Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu Formuły 1 z cyklu „Garść statystyk” po GP Meksyku 2016 na torze Autodromo Hermanos Rodriguez. Zestawienie skupia się głównie na Mercedesie i Lewisie Hamiltonie. Ale są również inne ciekawostki i rekordy.
Lewis Hamilton wygrał wyścig F1 po raz pierwszy w Meksyku, ósmy w sezonie i 51. w karierze.
Hamilton wyrównał wynik Alaina Prosta, obaj mają na swoim koncie po 51 zwycięstw w Formule 1. W tym zestawieniu wyżej jest tylko Michael Schumacher – 91 zwycięstw. Hamilton zanotował 51. zwycięstwo w swoim 186. wyścigu w karierze, Prost potrzebował do tego siedmiu wyścigów więcej. Michael Schumacher był o wiele szybszy. Wygrał swój 51. wyścig w swoim 157 wyścigu.
Hamilton po raz pierwszy wygrał wyścig F1 o GP Meksyku oraz na torze Autodromo Hermanos Rodriguez. Hamilton wygrywał już wyścigi F1 na 23 różnych torach, czym wyrównał rekord Formuły 1 należący do Michaela Schumachera. Hamilton wygrał również 20 różnych Grand Prix. W tym zestawieniu jest trzeci za Schumacherem – 22 i Sebastianem Vettelem – 21 zwycięstw w rożnych GP. Hamilton ma na swoim koncie zwycięstwa w GP USA, Niemiec i Japonii na dwóch różnych torach.
Hamilton zdobywał punkty w 150. wyścigach F1.
Hamilton zanotował podium numer 102 w karierze. Przed nim są tylko Schumacher – 155 i Prost – 106 miejsc na podium.
Hamilton ma na swoim koncie 59 Pole Position w karierze. Tylko Schumacher (68) i Senna (65) są przed nim.
Hamilton ma na swoim koncie dziesięć Pole Position w tym sezonie.
Hamilton po raz 30. wygrał wyścig F1 po starcie z Pole Position. Tylko Michael Schumacher jest od niego lepszy, gdyż wygrał w ten sposób 40 wyścigów.
Hamilton poprawił należące do niego rekordy w liczbie Pole Position na różnych torach i Grand Prix. Ma na swoim koncie PP na 24 różnych torach i podczas 22 rożnych wyścigów Grand Prix.
Hamilton zdobył wszystkie Pole Position mając silnik Mercedesa w swoim samochodzie. Nie ma innego kierowcy, który zdobyłby 59 Pole Position mając zawsze silnik tego samego producenta w bolidzie. Wyprzedza Schumachera i Ferrari (58 takich PP).
Nico Rosberg potrzebuje jednego zwycięstwa w dwóch kolejnych wyścigach, aby bez względu na wyniki Lewisa Hamiltona zagwarantować sobie pierwszy tytuł mistrzowski.
Nico Rosberg do 18. wyścigów w tym roku startował z pierwszego rzędu. Wyrównał rekord F1 należący do Sebastiana Vettela (2011 rok) oraz Hamiltona (2015 rok).
Nico Rosberg „wirtualnie” poprawił rekord Ayrtona Senny kolejnych startów do wyścigów z pierwszej linii. Rekordowa seria Senny liczy 24. takich Grand Prix. Rosberg w Meksyku wywalczył 25. pierwszy rząd z rzędu. Ale w GP Austrii 2016 otrzymał niezawinioną karę przesunięcia na starcie za wymianę skrzyni biegów. Więc jego wynik wygląda tak: seria 14 wyścigów – kara za wymianę skrzyni biegów – seria 10 wyścigów.
Nico Rosberg po raz 55. zameldował się na podium. Tylko 11. kierowców może pochwalić się lepszym wynikiem.
Daniel Ricciardo wyrównał swój osobisty rekord punktując w 15. kolejnych wyścigu. Rekordowa seria w historii F1 to 27 wyścigów z punktami z rzędu w wykonaniu Kimiego Raikkonena.
