Według informacji ze Szwajcarii, producent zegarków Rolex zniknie z grona głównych sponsorów Formuły 1 po sezonie 2024, a jego miejsce zajmie jedna z marek koncernu LVMH (TAG Heuer lub Hublot). W grze jest umowa za gigantyczne pieniądze dla Liberty Media.
Rolex należy do grona głównych sponsorów Formuły 1 od początku sezonu 2013. Pod koniec 2012 roku zawarli dziesięcioletnią umowę, którą negocjował Bernie Ecclestone. Mówiono wtedy, że jest ona warta ponad 30 mln $ rocznie – takie były wtedy stawki dla głównych sponsorów F1. Przeszukałem Internet, ale nie znalazłem informacji o jej przedłużeniu. Dziesięcioletnia umowa powinna się zakończyć pod koniec sezonu 2023, ale Rolex w 2024 roku nadal jest partnerem F1. Umowa musiała być więc klasycznie przedłużona lub zastosowano jakiś mechanizm związany z pandemią koronawirusa i np. dogadali się na kolejny rok z powodu skróconych kalendarzy w 2020 i 2021 roku.
Logotypy Rolexa pojawiają się na bandach reklamowych na większości torów, są sponsorem tytularnym kilku wyścigów w sezonie oraz oficjalnym sponsorem pomiaru czasu. Na każdym torze w alei serwisowej jest duży zegar wraz z logotypem Rolexa, który jest pokazywany w transmisji. Szwajcarska firma jest związana z F1 od 1968 roku jako osobisty sponsor Jackiego Stewarta, który jest ambasadorem całej marki. Stewart pojawia się na kilku wyścigach F1 każdego roku, w tym zawsze na tych sponsorowanych przez tego producenta zegarków. W ramach ciekawostki radzę zwrócić uwagę na koszulę Stewarta, bo zawsze ma krótszy rękaw na ręce, na której ma też założony zegarek, aby go było dobrze widać.
W ostatnich latach liczba głównych sponsorów F1 wzrosła do dziesięciu. Znacznie wzrosły płacone przez nich pieniądze za ten przywilej. Przed sezonem 2023 linie lotnicze Qatar Airways zastąpiły linie lotnicze Emirates, płacąc według plotek dwa razy więcej pieniędzy za kontrakt sponsorski czyli 50-60 mln $ rocznie. Liberty Media dba o to, aby mieć sponsorów z różnych branż i gdy jedna z umów wygasa, to są otwarci na propozycje różnych firm z danej branży.
Koncern LVMH ma zająć miejsce Rolexa w F1 od 2025 roku
Według plotek, które jako pierwszy podał poświęcony Rolexowi blog Coron (uchodzi w branży za wiarygodne źródło) po jedenastu latach współpracy szwajcarski producent zegarków opuści Formułę 1 wraz z końcem 2024 roku. Od stycznia 2025 roku nowym parterem F1 ma zostać koncern LVMH, który jest właścicielem kilkudziesięciu marek premium z kilku segmentów: moda, zegarki, wina i alkohole, biżuteria, perfumy, kosmetyki i inne. Blog Coron podaje, że umowa ma być warta 150 mln rocznie. Do koncernu LVMH należą dwie bardzo dobrze znane w F1 marki luksusowych zegarków: Tag Heuer i Hublot. Prawdopodobnie jedna z nich zastąpi bezpośrednio Rolexa. Tag Heuer aktualnie jest partnerem ekipy Red Bull, ale to nie byłby problem. Hublot kilka lat temu odszedł z F1, poprzednio był związany z Ferrari.
Moim zdaniem kwota sponsoringu na poziomie 150 mln $ rocznie jest przesadzona, bo najwięksi sponsorzy F1 płacą 50-60 mln $ rocznie. LVMH musiałby wejść do F1 bardzo szeroko z kilkoma markami z różnych branż, wtedy kwota 150 mln $ rocznie byłaby rozsądna. Być może tak będzie, w końcu posiadają wiele marek z segmentów, z których aktualnie F1 nie ma sponsorów. Jeżeli chodzi jedynie o zastąpienie Rolexa innym producentem zegarków, to podwojenie kwoty obecnego sponsoringu w pełni wystarczyłoby, aby zapewnić sobie umowę.
Związki Formuły 1 z producentami zegarków
Pomiar czasu w Formule 1 jest niezwykle ważny, a ten sport zawsze przyciągał sponsorów z segmentu premium, bo kibice F1 należeli do bardziej majętnych. Dlatego producenci luksusowych zegarków byli jednymi z pierwszych dużych sponsorów w F1 obok firm paliwowych czy tytoniowych. Pierwszym dużym sponsorem F1 w kategorii producentów zegarków był Heuer w latach 70. Później w latach 80. głównym sponsorem z tej branży został Longines. W latach 90. do F1 w roli głównego sponsora z branży zegarkowej wrócił TAG Heuer (w 1985 roku markę Heuer kupiła firma TAG). W latach 2010 – 2012 oficjalnym dostawcą zegarków dla Formuły 1 była marka Hublot, którą od 2013 roku zastąpił Rolex.
Aktualnie większość zespołów F1 jest sponsorowana przez producentów luksusowych zegarków. W 2020 roku napisałem artykuł na temat producentów zegarków w F1, który częściowo pozostaje aktualny.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: