Liberty Media pochwaliła się wynikami Formuły 1 w 2019 roku w telewizji oraz w Internecie. W tym tekście zajmę się omówieniem wyników w Internecie, które są bardzo dobre.
Liberty Media zupełnie zmieniła to jak funkcjonuje Formuła 1 w Internecie. To był obszar niesamowicie zaniedbany za czasów Berniego Ecclestone’a. Zmiana władzy oznaczała całkowitą rewolucję i ta przynosi bardzo pozytywne efekty. Formuła 1 bardzo szybko rozwija się w Internecie od 2017 roku na wszystkich polach. Widać to nie tylko w przedstawionych danych, ale również w tym jakie treści są zamieszczane w mediach społecznościowych i ile osób na nie reaguje. Wszystkie liczby związane z F1 w Internecie cały czas dynamicznie rosną. Liberty Media przygotowała krótką informację prasową na temat wyników F1 w telewizji i Internecie w 2019 roku. Informacje na temat telewizji przedstawię w osobnym tekście, a w tym skupiam się na Internecie. Wzbogaciłem dane i liczby zaprezentowane przez Liberty Media o własny komentarz i szersze porównanie z poprzednim rokiem.
Media społecznościowe F1 w 2019 roku
Jedną z głównych zmian wprowadzonych przez Liberty Media do Formuły 1 było zupełnie inne podejście do mediów społecznościowych. Na oficjalnych profilach dzieje się w ostatnich latach o wiele więcej, udostępniane są bardzo często materiały wideo. Są to rzeczy, które za czasów Ecclestone’a były nie do pomyślenia. To przynosi mierzalne korzyści. W 2019 roku po raz kolejny Formuła 1 było najszybciej rosnącym globalnym sportem w mediach społecznościowych. Ich profile w czterech serwisach (Facebook, Twitter, Instagram i YouTube) zakończyły rok z liczbą 24,9 mln obserwujących. Jest to wzrost o 32,9% w porównaniu do 2018 roku. Oczywiście trzeba tutaj zaznaczyć, że F1 z dużym opóźnieniem stara się zaistnieć w mediach społecznościowych. Inne globalne dyscypliny sportu robią to od wielu lat, a ich liczby obserwujących są o wiele większe, więc tym samym możliwości wzrostu są ograniczone. Formuła 1 potrzebuje wielu lat, aby móc mierzyć się na tym polu z innymi sportami. Dla porównania podam, że piłkarska Liga Mistrzów na samym Facebooku ma 68 mln polubień.
Łączna liczba wyświetleń postów wyniosła 15,5 miliarda (wzrost o 48,3%), liczba odsłon wideo wyniosła 3,1 miliarda (wzrost o 60,9%), a liczba obejrzanych minut wyniosła 3,2 miliarda (wzrost o 89,9%). Łączna liczba interakcji wyniosła łącznie w czterech omawianych sieciach społecznościowych 405 milionów – wzrost o 82%. Na podstawie tych danych widać, że jedna odsłona nagrania wideo była oglądana nieco dłużej niż przez minutę. W 2018 roku było to poniżej minuty, więc ludzie dłużej oglądali zamieszczane filmy. Z drugiej strony trzeba zaznaczyć, że większość filmów publikowanych przez F1 jest sporo dłuższa niż jedna minuta, więc odbiorcy nie oglądają ich przeciętnie w całości.
Ian Holmes z Liberty Media powiedział, że materiały humorystyczne są najbardziej angażujące użytkowników. Stawiają na zróżnicowane działania, aby prowadzić skuteczne akcje w mediach społecznościowych. W 2020 roku pojawi się więcej materiałów współtworzonych przez kibiców.
Dla zainteresowanych podaję link do mojego zestawienia z początku stycznia 2020 roku w którym przedstawiłem to jak w mediach społecznościowych radzą sobie poszczególne zespoły F1 – Szczegóły.
Strona internetowa i aplikacja
Oficjalna strona internetowa Formuły 1 zanotowała 409,8 mln odsłon w 2019 roku – wzrost o 22,9% w porównaniu do 2018 roku. Jeszcze w 2017 roku było to 270 mln odsłon, widać więc bardzo duży wzrost na przestrzeni dwóch lat. Popularniejsza w 2019 roku stała się oficjalna aplikacja Formuły 1, w której dokonano 714,2 mln odsłon – wzrost aż o 152,3%. Łącznie w obu tych miejscach ludzie wykonali 1,124 miliarda odsłon. Liczba unikalnych użytkowników strony internetowej wyniosła 52,1 mln (wzrost o 15,3%), a aplikacji 3,7 mln (wzrost o 33,5%). Warto tutaj zauważyć, że z aplikacji korzysta 3,7 mln osób, które wygenerowały aż 714,3 mln odsłon. To są najbardziej zagorzali fani, którzy aktywnie korzystają z tej możliwości.
Bardzo duże wzrosty odnotowano także na polu odtworzeń wideo na stronie internetowej i w aplikacji. Łącznie w obu tych miejscach odtworzono 54 mln materiałów wideo (wzrost o 45,2%), które oglądano przez 84,5 mln minut (wzrost o 19,5%). Jak widać materiały wideo w tych miejscach są oglądane średnio dłużej niż w mediach społecznościowych.
Podcast F1 pt. Beyond the Grid
Oficjalny podcast Formuły 1 pt. „Beyond the Grid” zadebiutował w lipcu 2018 roku (szczegóły). Podcast jest szeroko dostępny: YouTube, strona internetowa F1 i kilka serwisów z podcastami. Program prowadzi Tom Clarkson, a sponsorem jest firma Bose. Początkowo zapowiadano, że podcast będzie liczył 52 odcinki, ale okazał się sporym sukcesem, więc został przedłużony na kolejną serię. W 2018 roku łączna liczba odsłuchań 26. odcinków wyniosła 5,1 mln (średnia to niecałe 0,2 mln na odcinek). W 2019 roku liczby były o wiele lepsze. Liberty Media podało, że 43 odcinki w 2019 roku miały łącznie 15 mln odsłuchań. Średnia na odcinek wyniosła więc 0,35 mln. Podcasty to kategoria treści, która szybko zwiększa popularność w Internecie. Nic dziwnego, że również podcasty o F1 są coraz popularniejsze i powstaje ich coraz więcej. Polecam przegląd najlepszych moim zdaniem podcastów F1 i vlogów F1 w polskim Internecie – Szczegóły.
Plany na 2020 rok
Ian Holmes z Liberty Media wspomniał, że planują kilka nowych podcastów, a plany z tym związane będą dość szybko ogłoszone. Rozmawiają ze sponsorami, aby rozszerzyć ofertę reklam w Internecie (pojawiły się reklamy na głównej stronie F1), a także materiałów sponsorowanych. F1 planuje nowe materiały wideo, które będą pojawiać się na F1.com oraz na YouTube. Ich premiera jest zaplanowana przed startem nowego sezonu.
Formuła 1 bardzo dużo inwestuje również w ofertę serwisu streamingowego F1 TV. Opisałem co oferowano w pakiecie F1 TV Pro w 2019 roku w ostatnich dniach – link do recenzji. Nie informują w ogóle na temat tego ilu abonentów jest w tym serwisie, ani jak wygląda oglądalność transmisji. Prawdopodobnie nie mają się jeszcze czym na tym polu chwalić.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: