Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu Formuły 1 z cyklu „Garść statystyk” po GP Brazylii 2017. W tym podsumowanie między innymi o tym w którym zestawieniu Vettel wreszcie pokonał Alonso, rekordowej passie Lewisa Hamiltona oraz dziewczynie Josa Verstappena.
Sebastian Vettel po raz 47. w karierze wygrał wyścig Formuły 1. Dla Vettela było to trzecie zwycięstwo w Brazylii na torze Interlagos oraz piąte w sezonie 2017.
Sebastian Vettel zanotował 98. podium w karierze w Formule 1 i wyprzedził w tym zestawieniu Fernando Alonso. Więcej miejsc na podium w F1 wywalczyli tylko Michael Schumacher (155), Lewis Hamilton (116) i Alain Prost (106).
Sebastian Vettel zajmuje obecnie trzecie miejsce pod względem liczby okrążeń na prowadzeniu w wyścigach F1 – 2 990 okrążeń. Przed nim są tylko Michael Schumacher – 5 111 oraz Lewis Hamilton – 3 514.
Vettel po raz 14. w obecnym sezonie startował do wyścigu z pierwszego rzędu. To najlepszy w historii wynik kierowcy Ferrari.
Vettel zdobył punkty w dziesiątym kolejnym wyścigu w Brazylii. Nie punktował tylko w swoim pierwszym wyścigu w tym kraju w 2007 roku.
Valtteri Bottas zanotował trzecie Pole Position w karierze.
Valtteri Bottas zanotował 21. podium w karierze. Była to jego pierwsza wizyta na podium po wyścigu F1 o GP Brazylii.
Bottas zdobył punkty w 14. kolejnym wyścigu. Kolejny raz poprawił najlepszą passę w karierze.
Bottas zanotował setny start z pierwszego rzędu do wyścigu F1 dla fińskich kierowców.
Kimi Raikkonen zanotował 91. podium w karierze.
Kimi Raikkonen po raz pierwszy od 2013 roku zanotował trzy podia z rzędu.
Kimi Raikkonen zawsze kwalifikuje się w czołowej dziesiątce do GP Brazylii.
Kimi Raikkonen zanotował 21 miejsc na podium od swojego poprzedniego zwycięstwa w F1. Fin jest zdecydowanym liderem takiego zestawienia.
Lewis Hamilton zdobył punkty w 24. kolejnym wyścigu F1 i ponownie poprawił swoją najlepszą passę w karierze. Hamilton wyrównał najlepszą passę Michaela Schumachera. Lepszy od nich jest tylko Kimi Raikkonen – 27 kolejnych wyścigów z punktami.
Lewis Hamilton wystartował w 207. kolejnym wyścigu F1, czym pobił należący do Nico Rosberga rekord Formuły 1. Żaden kierowca w historii F1 nie wystartował w większej liczbie kolejnych wyścigów. Trzynastu kierowców wystartowało w większej łącznie liczbie wyścigów, ale zawsze z różnych względów (awarie, kontuzje, kontrakty) mieli krótsze lub dłuższe przerwy.
Lewis Hamilton jest jedynym zawodnikiem, który zdobywał punkty w każdym tegorocznym wyścigu.
Hamilton nadrobił 16 pozycji na mecie w stosunku do pozycji startowej. To wyrównanie rekordu toru Interlagos należącego do Gianniego Morbidelliego i Ukyo Katayamy w 1992 roku.
Vettel, Bottas i Hamilton mają po 12 miejsc na podium w 2017 roku.
Max Verstappen po raz drugi w karierze zanotował najszybsze okrążenie w wyścigu. Swoje pierwsze najszybsze okrążenie Verstappen wykręcił w… Brazylii w 2016 roku.
Daniel Ricciardo zanotował najlepszy wynik w karierze w Brazylii – szóste miejsce. Brazylia obok Rosji to jedyne obecne z tegorocznym kalendarzu F1 wyścigi w których Ricciardo nigdy nie zajął miejsca w czołowej piątce.
Felipe Massa dzięki finiszowi na siódmej pozycji zanotował drugi najlepszy wyścig w sezonie.
