Formuła 2 po kilku latach doczekała się zupełnie nowego samochodu. Bolid na 2018 rok jest zbliżony konstrukcyjnie do Formuły 1, co ma ułatwić przejście kierowców z F2 do F1. Nie zabraknie w nim także zupełnie nowego silnika oraz systemu osłony kokpitu.
Po rewolucji regulaminowej w Formule 1, która miała miejsce w 2017 roku, seria F2 została nieco z tyłu. Bolidy konstrukcyjnie odbiegają od tegorocznych maszyn F1, nie wspominając o osiągach. To się zmieni od 2018 roku, gdy zadebiutuje nowy samochód serii F2, który został zaprezentowany na torze Monza. Formuła 2 (do końca 2016 roku seria GP2) ostatni nowy samochód zaprezentowała w 2011 roku. Jest on używany do tej pory, więc tym bardziej pora wprowadzić zmiany.
Nowy bolid serii F2 został zaprezentowany na torze Monza, na dzień przed startem treningów przed GP Włoch 2017. Nowy bolid serii F2 – podobnie jak obecny – został zaprojektowany przez Dallarę. Samochód wraz z kierowcą będzie ważył 720 kg. Szerokość nie ulegnie zmianie – 190 cm, a pozostałe wymiary będą nieznacznie powiększone w stosunku do stanu obecnego: długość – 522,4 cm, wysokość – 109,7 cm, rozstaw osi – 313,5 cm. Formuła 2 nadal będzie korzystać z systemu redukcji oporu tylnego skrzydła – DRS. Wymiary opon Pirelli takie same jak w Formule 1 w 2016 roku. Ogólny koncept aerodynamiczny przypomina ten stosowany przez Formułę 1 od 2017 roku, ale jest o wiele bardziej uproszczony. Dzięki temu koszty są utrzymane na niskim poziomie, a także łatwiejsza będzie bliska jazda za rywalem, a tym samym wyprzedzanie.
Od 2018 roku bolidy F2 będą napędzane silnikiem V6 3,4 litra o mocy 620 KM produkcji Mecachrome. Przyśpieszanie od zera do 100 km/h ma wynieść 2,9 sekundy. Prędkość maksymalna (z pakietem aerodynamicznym z najniższym dociskiem), to 335 km/h. maksymalna pojemność baku to 125 litrów paliwa. Skrzynia biegów będzie miała sześć przełożeń.
Prezentacja bolidu Formuły 2 na sezon 2018 – galeria zdjęć
Źródło: FIA Formula 2
Formuła 2 będzie korzystać z systemu osłony kokpitu typu „Halo” od 2018 roku. Wersja zaprezentowana na bolidzie pokazowym nie jest ostateczną, faktyczna specyfikacja będzie się nieco różnić, ale będą to kosmetyczne różnice. Formuła 2 działa od obecnego roku pod kontrolą FIA. FIA planuje wprowadzenie osłon kokpitu do wszystkich zarządzanych przez siebie serii w kolejnych sezonach. Formuła 1 zawsze jeśli chodzi o tego typu działania jest pionierem. Wprowadzenie Halo do F2 jest kolejnym krokiem w kierunku powszechności takiego rozwiązania.
Check out the official car reveal video#F2 pic.twitter.com/yDIQaCTWAK
— FIA Formula 2 (@FIA_F2) 31 sierpnia 2017
Dwie tury testowe nowego samochodu odbędą się w grudniu tego roku i będą koncentrować się na osiągach. Zespoły dostaną swoje samochody w połowie stycznia oraz w połowie lutego 2018 roku (po jednej sztuce za każdym razem). W tym okresie odbędzie się jedna tura testowa, a później już standardowe testy przedsezonowe. Nowy sezon serii F2 powinien ruszyć w kwietniu 2018 roku.
Moim zdaniem nowy samochód F2 jest bardzo ciekawy. Wizualnie będzie o wiele lepiej w malowaniach poszczególnych zespołów, bo to standardowe, czarne malowanie nie jest ekscytujące. Zmiany aerodynamiczne wyglądają poprawnie, podobnie jak ogólny kształt samochodu. System Halo oczywiście nie poprawia wyglądu samochodu, ale nie jest tak źle jak można się było spodziewać. Nowe silniki będą oznaczały nowy dźwięk, a obecnie bolidy F2 są bardzo głośne. W 2018 roku już tak nie będzie.