Daniel Ricciardo po raz ósmy w karierze wykręcił najszybszy czas okrążenia w wyścigu. Czym wyrównał osiągnięcia Jamesa Hunta, Gillesa Villeneuve’a, Ralfa Schumachera i Jensona Buttona.
Daniel Ricciardo zagwarantował sobie trzecie miejsce w końcowej klasyfikacji kierowców w 2016 roku.
Daniel Ricciardo w GP Australii 2014 zajął drugie miejsce na mecie i pojawił się na podium, ale później został zdyskwalifikowany za złamanie regulaminu technicznego. W Meksyku Ricciardo finiszował piąty, ale po karach dla Sebastiana Vettela i Maxa Verstappena został ostatecznie sklasyfikowany na trzecim miejscu.
Vettel już raz w swojej karierze stracił przez karę nałożoną przez sędziów miejsce na podium. W GP Niemiec 2012 ukończył wyścig na drugim miejscu, ale dostał karę doliczenia 20. sekund i spadł ostatecznie na piąte miejsce. Karę otrzymał wtedy za nieprzepisowe wyprzedzanie.
Kimi Raikkonen zdobywał punkty w 170. wyścigach F1. Tylko Schumacher oraz Fernando Alonso są przed nim w tym zestawieniu.
Kimi Raikkonen wziął udział w 250. wyścigu F1. Tylko sześciu kierowców jest przed nim w tym zestawieniu. Jarno Trullego (252 wyścigi) dogoni jeszcze w tym roku.
W GP Meksyku 2016 punkty zdobyło tylko pięć zespołów. Są to jednocześnie zespoły zajmujące pięć czołowych pozycji w klasyfikacji generalnej.
Minęło 25 wyścigów odkąd jeden z bolidów Ferrari ustawił się na starcie do wyścigu w pierwszym rzędzie.
Marcus Ericsson finiszował na 11. pozycji. To jego najlepszy wynik w sezonie oraz jednocześnie najlepszy wynik Saubera.
Marcus Ericsson i Jolyon Plamer przejechali po 69 okrążeń (297 km) na jednym komplecie opon pośrednich.
Rekordy Mercedesa
Kierowcy Mercedesa zdobyli w tym sezonie 18 Pole Position. Czym wyrównali rekord ustanowiony przez siebie w 2014 i 2015 roku oraz przez Red Bulla w 2011 roku.
Mercedes jest pierwszym zespołem w historii, który wygrał 17. razy w jednym sezonie.
Mercedes po raz 25. z rzędu miał co najmniej jednego kierowcę na starcie w pierwszym rzędzie. Tylko trzykrotnie inne zespoły miały lepszą tego typu passę. Dwukrotnie Williams: 35 oraz 26 kolejnych wyścigów oraz McLaren – 33.
Mercedes wywalczył szósty dublet w tym sezonie.
Mercedes ma już na swoim koncie 34 dublety w F1. Tylko Ferrari – 81 i McLaren – 47 mają ich więcej.
Patrząc przez pryzmat statystyk dominacja Mercedesa w 2016 roku jest mniejsza niż w ubiegłym sezonie. Ubiegły sezon liczył 19 wyścigów, a GP Meksyku 2016 było 19. wyścigiem obecnego sezonu, więcej można to porównać. Mercedes wywalczył w tym roku: trzy podia mniej, sześć dubletów mniej, 24 punkty mniej, tyle samo Pole Position, jedno zwycięstwo więcej. W tym roku mamy dwa dodatkowe wyścigi, więc Mercedes może poprawić kilka rekordów.
Rekord Prędkości?
Podczas wyścigu o GP Meksyku 2016 Valtteri Bottas w Williamsie osiągnął prędkość maksymalną 372,5 km/h w punkcie pomiaru. Absolutny rekord F1 należy do Juana Pablo Montoyi, który na Monzy w 2005 roku osiągnął prędkość – 372,6 km/h, czyli tylko nieznacznie więcej. Jest trochę kontrowersji z tym wynikiem, bo bardzo podobna prędkość została ustanowiona podczas sesji testowej w 2005 roku.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: