do wyścigu z alei serwisowej. Ten sam przepis dotyczył będzie do restartu wyścigu, gdy kierowcy zostali wezwani do alei serwisowej.
Tego typu sytuacje zdarzają się od czasu do czasu. A to kierowca pomyli pole startowe, albo zgasi bolid. Teraz każda tego typu sytuacja będzie karana, co powinno być bardziej sprawiedliwe.
Potwierdzono liczne klaryfikacje do kontroli testów w tunelu aerodynamicznym oraz przy użyciu komputerowej mechaniki płynów (CFD), skupiając się na raportowaniu i inspekcji tych narzędzi.
Obecnie restrykcje dotyczące użycia tych obu narzędzi są bardzo ograniczone. Pojawiały się głosy, że zespoły mogą je w rożne sposoby obchodzić. Wzorcowym przykładem, jest Ferrari i Haas F1 Team. Zespół Gene’a Haasa testuje swój bolid z tunelu aerodynamicznym Ferrari. Nie można wykluczyć, że przy okazji korzysta na tym samo Ferrari. Marcin Budkowski, który pracuje obecnie w FIA był tam kilka tygodni temu na inspekcji.
Od 2016 roku wszystkie bolidy muszą być wyposażone w drugą, oddzielną rurę wydechową. Przez nią będą wydalane tylko i wyłącznie spaliny z zaworu upustowego turbosprężarki. W ten sposób zwiększyć się hałas wydawany przez bolidy. A jednocześnie nie będzie mieć to wpływu na moc, ani poziom emisji spalin.
Nie oczekiwałbym dużego wzrostu hałasu wydawanego przez silniki. Ale na pewno powinien on być od razu słyszalny. Druga sprawa z tym związana jest taka, że będzie to wymagać zmian w silnikach. A jako, że jest to nowa dyrektywa FIA, to zmiany te będą mogły być dokonane bez użycia talonów. Jak napisał Craig Scarborough na Twitterze, Honda będzie zmuszona zmienić turbosprężarkę. Więc będą mogli zrobić bez wykorzystania żadnego z 25 talonów i przeznaczyć je na modyfikacje innych części silnika. Honda i tam musiała zmienić ten element, aby w pełni wykorzystać MGU-H, z czym ma w tym sezonie spory problem. Nie wiem, jak z innymi producentami, ale chyba nie będą potrzebowali aż takich zmian.
Od sezonu 2017 będą zakazane kamery mocowane na trzonach do nosa bolidów.
FIA walczy od jakiegoś czasu, aby te kamery nie dawały korzyści aerodynamicznych. Ale to się nie udaje. Widocznie stwierdzili, że nie wygrają pod tym względem z inżynierami zespołów i zakazano tych kamer.
Podsumowanie
Brakuje mi cały czas potwierdzenia zmian an 2017 rok. Czas ucieka i jeśli FIA nie zatwierdzi tych zmian w lutego 2016 roku, to rewolucja opóźni się o rok. Przy tej skali zmian ich potwierdzenie powinno nastąpić, jak najszybciej, aby zespoły mogły zacząć przygotowania.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: