Coraz więcej firm technologicznych sponsoruje zespoły F1. Przed sezonem 2021 podpisano kilka nowych umów, a wartość dwóch z nich jest bardzo duża. Skąd takie zainteresowanie firm z tej branży Formułą 1?
W Formule 1 w ostatnim czasie pojawia się coraz więcej firm z szeroko rozumianej branży technologicznej (oprogramowanie, sprzęt komputerowy). Prawie każdy zespół F1 ma w 2021 roku sponsorów z tej branży, a niektóre nawet kilku. Interesujące w tym napływie firm technologicznych do Formuły 1 jest to, że wiele z nich to przedsiębiorstwa sprzedające swoje produkty i usługi do innych firm. Nie ma w tym gronie wielu marek, które są w F1, aby promować swoje produkty sprzedawane konsumentom. Nie ma producentów smartfonów, telewizorów, niewiele jest firm sprzedających oprogramowanie dla zwykłych ludzi. Zespoły F1 wspierają przedsiębiorstwa, kierujące swoje produkty i usługi do innych firm, bo w tych kontraktach nie chodzi tylko o sponsoring. Firmy technologiczne współpracują z zespołami F1, są ich partnerami technicznymi. Formuła 1 jest bardzo zaawansowanym sportem, na całym świecie ma bardzo nowoczesny wizerunek. To przyciąga firmy technologiczne, bo one współpracując z zespołami mogą potem chwalić się tym w swoich materiałach marketingowych, co zostanie dobrze odebrane przez innych klientów.
Sponsoring firm technologicznych w Formule 1 w 2021 roku
Garry Sloan, dziennikarz zajmujący się biznesową stroną Formuły 1, współpracownik różnych serwisów oraz autor książki „In the pit lane – F1 exposed” przygotował ciekawe zestawienie dotyczące wydatków firm technologicznych w Formule 1 w 2021 roku. Zostało ono opublikowane m.in. przez serwis grandprix247 – bezpośredni link. Zawsze podkreślam przy okazji tego typu zestawień, że kwoty dotyczące sponsoringu są jedynie szacunkami. Konkretne wartości są znane tylko wąskiemu gronu osób, a zewnętrzni obserwatorzy mogą jedynie szacować wartości kontraktów na podstawie wielkości logotypów na samochodach, inne podobnych umów, czy własnych informacji.
W poniższym zestawieniu znajdują się jedynie umowy o szacowanej wartości przekraczającej dwa miliony dolarów rocznie.
Mercedes: Epson – 5 mln $, Crowdstrike – 4 mln $, AMD – 4 mln $, TIBCO – 4 mln $, Pure Storage – 3 mln $ i Hewlett Packard Enterprise – 2 mln $. Mercedes w ostatnich dniach podpisał dużą umowę z firmą Teamviever, której wartość powinna przekraczać 5 mln $.
Red Bull: Oracle – 30 mln $, Citrix – 4 mln $ i Hewlett Packard Enterprise – 2 mln $.
McLaren: Dell – 15 mln $, DarkTrace – 10 mln $, Arrow Electrics – 4 mln $, Cisco – 4 mln $, Webex – 4 mln $ i Splunk – 2 mln $.
Aston Martin: Cognizant – 15 mln $, NetApp – 2 mln $ i Sentinel One – 2 mln $.
Alpine: Hewlett Packard – 3 mln $, 3D Systems – 3 mln $ i Microsoft – 2 mln $.
Ferrari: Kaspersky – 4 mln $.
Alfa Romeo: Zadara – 4 mln $, Acer – 2 mln $, Additive Industries – 2 mln $ i Mitsubishi Electric – 2 mln $.
Haas: Ionos – 2 mln $.
Williams: Versa Integrity – 4 mln $ i Acronis – 3 mln $.
Powyższe kwoty jak wspomniałem to szacunki, a dodatkowo nie zawsze chodzi o zwykły sponsoring płatny w gotówce. Umowy z firmami technologicznymi zwykle dotyczą również współpracy technicznej. To znaczy, że część wartości umowy jest rozliczana w gotówce, a część w przekazanych towarach czy usługach. Garry Sloan podał dwa znaczące przykłady dotyczące firm Oracle i Dell. W obu przypadkach po 10 mln $ wartości umów jest rozliczana bezgotówkowo.
Zespoły F1 mają więcej partnerów z szeroko rozumianej branży technologicznej niż znajduje się na powyższej liście. Wartości tych kontraktów są szacowane na poniżej 2 mln $, a więc nie znalazły się w tym zestawieniu. Większość z nich to są typowe partnerstwa polegające na współpracy technicznej, a nie sponsoringu.
Dwie nowe, bardzo duże umowy zawarte w 2021 roku
W sezonie 2021 uwagę zwracają dwie bardzo duże umowy. W styczniu Aston Martin podpisał wieloletni kontrakt z firmą Cognizant, która została ich sponsorem tytularnym. Cognizant to wielka firma, świadcząca usługi doradztwa biznesowego, informatycznego i outsourcingowe. Nie jest to jednak firma powszechnie znana, bo swoje usługi kieruje do firm, a nie do konsumentów. Z tego względu nie jest bardzo aktywna w sponsoringu sportowym. Astonowi Martinowi udało się ich ściągnąć, co jest dużym sukcesem, który poprawi ich sytuację finansową.
W marcu 2021 roku poinformowano o zawarciu szerokiej umowy między Red Bullem, a Oracle Corporation. Oracle zostało sponsorem zespołu, a także zapewni mu swoją infrastrukturę chmurową i platformę obsługi klienta. Red Bull będzie mógł korzystać z opracowanych przez Oracle technologii uczenia maszynowego i analizy danych. Jest to bardzo szeroka umowa sponsorsko – technologiczna, ale nie wydaje mi się, aby jej roczna wartość faktycznie wynosiła 30 mln $ rocznie, tak jak jest w zestawieniu. Moim zdaniem jest ona niższa. Oracle nie dostało najlepszych miejsc na bolidach na swoje logotypy na bolidach Red Bulla.
Podsumowanie
W Formule 1 w kwestii sponsoringu bardzo często dochodzi do efektu naśladownictwa. W historii gdy pojawiały się firmy z nowej branży i ich obecność była dla nich sukcesem, to pojawiało się zainteresowanie ze strony innych przedsiębiorstw z tej samej branży. Było tak z producentami papierosów, bankami, czy markami alkoholi. Obecnie jest moda na firmy technologiczne, a to branża która idealnie pasuje do wizerunku Formuły 1 i nie budzi kontrowersji. To powinno oznaczać, że takich firm będzie jeszcze więcej w kolejnych latach.
Polecam mój zeszłoroczny artykuł na temat historii wydatków branży tytoniowej w Formule 1.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: