Zespół Ferrari po ponad dwóch latach przerwy ponownie będzie miał sponsora tytularnego, którym została amerykańska firma technologiczna HP. Podpisany kontrakt ma być ogromny i zacznie obowiązywać już od GP Miami 2024, gdy zespół zmieni nazwę na „Scuderia Ferrari HP”.
Bardzo szybko potwierdziły się plotki, że firma HP zostanie sponsorem tytularnym zespołu Ferrari. Taka informacja po raz pierwszy pojawiła się zaledwie dzień przed oficjalnym komunikatem, więc udało się utrzymać negocjacje w tajemnicy, co przy tak dużych umowach rzadko się zdarza. Najczęściej wyciekają informacje, że sponsor tytularny będzie, ale jego nazwa jest trzymana w tajemnicy. Umowa zawarta między Ferrari a HP zaczyna obowiązywać natychmiast, więc zespół z nową tożsamością pokaże się w trakcie GP Miami 2024.
Firma HP sponsorem tytularnym Ferrari od GP Miami 2024
Ekipa Scuderia Ferrari zyskała nowego sponsora tytularnego, a co ważne umowa rozpoczyna się od razu od momentu ogłoszenia i jest wieloletnia – tradycyjnie nie podali konkretnej długości. Zespół od teraz nazywa się „Scuderia Ferrari HP”, zadebiutuje w nowej tożsamości w trakcie GP Miami 2024. Jest to umowa sponsorska oraz zapewniająca wsparcie techniczne. HP zapewni zespołowi Ferrari nowoczesne komputery, sprzęt, usługi oraz urządzenia do drukowania. Główną częścią będzie oczywiście sponsoring. HP będzie sponsorem tytularnym zespołu F1, będzie również sponsorowało ich program juniorski, zespół esportowy i bolid wspierany przez Ferrari w serii F1 Academy.
Logotypy HP będą bardzo widoczne na bolidach F1, a przed GP Miami zostanie zaprezentowany nowy wzór malowania – który ma być jednorazowy, bo wtedy Ferrari planuje dodać niebieskie akcenty z okazji 70-lecia obecności marki w Ameryce. Wszelkie niebieskie (dwa odcienie tego koloru) pola na bolidzie powinny być jednorazowe, ale niebieskie logotypy HP zostaną. Na jednym z opublikowanych zdjęć widać duże logo HP na górnej części pokrywy silnika, ale będzie tego więcej. Niebieskie logo HP będzie również widoczne w kilku miejscach na kombinezonach kierowców i strojach zespołu.
Ferrari podpisało umowę z firmą HP, nie należy używać jej starej, pełnej nazwy. W 2015 roku firma Hewlett-Packard podzieliła się na HP i Hewlett Packard Enterprise. Aktualnie Hewlett Packard Enterprise jest jednym z partnerów zespołu Mercedes w F1. Umowa między HP a Ferrari jest niezależna. Firmy z tej rodziny sponsorowały wcześniej różne zespoły F1. W ramach ciekawostki przypomnę, że transmisje Formuły 1 w latach 2004 – 2006 w telewizji TV4 były obecne dzięki trzem ówczesnym sponsorom ekipy Williams: Hewlett-Packard, BMW i Allianz, które sfinansowały zakup praw do relacji.
Media szacują, że wartość umowy Ferrari z HP jest na tym samym poziomie lub większa niż najwyższy do tej pory w całej historii F1 kontrakt firmy Oracle z Red Bullem – 100 mln $ rocznie. Firma Oracle nie przekazuje tyle gotówki Red Bullowi, bo część tej kwoty to wsparcie techniczne. W przypadku HP i Ferrari jest podobnie. Biorąc pod uwagę siłę marki Ferrari uważam, że ich kontrakt z HP jest większy, musieli tak negocjować aby przebić rywala.
Można spekulować czy kontrakt amerykańskiej firmy HP z Ferrari nie jest spowodowany dołączeniem do tej ekipy Lewisa Hamiltona od 2025 roku. Tak może być, bo już sugerowano, że wraz z Hamiltonem do Ferrari przyjdą nowi sponsorzy. Lewis ma dostać w Ferrari ogromną pensję, kontrakt z HP naddatkiem wystarczy, aby ją sfinansować.
Poprzedni sponsorzy tytularni Ferrari w Formule 1
Poprzednim sponsorem tytularnym zespołu Ferrari był koncern tytoniowy Philip Morris International, który promował swoją akcję promocyjną Mission Winnow. Umowa została zawarta pod koniec sezonu 2018 i obowiązywała do końca 2021 roku. W związku z wieloma kontrowersjami dotyczącymi podejrzeń o kryptoreklamę wyrobów tytoniowych, Ferrari nie mogło promować tej akcji na wszystkich wyścigach, regularnie zmieniali pełną nazwę i ściągali ich logotypy z bolidów. Wcześniej, bo od początku sezonu 1997 do GP Europy 2011 sponsorem tytularnym Ferrari było Marlboro, marka papierosów również należąca do koncernu Philip Morris International. Umowa była kontynuowana w kolejnych latach, ale z powodu wielu skarg nie był to już sponsoring tytularny. Przez te wszystkie lata Philip Morris International był uznawany za największego sponsora w całej Formule 1.
Firma HP została więc dopiero trzecim sponsorem tytularnym zespołu Scuderia Ferrari w F1 i pierwszym niezwiązanym z branżą tytoniową. Jest to więc duże wydarzenie.
W F1 pozostały dwa zespoły bez sponsorów tytularnych
W Formule 1 pozostały dwa zespoły bez sponsora tytularnego: McLaren i Williams. McLaren nie ma takiego sponsora z wyboru, wolą mieć kilku dużych. Dlatego jedyne realne miejsce dla takiej firmy pozostaje w Williamsie, któremu duży sponsor bardzo by się przydał. Sytuacja może się jednak szybko zmienić, bo branżowy serwis SportBusiness podał w dzień ogłoszenia kontrakt Ferrari z HP, że firma MasterCard chce wejść do F1 jako bardzo duży sponsor. Mieli rozmawiać wcześniej z Ferrari, ale widocznie przegrali z HP. Aktualnie MasterCard rozmawia z czterema zespołami: McLaren, Mercedes, Aston Martin i Ferrari. Trzy ostatnie mają sponsorów tytularnych, więc tam w grę wchodzi mniejszy kontrakt. McLaren ma być w tym momencie faworytem i MasterCard mógłby zostać ich sponsorem tytularnym. Jeśli tak się stanie, to McLaren musiałby zostać przekonany naprawdę wielkimi pieniędzmi, bo wcześniej nie chciał mieć sponsora tytularnego, a ich bolid jest pełny logotypów innych firm. W trakcie GP Miami mają odbywać się ważne rozmowy w tej sprawie.