Fernando Alonso pierwszy raz w sezonie zanotował punkty w dwóch kolejnych wyścigach.
Nico Hulkenberg zdobył jeden punkt po sześciu wyścigach przerwy. Niemiec tym samym nie poprawił swojej najgorszej passy wyścigów bez punktów, którą osiągnął dwukrotnie w karierze: sześć wyścigów bez punktów.
Hulkenberg zawsze zdobywa punkty w Brazylii.
Tylko Marcus Ericsson spośród etatowych kierowców nie zdobył jeszcze punktów w sezonie 2017.
Esteban Ocon nie ukończył wyścigu po raz pierwszy w karierze w Formule 1. Na 27. wyścigach zakończyła się jego rekordowa w historii F1 passa kolejnych, ukończonych wyścigów od początku kariery.
Esteban Ocon to jedyny etatowy kierowca w stawce, który w tym sezonie nie otrzymał żadnej kary.
Brendon Hartley ma na koncie trzy wyścigi w F1. Do każdego z nich ruszał mając mając nałożone kary przesunięcia na starcie za nadprogramowe elementy jednostki napędowej.
Niemcy dogonili Brazylijczyków i kierowcy obu tych narodowości wygrali po dziesięć wyścigów w Brazylii.
Ferrari wygrało po raz pierwszy w Brazylii od 2008 roku. Oba te wyścigi zostały rozegrane w listopadzie i są to jedyne wyścigi wygrane przez zespół Ferrari w tym miesiącu kalendarzowym w historii ich startów w F1.
Kierowca Ferrari po raz pierwszy wygrał 19. wyścig w sezonie F1.
Ferrari jest najbardziej utytułowanym zespołem w historii GP Brazylii na torze Interlagos – dziewięć zwycięstw. Wyprzedzili zespół McLaren – osiem zwycięstw.
Mercedes oddał rywalom osiem zwycięstw w 2017 roku. W trzech poprzednich sezonach (2014-2016) łącznie nie wygrali również ośmiu wyścigów.
Po raz pierwszy od GP Węgier w czołowej czwórce na mecie nie było kierowcy Red Bulla.
Minęło pięć lat od ostatniego zwycięstwa oraz Pole Position zespołu McLarena. Kierowcy tego zespołu (odpowiednio Button i Hamilton) wywalczyli je w GP Brazylii 2012. W latach 2013-2017 jedynymi sukcesami tego zespołu była dwa miejsca na podium w GP Australii 2014 wywalczone w dość szczęśliwych okolicznościach.
McLaren o punkt poprawił swój dorobek z 2015 roku, więc sezon 2017 nie będzie najgorszym w trzyletniej współpracy z Hondą w XXI wieku.
Samochód z silnikiem Ferrari wygrał 230. wyścig w historii F1.
Samochód z silnikiem Mercedesa zanotował 170. Pole Position w historii F1.
Valtteri Bottas przejechał najszybsze okrążenie w historii toru Interlagos w Brazylii. Bottas podczas kwalifikacji osiągnął czas 1:08,322. Dotychczasowy rekord wynosił 1:09,822 i został ustanowiony w 2004 roku przez Rubens Barrichello. W sezonie 2017 udało się przejechać najszybsze okrążenia w historii na wszystkich torach z wyjątkiem Monzy.
Max Verstappen pobił rekord toru Interlagos w Brazylii. Verstappen podczas wyścigu (rekord toru to najszybsze okrążenie w wyścigu) wykręcił najlepszy czas – 1:11,044. Dotychczasowy rekord okrążenia pochodził z 2004 roku i należał do Juana Pablo Montoyi, który przejechał jedno okrążenie w czasie 1:11,473.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
W ramach plotkarskiej ciekawostki. Brazylijska modelka Amanda Sodré jest obecną dziewczyną Josa Verstappena. Sodré przed GP Brazylii 2016 była jedną z grid girls i trzymała tabliczkę z numerem Maxa Verstappena. Prawdopodobnie wtedy poznała Josa Verstappena.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: