Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu Formuły 1 z cyklu „Garść statystyk” po GP Europy 2016. Najwięcej miejsca zajmuje Nico Rosberg. Ale nie zabraknie też informacji o rekordach Williamsa, Pereza oraz o nowym torze w Baku.
Nico Rosberg przeszedł do historii, jako pierwszy zwycięzca wyścigu Formuły 1 w Baku. Było to jego piąte zwycięstwo w bieżącym sezonie oraz 19 w karierze.
Nico Rosberg drugi raz w tym sezonie i jednocześnie w karierze wywalczył Wielki Szlem: Pole Position, zwycięstwo, najszybsze okrążenie i prowadzenie przez cały dystans wyścigu.
Nico Rosberg zdobył 25 Pole Position. Zajmuje samodzielne dziesiąte miejsce w tej klasyfikacji.
Nico Rosberg wykręcił po raz 18 najszybsze okrążenie w wyścigu.
Rosberg po raz 14 z rzędu startował do wyścigu z pierwszej linii. To szósta co do długości tego typu seria w historii F1. Identyczną miał Sebastian Vettel.
Nico Rosberg po raz 48 startował do wyścigu z pierwszego rzędu. Wyrównał wyniki Juana-Manuela Fangio i Jima Clarka.
Nico Rosberg po raz szósty w karierze prowadził w wyścigu Formuły 1 od startu do mety. Podobnie jak Niki Lauda.
Nico Rosberg wywalczył jubileuszowe 150 Pole Position dla niemieckiego kierowcy.
Mercedes wyszedł na samodzielne piąte miejsce w klasyfikacji zwycięstw wśród zespołów, mają ich już 52.
Zespół Mercedes ma już na koncie 60 Pole Position w F1.
Zespół Mercedes po raz 30 zdobył hat-trick: Pole Position, zwycięstwo i najszybsze okrążenie w wyścigu.
Sebastian Vettel zanotował 84 podium w karierze i wyprzedził tym samym Kimiego Raikkonena. Vettel jest piąty w tym zestawieniu.
Sebastian Vettel ma już 1 992 punkty na swoim koncie w Formule 1. Jest faworytem do przekroczenia jako pierwszy granicy 2 000 punktów. Ma szansę jeszcze zrobić to w tym samym momencie Lewis Hamilton – 1 984 punkty na koncie.
Sergio Perez po raz siódmy w karierze stanął na podium. Ale pierwszy raz bez Lewisa Hamiltona. Dotychczas, zawsze Perez był na podium razem z Hamiltonem.
Perez ma już tyle miejsc na podium w Formule 1 co Pedro Rodriguez – najlepszy kierowca F1 z Meksyku w historii. Ale on dwukrotnie wygrywał. Perez jeszcze nigdy nie wygrał wyścigu F1.
Zespół Force India ma już dwa miejsca na podium w tym sezonie – to rekord. Dotychczas trzykrotnie udawało im się zdobyć jedno podium w sezonie. Cztery z tych pięciu podiów wywalczył Sergio Perez.
Daniel Ricciardo po raz szósty startował do wyścigu F1 z pierwszego rzędu, ale nigdy nie wygrał w takiej sytuacji.
Rosberg, Hamilton i Vettel w tym roku po pięć razy stali na podium. Rosberg zawsze na szczycie. Hamilton ma dwa zwycięstwa i trzy pozostałe podia. A Vettel jest jeszcze bez zwycięstwa.
Oba bolidy Toro Rosso odpadły z wyścigu w wyniku problemów technicznych. Ostatni raz oba bolidy tego zespołu przedwcześnie zakończyły wyścig w GP Wielkiej Brytanii 2015.
Williams wyrównał rekordowy czas pit-stopu w historii Formuły 1. Felipe Massa spędził na stanowisku serwisowym 1,92 sekundy. Identyczny wynik osiągnął Red Bull w GP USA 2013. W bieżącym sezonie w każdym wyścigu zespół Williams notował najszybszy pit-stop. W baku pierwszy raz zeszli poniżej dwóch sekund.
Ogromne prędkości
Pobity został także nieoficjalny rekord prędkości podczas weekendu F1. Podczas kwalifikacji Valtteri Bottas osiągnął prędkość 378 km/h na końcu długiej prostej jadąc w tunelu aerodynamicznym za bolidem Maxa Verstappena. Oficjalny punkt pomiaru na linii mety zanotował wtedy 366,1 km/h. Ale od mety do punktu hamowania Bottas jeszcze przyśpieszał i zespół Williams poinformował o 378 km/h. Podczas wyścigu największą prędkość w tym samym punkcie pomiaru zmierzono Lewisowi Hamiltonowi – 364,4km/h. Rekord z zeszłego sezonu to 366,4 km/h Pastora Maldonado na torze w Meksyku podczas wyścigu. Oficjalny rekord Formuły 1 to 370,1 km/h – Kimi Raikkonen na Monzy w 2005 roku.
Wyniki w Baku są imponujące z dwóch względów. Po pierwsze to toru uliczny i tego typu prędkości na takim obiekcie to zupełna nowość. A po drugie zespoły miały bolidy z umiarkowanym poziomem docisku. Nie było znanych z Monzy minimalnych skrzydeł, czy rozrzedzonego powietrza w Meksyku (z uwagi na wysokość nad poziomem morza), które zmniejsza opór. Gdyby bolidy F1 na tej długiej prostej w Baku mogły skorzystać z ustawień na Monzę to maksymalna prędkość jeszcze by wzrosła.
Azerbejdżan jest 32 krajem, który zorganizował u siebie wyścig Formuły 1.
Tor Baku City Circuit jest 72 obiektem, na którym ścigali się kierowcy F1.
Baku City Circuit to szósty tor, który zorganizował wyścig Formuły 1 o GP Europy.
Po raz drugi w tym sezonie podczas wyścigu nie pojawił się ani samochód bezpieczeństwa, ani wirtualny samochód bezpieczeństwa. Poprzednio równie spokojnie było w Bahrajnie.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów znajdują się pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: