Tata Communications wraz z końcem 2019 roku wycofała się z Formuły 1. Ta firma z Indii była nie tylko sponsorem, ale również bardzo ważnym partnerem technicznym Formuły 1.
Firma nie podała przyczyn zakończenia współpracy z F1. Wydaje się, że doszli do wniosku, że pod względem marketingowym nic już na tej współpracy nie zyskają. Wciąż będą działać za kulisami z Liberty Media oraz innymi klientami, ale będą świadczyć płatne usługi. Wice-szef marketingu tej firmy powiedział Reutersowi, że wykonali założone cele w Formule 1 i to był dla nich odpowiedni moment aby zakończyć współpracę marketingową. Tata Communications chce teraz skupić się na innych miejscach do zaprezentowania możliwości swoich usług cyfrowych potencjalnym klientom.
Czym zajmowała się Tata Communications w Formule 1?
Firma Tata Communications była partnerem technicznym Formuły 1 przez osiem ostatnich lat, w tym czasie obsłużyli 160 wyścigów. Ich oficjalną funkcją było „F1’s official Connectivity Partner”, czyli oficjalny partner ds. łączności F1. Ta współpraca bardzo się rozrosła w czasie ośmiu lat, bo Tata Communications okazało się sprawdzonym partnerem, więc zlecano im kolejne zadania.
Tata Communications zapewniała Formule 1 łączność światłowodową na wszystkich torach. W ostatnich latach przygotowali lub zmodernizowali tego typu infrastrukturę na torach obecnych w kalendarzu F1. Dodatkowo zapewniali kopie zapasowe wszelkiego typu transmisji i przekazów (w tym głównych transmisji telewizyjnych). Tata Communications było jedną z firm, które odpowiadają za przygotowanie serwisu streamingowego F1 TV. Bez ich infrastruktury ten serwis by nie mógł powstać.
Kilka wybranych osiągnąć Tata Communications w czasie trwania umowy z F1:
2013 – wprowadzenie kompresji JPEG 2k do materiałów wideo i pierwsza, testowa transmisja z przepustowością 120 mbit/s przez światłowód.
2014 – wprowadzenie kompresji JPEG 4k do materiałów wideo UHD (4k). Pierwsza transmisja w UHD na żywo z treningu w Singapurze przesłana przez światłowód z przepustowością 600 mbit/s.
2015 – rozpoczęcia dostarczania treści F1 poprzez OTT (kontent Over-the-top) w Internecie.
2017 – możliwość transmisji na żywo z kamer 360 stopni na bolidach.
Dzięki infrastrukturze przygotowanej przez Tatę Communications możliwa była produkcja sygnału telewizyjnego na szerszą skalę. F1 obecnie produkuje cztery sygnały z wyścigów: europejski, amerykański, azjatycki i do Internetu. Sygnał z toru jest wysyłany albo bezpośrednio z centrum nadawczego na torze, albo poprzez łączność światłowodową trafia do siedziby FOM w Biggin Hill w Wielkiej Brytanii i stamtąd jest wysyłany w świat. Różne przekazy telewizyjne umożliwiają Liberty Media dostosowywanie grafik ekranowych do preferencji różnych widzów. Wpływa to na możliwości komercyjne, bo mogą wyświetlać różne reklamy w różnych rejonach świata.
Tata Communications było również sponsorem
Według informacji dobrze zorientowanego w takich sprawach portalu Sportspromedia umowa sponsorska Tata Communications z Liberty Media była warta 4 mln $ rocznie. Reklamy tej firmy pojawiały się na wybranych torach, głównie w alei serwisowej. Poza tym świadczyli usługi techniczne o czym wspominałem wyżej. Dodatkowo w 2019 roku byli partnerami technicznymi Mercedesa i Williamsa. Obie te umowy są szacowane na 1 mln $, ale mnie wydaje się, że w przypadku Williamsa była to niższa kwota. We wszelkich materiałach promocyjnych Taty pojawiał się Mercedes i Lewis Hamilton. Oni byli również zaangażowani w doroczny konkurs organizowany przez Tatę.
Podsumowanie
Tata Communications kontynuuje swoje partnerstwo techniczne z innymi czołowymi dyscyplinami sportów motorowych: MotoGP i WRC w sezonie 2020. Tata dalej będzie partnerem technicznym przy transmisji F1 w telewizjach Sky Sports F1 oraz Star Sports. Ich usługi świadczone Formule 1 będą od tego sezonu płatne. Trudno powiedzieć czy Liberty Media znajdzie nowego partnera z tej branży, czy będą odpłatnie korzystać z takich usług. Współpraca z Amazon Web Services dotyczy innego zakresu i ta firma nie zastąpi Taty Communications.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: